jan 30, 2023 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Waarom moet je blijven bewegen met rugpijn?

Haast niemand blijft er levenslang van gespaard: meer dan 85 percent van de volwassenen heeft vroeg of laat last van een pijnlijke rug. Vroeger gold als parool: blijf stil zitten, beweeg zo weinig mogelijk en rust veel. Tegenwoordig klinkt dat compleet andersom: blijf niet stil zitten, beweeg zo veel mogelijk en laat je niet te gauw opereren.

Rugklachten komen heel veel voor, maar zijn doorgaans niet erg, maar wel erg hinderlijk en het kan pijnlijk zijn. Dat kan ook het gevolg zijn van problemen. Emoties gaan vaak gepaard met rugklachten. Er is evenwel een ideale oplossing: bewegen en Curcuma.

FOD Volksgezondheid start daarom een campagne met affiches vol goede raad. De slogan: ”Lage rugpijn: blijf er niet mee zitten”. En daarmee is de toon gezet. Beweging is het beste middel tegen rugpijn. Operatie is dat meestal niet en voortdurend scans laten maken van de rug en röntgenfoto’s laten nemen, is absoluut tegenaangewezen; ze zien er toch niets op en de radioactieve straling doet meer kwaad dan goed, het geeft toch geen informatie. Het enige dat helpt, is bewegen en nog eens bewegen. Vandaar de slogan.

Want decennia geleden was men van oordeel dat een heelkundige ingreep noodzakelijk was om de rugpijn te verminderen of weg te nemen. Men ging ervan uit dat de pijn veroorzaakt was door beschadiging van de wervels of tussenwervelschijven en dus moest men opereren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit uiterst zeldzaam is en dus meestal niet verantwoord. Belangenconflict heet dat…

Vaak gebeurde het tegenovergestelde: men kreeg nog meer last. Veel mensen die zo’n ingreep lieten uitvoeren zouden het niet meer doen, mochten ze de kans krijgen hun beslissingen te herroepen. Waarom?

De oorzaak is doorgaans niet mechanisch, maar gewoonlijk gaat het om een irritatie van de zenuwen in dat gebied door gebrek aan training, gepaste beweging, en oefeningen. En in een aantal zeer zeldzame gevallen kan het inderdaad tot een breuk komen, en dan is een ingreep vanzelfsprekend.

Tegenwoordig krijgen we daarom van de overheid de raad: beweeg, ook als je pijn hebt. Onderzoek heeft uitgewezen dat wie blijft bewegen ondanks de pijn er sneller van verlost is en ook een volgende aanval kan voorkomen.

Opgepast met sterke pijnstillers

Van rugpijn sterf je niet, maar het kan je leven compleet verzuren, zodat je zelfs alle moed ontbreekt om je voor om het even wat creatief in te zetten. Het weegt op je levensvreugde, weegt op je werk, zelfs op je relaties en je sociaal leven. Je kan niet meer aan sport doen, vraagt je af of je wel op vakantie kan; kortom het is geen pretje. Vandaar dat velen hun toevlucht zoeken in sterke pijnstillers, terwijl ze eigenlijk voorbijgaan aan de echte oorzaak en de behandeling ervan.

Bovendien wordt er van medische kant gewaarschuwd tegen een al te lakse houding ten opzichte van rugpijn. Je moet het laten behandelen door een kinesist of fysiotherapeut, een osteopaat die met aangepaste oefeningen je op weg kan helpen of er ontstaan op de duur fantoompijnen, wat betekent dat je hersenen gewoon pijnsignalen krijgen van het zenuwstelsel en dat ook blijven doen, ondanks het feit dat de oorzaak al lang voorbij is.

Rugklachten komen heel veel voor, zijn moeilijk te definiëren, soms is er geen aantoonbare oorzaak en dus ook moeilijk te behandelen. En toch moet het. Maar het allerbelangrijkste is: blijf in beweging, ga niet bij de pakken zitten, ook niet letterlijk!

Zelden een hernia

Onze ruggengraat bestaat uit 33 wervels. 24 daarvan kunnen bewegen. Tussen die botten zitten tussenwervelschijven, dat is kraakbeen dat als een soort silent-blok, als een soort schokdemper functioneert. In het midden van deze ring loopt het ruggenmerg. Vanuit dit ruggenmerg dat goed beschermd zit, lopen de zenuwen naar de verschillende delen van het lichaam.

Als zo’n tussenwervelschijf beschadigd wordt, komen de zenuwbanen onder druk en krijg je niet enkel rugpijn, maar kun je zelfs uitvalsverschijnselen krijgen op andere organen, bijvoorbeeld dat je een been niet meer kan bewegen. Uiteraard is dit een extreem voorbeeld, maar bij schade aan de discus komt pijn in het been, of een arm heel veel voor. Men spreekt dan van een hernia, maar dat gebeurt echt niet zo vaak. Maar heb je uitvalsverschijnselen, dan moet je naar de arts.

Overbelasting

Zo’n beschadiging kan optreden bij voortdurende overbelasting, maar ook door gebrek aan training van het natuurlijke korset, de rug- en buikspieren, waardoor bij een verkeerde beweging, zelfs door niezen zo’n tussenwervelschijf al kan beschadigd worden. Dat gebeurt niet zo gemakkelijk en frequent, maar de pijn die het veroorzaakt wel en dus wordt meteen aan het ergste gedacht. Een breuk van de tussenwervelschijf kan gebeuren, maar het is toch enorm zeldzaam. Je moet dus goed nadenken vooraleer je dit operatief laat behandelen.

Maar rugklachten bestaan en de pijn is doorgaans vervelender en erger dan de oorzaak. Het gaat meestal om zenuwpijnen waarbij de zenuwen in het betroffen gebied geïrriteerd of ontstoken zijn waarvoor geen operatie of sterke middelen nodig zijn. Goede oefeningen en regelmatige beweging en vooral een goede houding en zeker een preventieve techniek bij het heffen, trekken en werken zijn van groot belang. Want preventie is nog altijd de beste therapie. En de rugpijn blijft meestal hangen “in het hoofd”. Begrijp je?

Ook een goede zithouding op kantoor en af en toe eens opstaan en rondlopen zijn essentieel om de houding te corrigeren en vooral stramheid te voorkomen, want daaruit ontstaan de meeste rugklachten.

Als overlast of een verkeerde houding te lang duren en er wordt niet ingegrepen, kan de schade groter worden. De beste therapie bestaat in het voorkomen van rugklachten.

Goede houding en sport

Je kan rugklachten best voorkomen door een goede houding aan te nemen.

  • Pas geregeld een bekkenkanteling toe. Om dat te leren ga je best met je rug op de grond liggen, met ingetrokken knieën. Duw nu zo hard je kan de holte van de rug plat tegen de grond. Nu is je bekken gekanteld in de ideale positie.
  • Neem deze houding ook al rechtstaande aan, dan heb je minst risico op rugpijn. Doe deze oefening ook een tweetalmaal per dag een twintig keer rug tegen de grond drukken.
  • Alle oefeningen in ruglig met ingetrokken knieën startend, zijn goed: fietsen in de lucht, averechts fietsen, cirkels maken met de benen, enz… Zo versterk je niet enkel de rugspieren, ook de buikspieren en die helpen elkaar.
  • Doe allerlei activiteiten met een rechte rug
  • Voorkom tillen op de rugspieren, maar til door de knieën.
  • Slaap ook op een harde matras, desnoods op een plank. Hard slapen is het beste voor de rug.
  • Zoek voor je werk op kantoor een goede stoel. De hoogte van het zitvlak moet even hoog zijn als de lengte van je onderbenen.
  • Schoolkinderen kunnen beter een rugboekentas hebben dan een zware tas die ze aan één kant van het lichaam meesleuren.
  • Goede massage met manipulatie door een kinesist die er verstand van heeft of een osteopaat, kunnen de ergste pijnen snel verlichten. Maar je moet er wel iets aan doen, anders worden de hersenen gewoon aan de pijn en zullen die pijnsignalen blijven ontvangen ondanks het feit dat de problemen al lang voorbij zijn. Tot die conclusie kwam men aan de universiteit van Heidelberg in Duitsland. Op die manier worden chronische rugpijnen in stand gehouden.
  • Overbelasting moet worden vermeden, maar dat betekent niet dat je mag stil zitten. Bepaalde sporten zijn erg gunstig om herhaling te voorkomen.
  • Rugzwemmen is daarvoor de beste sport. Uiteraard ook aangepaste oefeningen.
  • Warmte is nuttig voor de spieren. Vooraleer je met oefeningen of een inspanning begint, moet je altijd eerst de spieren opwarmen. Anders kan je altijd problemen krijgen.

En je kunt je ook laten helpen door de natuur: het is wetenschappelijk bewezen dat Curcuma Longa ontstekingen afremt en heelt en ook de pijn vermindert.

Een tip: Curcuma Forte van Fytobell met CNK-bestelnummer: 2963-700 voor de apotheek.

Je kunt Curcuma-Forte van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of via www.boverte.com.

Je rugpijn zet het op een lopen… en doe dat zelf ook!

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer