Je immuniteit versterken: alles of niets?

De koudere dagen komen er aan. Je merkt er misschien nog niet te veel van, maar de wisselvalligheid zit wel al in de lucht. Er is ook minder licht en we hebben de neiging om minder naar buiten te gaan. De winter kruipt langzaam onder de huid en dat zullen we geweten hebben: de laatste weken waren er al talrijke hoestende en niezende mensen.

Dat is geen ramp, want een verkoudheid is eigenlijk zeer onschuldig en gaat meestal vanzelf over. Maar de nasleep kan wel langer duren en erg vervelend zijn en wie niet voorzichtig is, of een verzwakte weerstand heeft, kan dat bekopen met een ontsteking van de luchtwegen, een griep, of in ergere gevallen zelfs een longontsteking. Dus hebben we er alle belang bij over een goede weerstand te beschikken en ze te versterken. Dat kunnen we heel gemakkelijk zelfs.

Misschien klinkt het vreemd maar daartoe kan je best op je darmen letten. Niet dat de stoelgang er rechtstreeks mee te maken heeft, maar wel je darmflora, want de immuniteit is voor tachtig percent afhankelijk van de conditie van je darmen. Als de flora gezond is, dan heb je een sterke weerstand en dan kan je zonder problemen winterse aanvallen afwenden. Dat is de beste garantie om virussen en bacteriën de pas af te snijden.

Die immuniteit kan je vergelijken met de scherpschutters in het leger: zij voeren een rechtstreekse aanval uit op de microben. Hoe talrijker ze zijn, des te efficiënter is de aanval. Je kan ook voldoende munitie aanleveren. Zo zijn de darmen best gebaat bij glutamines, wat ook leakey gut oftewel lekkende darm helpt voorkomen en de darmbarrière versterkt. Daarom is vezelrijk voedsel zo belangrijk, want de darmbacteriën lusten dat wel, waardoor de flora nog gezonder wordt. We noemen dat pre- en probiotica: zuurkool, yoghurt, bètaglucanen zijn uitstekende leveranciers. Uiteraard is het nuttig ook om aan extra voedsel en versterkende munitie voor de immuniteit in de darmen te denken: bètaglucanen en probiotica, de goede bacteriën die je nodig hebt om de slechte te overmeesteren.

Een tip voor de winterse weerstand: Echinacea4max (in de apotheek met cnk-bestelcode 3139-581)

met bètaglucanen, plus vitamine C, zink, vlier, Cats’ Claw en Echinacea en daarnaast Digesbiose (in de apotheek met cnk-bestelcode 17752-278) voor de miljarden goede bacteriën in de probiotica.

Uiteraard moet in elke huisapotheek ook standaard Echinabell van Fytobell (in de apotheek met cnk-bestelcode 2898-963) voorzien zijn, een ijzersterk preparaat tegen winterse kwalen.

Begin nu met je weerstand te versterken, dan krijgt de winter geen vat op je.