mrt 1, 2023 | Gezondheid, Sport | 0 Reacties

Sport maakt je jonger en je lever gezonder

Het is een bekend fenomeen: als je jong bent wil je snel ouder worden, want dat staat gelijk met macht, geld, verdienen, bezit, wijsheid, onafhankelijkheid. Als je wat ouder wordt wil je liever jong blijven, want dan weet je dat de dromen van de jeugd doorgaans een illusie zijn, want zijn vooral praktische bezwaren. Maar wat is nu het belangrijkste? Ouder worden of jong blijven? Laat het ons zo stellen: wijsheid is heel belangrijk, maar vooral gezondheid. Dat is de steeds weerkerende wens en de hoop van iedereen.

Als je lever gezond is, ben je helemaal gezond en daar kun je zelf heel wat aan doen: een gezond dieet en ook dagelijks bewegen.

Kun je er wat aan doen? In de meeste gevallen zeker. Niet iedereen heeft een sterk erfelijk cadeau gekregen, maar iedereen is wel in staat om daaruit het beste te maken.

Daarbij spelen de voeding, de plaats waar je geboren bent en vooral veel wijsheid een grote rol in.

En wat betekent dat? Dat wetenschap over tijdelijke kennis gaat, want de overtuiging van gisteren is de twijfel van morgen. Denk daarbij aan fenomenen als roken, alcohol drinken en… de gezondheid die in stand gehouden wordt door de medische wetenschap. Dan volstaat het opgenomen te moeten worden in het ziekenhuis waar je een papier wordt aangeboden waarbij je een verklaring moet ondertekenen dat de medische wetenschap geen exacte wetenschap is. Dan weet je het wel.

Wijsheid

Dus is wijsheid en inzicht wel een van de belangrijkste dingen in het leven en geen wijsheid zonder kennis. Daarbij speelt de ervaring, het afwegen en zelfs het aanvoelen een belangrijke rol in. Neem bijvoorbeeld het effect van beweging en sport op gezondheid. Iedereen weet dat topsport niet erg gezond is, in sommige gevallen zelfs zeer ongezond. Kijk naar de ervaring van topsporters. Balletdansers bewegen veel en dat is gezond. Maar er zijn heel wat balletdansers en -danseressen die als ze dertig zijn al prothesen van de enkels hebben. Waar is dan de vooruitgang van de medische wetenschap? Dat ze een prothese kunnen zetten, is toe te juichen, maar dat we de noodzaak om die te laten aanbrengen hadden kunnen voorkomen is wijsheid en gezond verstand. Wat is nu het belangrijkste.

Sport ja, maar…

Het ziet er eigenlijk maar somber uit voor de toekomst, of liever voor de jeugd en hun toekomst. Onderzoek aan de Londense universiteit heeft aangetoond dat fysieke inspanning door sport zelfs met een half uurtje per dag, de levensverwachting met minstens tien jaar kan verlengen. Als je tegenwoordig de hoofdbezigheid van jongeren bekijkt, dan is het achter een bureau zitten, op de bank liggen en de voornaamste fysieke inspanning is die van vingers en duimen: de smartphone. Vijftig jaar geleden bestond geen computer of smartphone, maar de jongeren vonden hun ontspanning, hun sport en dus ook hun “lang leven” in de jeugdbeweging waar vooral buitenactiviteiten plaats vonden: kilometers stappen, in de bossen spelletjes doen, bruggen sjorren en primitief leren omgaan met de natuur op kampen. De lucht was nog zuiverder, het voedsel minder behandeld, maar vooral de beweging was er ook. Bemerk het onderdeel in de naam “jeugdbeweging”. Tegenwoordig is dat jammer genoeg meer jeugd-stilstand en dat baart veel artsen zorgen. Spieren die niet ontwikkeld worden, hebben ook hun invloed op het hart, de bloedsomloop, de immuniteit en dat voorspelt geen ideale situatie voor hun gezondheid in de toekomst.

Goed voor de lever

We zitten weer in de periode van “Tournée minérale”. Een prima initiatief al was het maar om zowel jongeren als ouderen een nieuwe en gezondere gewoonte bij te brengen. Want alcohol is schadelijk, een drug, zelfs kleine hoeveelheden veranderen het DNA. Het is een sociaal ingeburgerde gewoonte, maar het is een slechte gewoonte die veel ellende heeft veroorzaakt, maar ook veel mensen ziek heeft gemaakt. Denken we enkel aan de lever: leverschade kan op veel manieren ontstaan, maar vooral door alcohol. Het eerste teken van chronische leverschade is leververvetting. Dat wordt niet zozeer veroorzaakt door vetrijk voedsel, maar wel door alcohol en… een sedentair leven. Als je bedenkt dat één derde van de wereldbevolking een probleem heeft met de lever, dan is het haast onbegrijpelijk dat zo’n eenvoudig middel als beweging en verstandige sport niet meer wordt toegepast.

Het probleem is dat de leverschade zoals leververvetting zich niet meteen openbaart en dat de Patiënt er zich helemaal niet van bewust is, want hij of zijn ondervindt geen hinder of ervaart geen problemen. Daarover is onderzoek gedaan aan de universiteit van Amsterdam. Zowel ouderen als jongeren werden bij het onderzoek betrokken. Er was een belangrijk verschil waar te nemen tussen mensen (zowel ouderen als jongeren) die een kwartier per dag intensieve beweging deden zoals flink doorstappen, joggen, of fietsen, of mensen die helemaal niet bewogen en vooral aan de kantoorstoel of de televisiezetel gekluisterd waren. Merkwaardig en hoopgevend was dat een kwartiertje meer bewegen per dag al een heel groot verschil kon maken. De leverwaarden bleken ernstig te verbeteren.

Diabetes en obesitas

Leververvetting wordt dikwijls geassocieerd met hogere leeftijd en personen met een verleden van hoog alcoholgebruik. Dat is slechts ten dele zo. Alcohol speelt een belangrijke rol in zowel lever- als hartproblemen, maar ook kanker. Maar het is lang niet de enige oorzaak. Ook diabetes, obesitas en buikvet zijn al evenzeer als schuldige aan te duiden. Beschouw het voorbeeld van de ganzenlever, de zogenaamde delicatesse “foie gras”. Velen zijn er verzot op, maar eigenlijk is dat een zieke vetlever. De oorzaak is hier uiteraard niet de alcohol, maar het zogenaamde “gaveren” met bovenmatige hoeveelheden granen, dus koolhydraten.

Hetzelfde fenomeen voltrekt zich bij de “eeuwige knabbelaars”, de genieters van zoete tussendoortjes, de gebakjes, de koekjes, de chocolade-adepten.

Het omgekeerde kan ook: stoppen met overdadig eten, af en toe intermittent vasten, een avondje de maaltijd overslaan… je gaat er niet van dood, wel integendeel, de lichaamscellen krijgen de kans zich te herstellen, op adem te komen.

De lengte van de telomeren verklapt eigenlijk je levenswijze, maar voorspelt ook je toekomst. Hoe langer de telomeren, de uiteinden van het DNA, des te groter is je levensverwachting. Daar heb je invloed op door een gezonde levenswijze, gezond voedsel, meer antioxidanten, voldoende fruit en groenten, vezels, geen geraffineerde koolhydraten, geen tabak en geen alcohol. Dat is het geheim van langere telomeren en dus ook van een langer leven.

Geen pijn

Het probleem met een leververvetting is dat het in het begin geen pijn doet. De lever is weinig bezenuwd. Het is pas als je lever op andere organen drukt, op de ribben, tegen spieren aanleunt doordat de lever vergroot is, dat het pijn begint te doen. Dat is ook het geval bij een leverontsteking waarbij de gele verkleuring van het oogwit, de binnenkant van de lippen en de huid eerst alarm slaan vooraleer pijn optreedt of secundaire factoren een rol gaan spelen, zoals algemene malaise, enorme vermoeidheid, depressief gedrag, eetstoornissen en vermagering.

Dat is natuurlijk al extreem, maar het gebeurt. In dit geval is een bezoek aan de arts heel dringend en zal een bloedonderzoek uitwijzen wat er aan de hand is.

Wat kun je doen?

  • Vermijd alcohol.
  • Beweeg elke dag minstens een kwartier tot een half uurtje.
  • Eet zo weinig mogelijk geraffineerde koolhydraten.
  • Mijd zorgen en stress. Niet zonder reden vermeldt het spreekwoord: ”het ligt op je lever”.
  • Bekamp overgewicht.
  • Laat je controleren op diabetes.
  • Begin er al mee van in je jonge jaren.

En een tip om je lever extra te verwennen: Cardubell van Fytobell op basis van o.m. mariadistel.

Je vindt Cardubell van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2899-870.

Of je kunt Cardubell van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Je lever zal tevreden zijn en jij ook!

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer