mrt 30, 2023 | Gezondheid | 0 Reacties

Minder hartproblemen met meer vis

Het valt niet meer te ontkennen: junkfood kan je gezondheid ernstige schade toebrengen. Wie daar de voorkeur aan geeft en het geregeld gebruikt, zal eerder ziek kunnen worden en zijn leven ook serieus bekorten. Het is als het ware een abonnement op problemen. Daarin zijn zowel geraffineerde producten begrepen zoals suiker, frisdrank, bewerkt vlees, zoals charcuterie, gebak, snoep, fijne vleeswaren zoals die genoemd worden… enz.

Vette vis is gezond. Het bewijs: Eskimo’s kennen geen infarct!

Het ontbreekt aan vitamines, antioxidanten en de juiste vetzuren. Het zijn eigenlijk allemaal pro-oxidanten en die veroorzaken laaggradige ontstekingen. Je merkt het niet meteen, maar op termijn maken hart- en vaatziekten, en kanker grote kans. Bovendien wordt de immuniteit grondig aangetast.

Uiteraard horen in dat rijtje ook alcohol en tabak thuis. Ze behoren tot de meest schadelijke genotsmiddelen. Zelfs kleine hoeveelheden alcohol zijn al schadelijk en ze worden dan ook als “het nieuwe roken” beschouwd. Dat alcohol zoals rode wijn gunstig zou zijn in de preventie van hart- en vaatziekten is achterhaald. Alcohol kan het DNA beschadigen en toekomstige moeders en vaders doen er goed aan dit compleet te vermijden. Zelfs maanden voor de conceptie moet alcohol worden vermeden, zoals door gynaecologen van de universiteit van Leiden wordt gesteld.

Opgepast voor transvet

Bewerkt veel vlees is ongezond: en transvet maakt ziek en vergroot de kansen op een vroegtijdig overlijden. Men graaft in vele gevallen zijn eigen graf met de tanden.

Olie? Ook al een twijfelgeval, vooral sinds de dioxinecrisis. Maar vooral transvet is levensgevaarlijk, omdat door de opvulling van de lege koolstofkernen er een superverzadigd vet ontstaat dat zeer oxidatief reageert. Dat transvet verkrijg je niet enkel door raffinage, maar ook door verhitting. Bakken en braden in zonnebloemolie, nochtans een plantaardige olie, is dus niet gezond en derhalve niet aan te bevelen.

Vissers leven langer

En hoe zit het met vis? Is de viseter, ondanks de kwikschandalen van de jaren zeventig en tachtig, toch gezonder dan de doorsnee vleeseter?  Als we meerdere studies wereld mogen geloven, leven vissers inderdaad langer dan landbouwers…

Iedereen is bang van vet voedsel, maar iedereen eet het, eigenlijk is dat geen probleem, maar het hangt er wel vanaf welk vet je eet en hoe de vetzuurspiegel is samengesteld. De reclamewereld heeft ons een geraffineerd product aanbevolen zoals met margarine, maar alles wat gehydrogeneerd is, kun je best wantrouwen.

Want vet op zich is niet schadelijk, zelfs verzadigd vet hebben we nodig, maar het is het bewerkt vet, het transvet dat levensgevaarlijk is. Margarinefabrikanten hebben de mensen gewezen op het belang van onverzadigd vet. Ze prijzen daarom hun producten als gezond aan, vanwege de poly onverzadigde vetten. Maar zijn ze veiliger? Vaak niet, omdat onverzadigde vetten verzadigd kunnen geraken door allerhande procedures, zoals verhitten, toevoegingen en scheikundige bewerkingen. Zo ontstaan transvetten en die zijn schadelijker dan verzadigd vet. Wie op die manier onverzadigd vet eet, doet dus vaak meer kwaad dan goed Bovendien hebben we vetten nodig, ook verzadigd vet, want zowel hormonen, en het brein en de zenuwen hebben dat nodig.

Er wordt met vetten en cholesterol gegoocheld dat het een lust is. Iedereen is bang van cholesterol en toch hebben we dat product nodig. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat het cholesterolniveau in het bloed amper door de cholesterol in de voeding wordt beïnvloed. Het eitje dat verboden werd, de schaaldieren die men niet meer mocht eten, heeft en hebben eigenlijk niets te maken met atherosclerose. Het zijn de geraffineerde koolhydraten en de soort vetzuren die van betekenis zijn. Die moeten bij voorkeur onverzadigd zijn. Vandaar het nut van olijfolie en… van vette vis. Ook in de orthomoleculaire geneeskunde gaat men er van uit dat visolie (rijk aan Omega-3 vetzuren) een sterke antioxidant is en dus een goede bescherming biedt tegen hart- en vaataandoeningen.

Het is complex

Vroeger wees men vet met de vinger, vooral dierlijke producten die rijk aan cholesterol zijn, waren zogenaamd verantwoordelijk voor hart- en vaatziekten en vandaar de hoge sterftecijfers. Tot een uitgebreide epidemiologische studie, die een vergelijking maakte tussen de leef- en eetgewoonten van Eskimo’s op Groenland en de Denen op het vasteland, aan het licht bracht dat het aantal infarcten en trombose bij Denen minstens tweemaal zo hoog was.

Bovendien moest men vaststellen dat het cholesterolgehalte eigenlijk bepaald werd door de noodzaak van het lichaam, want negentig percent van de cholesterol wordt door het lichaam zelf aangemaakt.

Eet men meer voeding met meer cholesterol, dan wordt dat automatisch bijgesteld door het organisme dat meteen zelf wat minder aanmaakt.

Trouwens de cholesterol is het hulpmiddel dat de bloedvaten moet beschermen in geval van ontsteking of dreigende breuk, maar het heeft wel tot gevolg dat een bloedprop de bloedvaten kan afsluiten.

Wat moet dan worden vermeden?

  • Dat er laaggradige ontstekingen komen waarvoor cholesterol te hulp moet worden geroepen.
  • Dat kan door niet te roken.
  • Junkfood en geraffineerde suikers te vermijden.
  • Voldoende te bewegen.
  • En gezonder te eten met voldoende vezels en vitamines en antioxidanten.
  • Voldoende te slapen.
  • Stress te vermijden.

Eskimo’s zijn gezonder

Bovendien moest men ook vaststellen dat bij Eskimo’s veel minder diabetes, hartziekten en astma voorkwamen dan bij de Denen.

Deze studie werd niet enkel in Groenland gemaakt, ook in Japan kwam men tot gelijkaardige vaststellingen. Men vergeleek er een vissersdorp en een landbouwdorp in het binnenland. De sterfte aan coronaire hartziekten was de helft lager bij de vissers en tweemaal zo hoog bij de boeren. De vissers aten ook tweemaal meer vis.

De vis zal wel niet de enige verklaring zijn. Een levenswijze is immers een complex geheel: De Eskimo’s hebben in vergelijking met „landlieden” ook nog wel andere gezonde gewoonten.

Ze gebruiken nagenoeg een halve kilo vis per dag, roken niet en zijn constant in de buitenlucht.

Ze eten ook minder of geen geraffineerde producten en worden uiteraard veel minder geconfronteerd met de uitspattingen van de welvaart: industrielucht, autoverkeer, medicijnen, kleur- en smaakstoffen en gecompliceerde menu’s. Er is dus nog heel veel studie te doen vooraleer men tot een volmaakte conclusie zal kunnen komen.

Maar onze tijd is hectisch en gezond koken met vis is niet altijd evident.

Daarom kan een goed supplement met Omega-3 vetzuren een goede oplossing zijn.

Een tip: Omega-3 visolie van Nutribell.

Je vindt Omega-3 visolie van Nutribell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2751-485.

Of je kunt Omega-3 visolie van Nutribell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer