Over zwangerschap doen nogal wat verhalen de ronde en de goede raad die buren, familie of vrienden willen geven is vaak goedbedoeld, maar dikwijls gewoon een bakerpraatje dat nergens op slaat. Zo wordt er bijvoorbeeld verteld wat een zwangere vrouw moet eten: voor twee! Maar is dat wel zo?

Dat is larie natuurlijk, want de baby wordt niet via de maag, maar via de placenta en de navelstreng van bloed voorzien en daarin zitten alle voedende bestanddelen voor de toekomstige baby. Goed en gevarieerd eten is wel van belang, niet uitzonderlijk veel en zeker niet het dubbele.

Gewoon gezond eten is het belangrijkste voor een zwangere vrouw.

In het begin van de zwangerschap worden de organen van de baby gevormd, en wel tussen de 3de en de 12de week. Als je goede natuurlijke voedsel gebruikt zal dat zeker effect hebben op de gezondheid van de baby. Veel fruit en groenten is de basis. Beslist niet roken en matig zijn met alcohol, of liever totaal geen alcohol gebruiken. Tijdens de zwangerschap verzwaart een vrouw ongeveer 12 à 13 kilo. Een baby weegt bij de geboorte gemiddeld 3,5 kg.

Hoe kan een vrouw dan zoveel verzwaren? Ook de borsten nemen toe in volume en dat is ook goed voor 1 kg. Placenta en vliezen 600 gram. Baarmoeder 650 gram. Het bloedvolume neemt toe met 800 gram. De vettoename bij de moeder zelf is ongeveer 1 kg en in de weefsels wordt ongeveer 3,5 kg vocht meer vastgehouden.

Omdat ze beter niet te zwaar wordt, kan ze best wat rekening houden met calorieën. Dagelijks frieten is niet enkel ongezond, ook verkeerd. Eén keer om de veertien dagen frietjes kan geen kwaad, maar kies liever voor gezond vet in de plaats van voor transvet. Vis is dus gezonder dan vlees en zeker geen rauw vlees gebruiken. Volkorenproducten bevatten meer voedingsstoffen en vezels. Ze bevatten ook meer oligo-elementen, vitamines en mineralen. Groenten en fruit zijn van het grootste belang. Ze kunnen eventueel gecombineerd worden met volkorenbrood of met aardappelen. Ook extra eiwitten zijn nuttig voor de baarmoeder, placenta en vrucht. Magere melkproducten zijn ideaal. Ze brengen geen extra verzadigd vet aan, maar wel vitamines van de B-groep, calcium en eiwitten. En beter de gefermenteerde vorm van melk: yoghurt en karnemelk of kwarkkaas. Het is niet verstandig om een vermageringsdieet te beginnen tijdens de zwangerschap. Gewoon gezond blijven eten en als je trek hebt, eet dan wat meer. Door plots een afslankdieet te gaan volgen, gaat het vet verbranden. In vetweefsels zitten vaak schadelijke stoffen opgeslagen die vrij komen tijdens het vermageringsdieet. Ze zouden schadelijk kunnen zijn voor de ongeboren baby.