Lange tijd is het eten van eieren verbonden geweest met schadelijke effecten voor de cardiovasculaire gezondheid: het zou de cholesterol omhoog jagen en als je te veel eieren per week at (meer dan één) dan was je kandidaat om een hartinfarct of beroerte te krijgen. Want eieren golden als cholesterolbommen en als een boobytrap vol dierlijke vetten en dus levensgevaarlijk.

Laat die kennis voor wat ze was, want de wetenschap heeft die conclusies volledig tegengesproken en teruggedraaid: eieren eten mag, ze zijn zelfs gezond.

Ook over de cholesterol bestaan nieuwe theorieën, want het is niet zozeer de LDL-cholesterol die gevaarlijk is, maar wel als die oxideert. Want cholesterol heeft het lichaam nodig, in hoge mate zelfs, vandaar dat vrijwel 90 percent van de cholesterol door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Slechts tien percent komt uit de voeding.

Wat valt op: als je meer cholesterol inneemt via de voeding, dan gaat het lichaam verstandig reageren: het maakt zelf minder cholesterol aan. Trouwens het lichaam heeft die cholesterol broodnodig: voor de aanmaak van hormonen, voor het functioneren van de hersenen en het zenuwstelsel en inderdaad voor de reparatie van de bloedvaten als ergens ontstekingsschade is ontstaan. Daarvoor dient cholesterol en niet om bestreden te worden.

Je moet wel vermijden dat cholesterol oxideert en dat kan door stress te vermijden, gezond te eten met veel antioxidanten (groenten en fruit), niet te roken en vooral suiker te vermijden. Want in de plaats van de cholesterol zijn vooral de geraffineerde suiker en het transvet een factor van enorme schade.

Dus: mijd het eitje niet, maar wel de suiker en de harde transvetten en die vind je in snoep, gebak en industrieel bereid voedsel en snacks.

Waarom zijn eieren zo gezond?

  • Maar een eitje is gezond, omdat het alle essentiële aminozuren bevat. Het is een volwaardig eiwit. Vegetariërs zouden er dus goed aan doen, om geregeld een eitje te eten.
  • Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van eieren het risico op borstkanker met meer dan 40 percent kan verlagen.
  • Het bevat natuurlijke vitamine D en is dus een opsteker voor het immuunsysteem.
  • Doordat het ei ook zwavel bevat, is het gezond voor de nagelgroei en het haar.
  • Het bevat luteïne en helpt daarmee om staar aan de ogen te voorkomen.
  • Studies aan de Harvard university hebben aangetoond dat het meehelpt om cardiovasculaire risico’s te beperken en te voorkomen, dus het tegendeel van dat ze die zouden veroorzaken.
  • Het helpt ook spierdegeneratie voorkomen.

Conclusie: een ei mag, ja, het zou zelfs goed zijn van geregeld eieren te eten.

Lust je een eitje? Hou je vooral niet in !

En is het nodig om toch de cholesterol te beheersen, kies dan liever voor een compleet natuurlijk preparaat op basis van gegiste rode rijst. Je kan dat best doen in overleg met je arts. Daarom is er Cholefort van Fytobell.

Je vindt Cholefort in de apotheken met CNK-bestelnummer: 2963-684. Of je kan het ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.