Iedereen is er intussen wel van overtuigd dat de levenswijze een belangrijke impact heeft op het risico op vroegtijdig overlijden. Denk bijvoorbeeld aan roken dat sterk gerelateerd is aan hart- en vaatziekten, beroerte, en allerlei soorten kankers. Wie stopt met roken verlaagt quasi onmiddellijk zijn kans op vroegtijdige dood. Gezond eten, bewegen en geen alcohol gebruiken zijn eveneens maatregelen die in overweging moeten worden genomen, evenals het vermijden van geraffineerde koolhydraten. Met die levenswijze zal trouwens een belangrijk risico op obesitas en diabetes worden weggenomen. Sommige van die problemen lopen trouwens parallel.

Een natuurlijke levenswijze verdient altijd de voorkeur. Dat geldt zowel voor de preventie als voor de behandeling. Heel wat klassieke middelen vertonen ook bijwerkingen. Sommige komen pas laat aan het licht en een aantal daarvan wordt door de industrie aanvankelijk ontkend. Zo zijn er bijvoorbeeld twijfels over de totale veiligheid van statines die in de literatuur een aantal vraagtekens krijgen in verband met mogelijke links naar Alzheimer en diabetes.

Gegiste rode rijst, heeft samen met Omega-3 visolie enorme voordelen op de cholesterolbalans en vermindert dus het cardiovasculaire risico.

Artsen geven dan vaak de voorkeur aan het zekere voor het onzekere. Het is een beetje kiezen tussen de pest en de cholera. Ofwel een cardiovasculair probleem krijgen, ofwel later de kans krijgen op een cognitief probleem.

Daarom is het zeker van belang allereerst de levenswijze aan te passen. Een mediterraan dieet zou niet slecht zijn en heeft vele voordelen. Bij een volgend bloedonderzoek zal trouwens blijken hoe zeer de impact daarvan is en mogelijks kan je daarmee het risico al grotendeels inperken.

Een natuurlijk middel waarmee je dat risico nog meer kan inperken is gegiste rode rijst. Het heeft een gelijkaardige en gelijkwaardige werking als statines. Sommigen noemen het daarom de natuurlijke statines. Je moet uiteraard uitkijken met de verminderde absorptie van het co-enzym Q10 dat trouwens ook een cardiovasculaire preventie heeft, maar je kan daarom best gegiste rode rijst kiezen waarin ook dat co-enzym Q10 is opgenomen. Op die manier wordt het risico verminderd of verbannen.

Gegiste rode rijst heeft trouwens een bijkomend voordeel dat het ook de triglyceriden vermindert.

Als gegiste rode rijst samen met visolie genomen wordt, is de werking nog sterker vanwege de Omega-3-vetzuren.

Een studie onder bijna 30.000 patiënten heeft aangetoond dat niet enkel het triglyceriden-niveau wordt verminderd, maar ook de HDL stijgt (dat is de goede cholesterol). Het infarctrisico wordt daarmee met bijna 30 percent verminderd. Ook de LDL (de low density cholesterol oftewel de nadelige) wordt ook verlaagd evenals het diabetesrisico en de kans op obesitas.

Niets dan voordelen door de combinatie van twee natuurlijke stoffen. Ook de endotheelcellen krijgen er profijt van en de viscositeit oftewel de vloeibaarheid van het bloed wordt er door verbeterd.

Hartpatiënten hebben er dus belang bij even met hun arts te overleggen en de voordelen af te wegen van statines uit gegiste rode rijst in combinatie met visolie. Het spreekt vanzelf dat in het mediterrane dieet vis, olijfolie, veel groenten, vruchten, noten en kwarkkaas hun nut hebben voor de gezondheid.

Een tip: Cholefort van Fytobell bevat zowel gegiste rode rijst als co-enzym Q10. En als je dat combineert met Omega-3 visolie van Nutribell, ben je goed bezig.

Je vindt zowel Cholefort van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2963-684.

Je kan deze producten ook online bestellen via www.almed.be en via www.boverte.com.