Je kan voedsel stomen, grillen, braden, bakken, in de microgolf verwarmen, koken, kortom er zijn veel manieren om warm te kunnen eten. Maar er zijn niet zo veel manieren om voedsel met vet klaar te maken: ofwel gebruik je plantaardige olie zoals olijfolie (wat het gezondst is) ofwel gebruik je bakvet zoals margarine ofwel gebruik je hoeveboter, zoals vroeger gezegd werd “goeie boter”, om het onderscheid te maken met ersatzboter die gemaakt werd tijdens en na de wereldoorlog omdat er een tekort was aan zuivelboter.

Wat is nu het beste?

In elk geval mogen niet alle oliën of vetten sterk verhit worden, want dan krijg je transvet wat beslist nadelig is voor de gezondheid van hart en bloedvaten.

Niet alle plantaardige oliën zijn gezond om mee te bakken en te braden. Echte boter is dat wel.

Is bijvoorbeeld zonnebloemolie op zich een neutrale en gezonde olie dan is deze olie helemaal niet geschikt om te bakken en te braden. Het is een poly onverzadigd vet en door verhitting verzadigen de kernen zich en je krijgt een polyverzadigd vet oftewel transvet. Niet doen dus!

Welke olie kan je dan wel gebruiken? Olijfolie is een mono-onverzadigd vet en kan dus wel gebruikt worden voor het bakken, maar let er wel op dat de temperatuur niet hoger mag gaan dan het vlampunt van 160 graden.

Wat kan je dan ook wel gebruiken? Gewoon zuivelboter oftewel “goeie boter” ofwel kokosvet. Het zijn twee verzadigde vetten en dus kunnen die niet nog meer verzadigd worden. Daarom kan je er zonder problemen mee bakken en braden.

Boter is wat dat betreft veel interessanter en gezonder dan een plantaardige olie om te bakken en te braden. Olijfolie vormt daar wel een uitzondering op.

Natuurlijk kun je niet alles in olijfolie bakken.

Neem bijvoorbeeld vis. Die smaakt niet als je die in olijfolie bakt en je krijgt ook geen lekker korstje.

Wat kan je dan wel doen?

Je mag in olijfolie bakken, maar voeg er toch een klontje echte boter aan toe. Dat geeft smaakt, spat niet, maar zal er wel voor zorgen dat je een mooi korstje krijgt. Lekker, dat is zeker. Maar als je dan toch graag in echte boter bakt, dan wil je niet dat die boter gauw bruin wordt, want dat is niet de bedoeling. Je kan dan volgend trucje toepassen: je voegt een scheutje plantaardige olie (zoals olijfolie) toe aan de boter in de pan. Dus, hier ga je dan omgekeerd tewerk. Het is niet enkel gezonder, maar bovendien zal je merken dat de boter helemaal niet bruin meer wordt. Voor keukenprinsessen die eens een ander kleurtje willen in de pan, een uitgelezen gelegenheid om te experimenteren.