EDITIE 2018: Nr 4
Bekijk magazine
EDITIE 2018: Nr 3
Bekijk magazine
EDITIE 2018: nr 2
Bekijk magazine
EDITIE 2018: nr 1
Bekijk magazine
EDITIE 2017: Nr 4
Bekijk online
EDITIE 2017: Nr 3
Bekijk online
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • EDITIE 2018: Nr 4
  • EDITIE 2018: Nr 3
  • EDITIE 2018: nr 2
  • EDITIE 2018: nr 1
  • EDITIE 2017: Nr 4
  • EDITIE 2017: Nr 3

Het verschil tussen dementie en gewone vergeetachtigheid

“Waar heb ik nu mijn sleutels weer gelegd”? Een vaak gehoorde vraag in vele gezinnen. Het overkomt jezelf ook wel geregeld, ongetwijfeld. Ben je dan dement aan het worden? Zeker niet, je bent gewoon wat vergeetachtig. Of een ander vaak voorkomend probleem: “Waar heb ik mijn GSM nu weer laten liggen”. Eenvoudig op te lossen: bel er naar met je vaste telefoon.

Dat zijn dingen die ons allemaal geregeld overkomen, dagelijks misschien. Maar wanneer moeten gezins- of familieleden zich dan ongerust maken over een naderende dementie of  Alzheimer bij een geliefd persoon?

Het begint met eenvoudige dingen maar die kunnen  snel escaleren. Als iemand geen ruimtelijk beeld meer heeft van de plaats war hij zich bevindt, is dat een ernstig alarmsignaal. Bijvoorbeeld naar de bakker moeten en plots bij het station staan en zich afvragen waar men zich bevindt.

Of bijvoorbeeld een schroevendraaier wordt in de plaats van in de alaambak, in de koelkast gelegd.

Of bijvoorbeeld, men vergeet de oven of het kookvuur uit te zetten, met alle gevaren vandien.

Of men ondervindt dat de persoon in kwestie moeite heeft om gewone dingen uit te voeren zoals het bed opmaken, of koffie of thee zetten.

Dat zijn ernstige verschijnselen waarbij doktershulp moet ingeroepen worden vooral ook om de persoon in kwestie tegen zichzelf te beschermen.

Kan je daar iets aan doen? De oplossing hoort thuis in gespecialiseerde handen, maar je kan wel preventief iets ondernemen. Talen leren bijvoorbeeld stelt de leeftijd waarop dementie kan optreden met zeker vijf jaar achteruit. Of kruiswoordraadsels oplossen, of veel lezen, of geheugenoefeningen doen en vooral ook gezond eten: niet roken, weinig of geen alcohol gebruiken, voldoende vitamine B en C innemen via de voeding en visolie, want vis is gezonder dan vlees. En uiteraard bewegen, voldoende sociale contacten onderhouden en positief denken. Denk ook aan Ginkgo Biloba (bijvoorbeeld Ginkgosan) als middel om de bloedvaten in de hersenen op een natuurlijke wijze gezond te houden! Op die manier word je honderd jaar en bij volle verstand!

 

Log in om reacties te plaatsen