Weerstand versterken: darmflora saneren met probiotische bacteriën

Er zijn meer dan tweehonderd verkoudheidsvirussen. Dat is ook de reden waarom je geen blijvende immuniteit kan opbouwen tegen het rhinovirus, oftewel het verkoudheidsvirus. En dat is ook de reden waarom het belangrijk is dat je je eigen immuniteit steeds op scherp moet hebben staan: klaar om te schieten als de aanval zich voordoet. Maar je kan ook heel wat doen om die aanval te vermijden.

Veel mensen zijn van mening dat een verkoudheid wordt doorgegeven door niezen, hoesten, kussen. Dat is maar een deel van het verhaal, een klein deel zelfs. Een verkoudheid wordt vooral doorgegeven door wat je aanraakt: de handen in de eerste plaats. Een goede raad: was geregeld je handen en zeker in tijden van besmetting, als er verkouden mensen zijn in je gezin, op kantoor, in de winkel. Bovendien is lang niet iedereen hygiënisch en kunnen zo wel meer dingen doorgegeven worden via een beleefde handdruk: bacteriën bijvoorbeeld. Wist ja dat besmet voedsel vooral te maken heeft met onhygiënisch gedrag: van toilet terugkeren zonder de handen te wassen bijvoorbeeld. Of niezen in de handpalm in de plaats van in een zakdoek. Of neuspeuteren zonder zakdoek. Je kan het zo gek niet bedenken, of mensen doen hun best om besmettingen te kunnen doorgeven, zou je hiervan kunnen afleiden.

Een ijzersterke immuniteit is daarom van belang.

Wat moet je doen om die te verwerven of te bewaren?

-Zorg voor krachtig en gezond voedsel: fruit en groeten, vanwege de vitamine C.

-Vermijd tabak in alle omstandigheden, want de trilharen worden er door verlamd en die gooien normaal schadelijke partikels uit de luchtwegen naar buiten.

  • Mijd alcohol, want het lichaam staat veel warmte af en als het weer wispelturig is, kan je dat beter vermijden.
  • Slaap voldoende, want een uitgerust lichaam is een sterk lichaam.
  • Vermijd stress, want stress ondermijnt het immuunsysteem.
  • Versterk de lichaamseigen immuniteit met Echinacea.
  • Verzorg je darmen, want daar wordt voor meer dan 80 percent de immuniteit opgebouwd.
  • Gebruik daarom: bij voorkeur goede probiotica zoals gefermenteerd voedsel: yoghurt, zuurkool.
  • Als je niest en hoest, doe dat in een papieren zakdoekje dat je meteen kan weggooien.
  • Was geregeld de handen en gebruik een ontsmettende handgel.
  • Maak zaken die anderen vaak gebruiken of aanraken, regelmatig schoon: toetsenbord, telefoon, deurklinken, toilet.
  • Vermijd absoluut suiker, want dat is een ontstekingstrigger en is heel nadelig voor je darmflora.
  • Gebruik een goed preparaat met probiotica.

Een tip: Digesbiose van Fytobell (in de apotheek met cnk-bestelcode 1752-278), met miljarden goede bacteriën om je darmflora te saneren en dus je immuniteit op punt te stellen.