mrt 19, 2024 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Slechte slaper? De natuur kan je helpen!

Slaap lekker, welterusten, goede nacht, slaap wel… het zijn allemaal wensen die iedereen kent en beslist goedbedoeld zijn. Waarom? Omdat we ons bewust zijn van het belang van een goede nachtrust. Daarom wordt ook de vrijdag voor het begin van de lente de internationale dag van de slaap gehouden. Niet zonder reden, want goed slapen staat synoniem voor een goede gezondheid.

Eén derde van de bevolking in België en Nederland heeft een slaapprobleem. In de plaats van de rust te zoeken in slaappillen, verdovende middelen of alcohol, ben je best gediend van een natuurlijke methode en middel. Want goed slapen is erg belangrijk voor een goede gezondheid.

Een slechte, te korte of gestoorde slaap, het feit dat je niet de slaap kan vatten is zowel oorzaak van ziekte, maar sommige ziekten kunnen ook slapeloosheid veroorzaken. Dat kun je beter niet te lang laten aanslepen en dus tijdig professionele hulp zoeken. Dat doe je best bij een deskundige, een arts, die kan luisteren en tijd maakt om naar de oorzaak te zoeken en eventueel je problemen te beluisteren. Want slapeloosheid is geen op zich staand probleem, het is een symptoom dat er ergens in het lichaam of de geest iets schort.

Dat probleem moet worden aangepakt, niet enkel het feit dat je een slechte slaper bent. Natuurlijk kun je het symptoom snel oplossen met een slaapmiddel, een synthetisch pil waar vooral de farmaindustrie beter van wordt en de voorschrijvende arts er snel vanaf is. Jij niet. Want slapeloosheid bekampen met een slaappil is het probleem verleggen en vooral ernstiger maken, want je wordt op die manier afhankelijk van de slaappil en dat gebeurt heel snel. Na drie weken kun je niet meer zonder en moet je afkicken, wat geen eenvoudige opdracht is.

Paniek door trauma’s

Het allerbelangrijkste is dat je weer van een natuurlijke slaap kunt genieten zonder “verdovende” middelen. Slecht slapen of te weinig slapen heeft namelijk uiteindelijk een funeste, zelfs ruïnerende invloed op je gezondheid. Baby’s slapen doorgaans gemakkelijk en voldoende lang, tenzij ze ook een probleem hebben: honger, lawaai, angstig zijn, allergisch reageren, enz…

De eerste duizend dagen oftewel tussen de twee en drie jaar, zijn van ontzettend groot belang voor het verdere leven van de baby, naar de kinderleeftijd en uiteindelijk de volwassenheid. Daar is goed en voldoende lang slapen een onderdeel van.

Baby’s en kinderen die bijvoorbeeld wakker schrikken in oorlogsgebied, door inslaande projectielen, bommen, gedaver van instortende gebouwen of wat dan ook, geraken dit trauma maar moeilijk kwijt. Jonge kinderen die met hun ouders uit oorlogsgebied zijn weggevlucht kunnen’s nachts in paniek wakker schrikken n en beginnen huilen uit angst. Een vreselijke illustratie van wat de mensen elkaar kunnen aandoen. Hetzelfde met het schenden van de fysieke en geestelijke integriteit van kinderen. Onvergeeflijk!

Miljoenen landgenoten slapen slecht

Er is becijferd dat één op de drie landgenoten problemen heeft met de slaap. Dat heeft niet enkel een weerslag op het humeur, op de rust en het geluk van de huisgenoten, van het gezin, maar ook op de werkprestaties. Je voelt jezelf beslist humeuriger als je een nachtje slecht of niet geslapen hebt. Piekeren, maar ook andere problemen zoals gestoorde spijsvertering, hoofdpijn, menopauze, ruzies, onzekerheid over de toekomst, lawaai, te veel licht, storingen in de bloedsomloop, enz. kunnen een mogelijke oorzaak zijn die moet worden opgelost.

Ook de leeftijd kan een rol spelen, want vanaf de middelbare leeftijd hebben vooral vrouwen meer last van ongemakken en worden op die manier slechte slapers. Met de jaren slapen we gewoonlijk ook minder lang, niet enkel vanwege de leeftijd, maar omdat de gelegenheden om wakker te blijven toenemen: computerwerk, televisie, uitstapjes, smartphone enz.

Hoeveel slaap heb je nodig?

De algemene overtuiging dat oudere mensen minder hoeven te slapen en met korte slaapjes toekomen is een fabel en steunt nergens op. Je kunt een volwassene of een oudere persoon uiteraard niet vergelijken met een baby of kind, maar een zestigjarige moet evenveel slaap hebben als een persoon van middelbare leeftijd om gezond en fit te blijven.

Er zijn weliswaar kortslapers en langslapers zoals er ook ochtendmensen en avondmensen zijn. Maar, je weet best wanneer je uitgeslapen bent en of je fitheid, alertheid en gezondheid te lijden hebben van te weinig of gestoorde slaap.

Onderzoek heeft aangetoond dat je gemiddeld tussen de 7 en 9 uur slaap nodig hebt als volwassene. Een baby slaapt ongeveer 18 uur en een kleuter 14 uur. Naarmate je veroudert neemt de kwaliteit van de slaap wel wat af.

Beter slapen

Toch kun je zelf heel wat doen om beter te slapen en de kwaliteit ervan te verbeteren.

  • Vermijd producten die je wakker houden: koffie, thee, chocolade, frisdranken.
  • Alcohol laat je sneller in slaap komen, maar de slaapkwaliteit vermindert. Dus: geen slaapmutsje.
  • Heftige discussies, onrust en onzekerheid stelen je slaap. Problemen oplossen dus!
  • Te laat eten, te veel zout en te zoet eten, storen de slaap.
  • Onduidelijk of een variërend ritme is nadelig: een vast patroon helpt je beter slapen.
  • Te weinig fysieke beweging (wandelen, zwemmen) is ook een oorzaak.
  • Depressieve gedachten en onzekerheid doen je piekeren en dus slecht slapen.
  • Een ziekte zoals hoesten, griep, krampen, opvliegers, blaas- en prostaatproblemen zijn slaaprovers.
  • Een middagdutje is goed, maar langer slapen overdag is niet aan te bevelen.
  • Ben je een roker, kap met tabak.
  • Rusteloze benen kunnen je uit de slaap houden. Eet gezond (vooral magnesium en kalium in fruit en groenten).
  • En heb je een middeltje nodig, zoek het dan in een natuurlijke oplossing: valeriaan, Escholtzia, melisse, Passiflora.

Een tip: Om lekker natuurlijk te slapen: Escholcin van Fytobell, een compleet natuurlijk middel.

Je vindt Escholcin van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2899-912. (Bestaat ook in tabletvorm).

Of je kunt Escholcin van Fytobell ook online bestellen via www.boverte.com of www.fytobell.be.

Welterusten!

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer