mrt 11, 2023 | Gezondheid | 0 Reacties

Hoe gevaarlijk is een te hoge bloeddruk?

Een te hoge bloeddruk voel je niet, voel je ook niet aankomen, maar het kan wel gevaarlijk zijn, want daardoor wordt het risico op een hartinfarct en beroerte ook groter. Bovendien is het eveneens schadelijk voor de nieren. Wat je wel kunt ervaren met hoge bloeddruk is hoofdpijn, een geagiteerd gevoel, kortademigheid en moeite om bijvoorbeeld een trap of een helling op te klimmen, snelle vermoeidheid en soms misselijkheid die vaak ten onrechte aan maagproblemen wordt toegeschreven.

Hoge bloeddruk doet geen pijn, maar het kan wel tot ernstige problemen leiden.

Eigenlijk zou iedereen vanaf de leeftijd van veertig à 45 jaar tenminste elk jaar de bloeddruk moeten laten meten bij een arts. Thuis kan ook natuurlijk en er bestaan tegenwoordig betaalbare en goede meetinstrumenten voor thuisgebruik.? Het enige risico is een verkeerde aflezing en gemis aan duiding. Dus is het altijd goed er een arts bij te betrekken. Nadien kun je wel best regelmatig de bloeddruk zelf thuis meten.

Het risico bestaat dat door de hoge bloeddruk de vaatwanden worden beschadigd, zodat de cholesterol te hulp wordt geroepen om het gevaar “af te dichten”. Niet de cholesterol bestrijden is de oplossing, wel de oorzaak van hoge bloeddruk ontcijferen en daar naar handelen. Meestal zal een verandering van levensstijl de problemen snel kunnen wijzigen en omkeren.

Te hoge meting bij de arts

Het is niet zonder reden dat we om de haverklap worden gewaarschuwd voor de gevaren van een te hoge bloeddruk. Niet te verwonderen dat zoveel mensen bang zijn om hun bloeddrukwaarden te vernemen bij de dokter. Daarom schaffen velen zich ook een zelfmeettoestel aan. Die waarden zijn doorgaans lager en dat is gemakkelijk te begrijpen, want stress, nerveuze opwinding en angst beïnvloeden de bloeddruk absoluut.

De vraag is: moet je nu echt bang zijn als de bloeddrukwaarden hoger zijn dan wat over het algemeen als normale waarden worden beschouwd. Het antwoord is beslist: niet tot elke prijs, want niet alle middelen die worden genomen tegen een te hoge bloeddruk zijn op termijn onschuldig.

Dementie en bloeddruk

In heel wat verzorgingsinstellingen zitten oudere mensen met geheugenproblemen en dementerende kenmerken als gevolg van een ontoereikende bloedsomloop in de hersenen. Daarom is het niet altijd verstandig om op kunstmatige of ondoordachte wijze de bloeddruk naar beneden te halen omdat het lichaam in een aantal gevallen beslist heeft die druk te verhogen om alle lichaamscellen van bloed en dus ook zuurstof en voedende bestanddelen te kunnen voorzien. Het is dus eerder een “ja, maar…-verhaal” dan een duidelijk zwart-wit waarschuwing.

Moeten we alert zijn? Jazeker, maar dat kan ook op een natuurlijke, verstandige en voorzichtige wijze door de levenswijze aan te pakken. Want er wordt rekening gehouden met het feit dat één derde van de volwassenen in ons land een te hoge bloeddruk heeft en dat een kwart daarvan niet eens op de hoogte is. Van omschakeling naar een aangepaste en verstandige levenswijze kan in dat geval geen sprake zijn. Daardoor ontstaan ook plotse defecten en niet zelden met fatale gevolgen als resultaat.

Wat is dat: hoge bloeddruk?

De bloeddruk is eigenlijk de druk tegen de vaatwanden als gevolg van de pompbeweging van het hart. Als het hart harder gaat pompen zal de druk automatisch verhogen. Wie zelf een meettoestel heeft, kan dat gemakkelijk vaststellen door het verschil na te gaan tussen de meting in rusttoestand en nadat je een kwartier of langer intensief aan sport hebt gedaan. Er zijn trouwens meerdere factoren die een invloed kunnen uitoefenen op de pompbeweging van het hart en dus ook van de bloeddruk.

Soms vraagt het lichaam meer bloed zoals bij een inspanning. De spieren hebben dat nodig. Het hart pompt dan harder om dat te realiseren. Als de bloedvaten soepel genoeg zijn, is dat helemaal geen probleem en wordt die vraag naar meer bloed keurig opgevangen. De bloeddruk zal daardoor ook wat stijgen.

Als de bloeddruk stijgt, moet het hart harder pompen om dezelfde hoeveelheid bloed rond te krijgen in je lichaam. Soms vraagt het lichaam om meer bloed zoals bij serieuze spierinspanning zoals sport of zware arbeid, zelfs in de eigen woning zoals bij tuinieren. Dat is wel ontspannend en dus heel gunstig, maar de spieren hebben op het moment van de activiteit meer bloed nodig. Het hart pompt harder om dat mogelijk te maken.

Als de slagaders voldoende flexibiliteit hebben wordt dat keurig opgevangen, maar door veroudering en een ongezonde levensstijl verliezen de bloedvaten hun elasticiteit en het vermogen zich aan te passen. Dan kan een situatie van permanente verhoging van de bloeddruk ontstaan en op termijn moet dat zeker vermeden worden. De levenswijze moet erop gericht zijn de bloedvaten gezond en elastisch te houden, zeker in het geval van de slagaders.

Bloedvaten worden stijver

Naarmate we ouder worden zullen de bloedvaten ook wat verouderen, maar je kan er heel veel aan doen om dat proces te vertragen en zelfs binnen de perken te houden. We zijn eigenlijk zo jong als onze bloedvaten. Het kan een vicieuze cirkel worden: we bewegen te weinig omdat de bloedvaten verouderen en omdat we te weinig bewegen verouderen de bloedvaten. Uiteraard zijn er nog meer factoren dan enkel gebrek aan beweging die daar de hand in hebben.

In elk geval is de beste raad: blijf niet bij de pakken zitten, maar beweeg, zelfs dagelijks! Dat is niet hetzelfde als brutaal aan topsport gaan doen, want dan ontstaan oxiderende factoren en kunnen zowel het hart, het brein als de spieren meer schade ondervinden dan er voordeel uit te halen. Zoals steeds is het belangrijk de gulden middenweg te vinden.

Wat wel van belang blijft, is dat we weten hoe het met onze normale bloeddruk in rust gesteld is, want meten is weten. Het verklapt eigenlijk zowel de gezondheid van het hart als van de bloedvaten. Het is niet verstandig een te hoge bloeddruk te laten aanslepen en het is evenmin voordelig om zijn gezondheid helemaal aan een pilletje toe te vertrouwen. Levenswijze aanpassen, voeding bijsturen en een aantal dingen helemaal vermijden zullen de problemen snel de goede richting uitsturen.

Wat is dan als een normale bloeddruk te beschouwen?

Men spreekt van een systolische en een diastolische druk.

Diastolische druk is de meting in ruststand van het hart, terwijl de systolische druk de meting weergeeft van het hart terwijl het pompt. Je hebt dus twee cijfers.

Als normale waarden worden 120 tot 130 mm kwik en 80 tot 89 mm kwik beschouwd.

Ook diabetes is een risico

De diastolische factor is eigenlijk de belangrijkste omdat die waarde de kwaliteit van de bloedvaten weergeeft. Het is de waarde die weergegeven wordt als het hart in rusttoestand is, tussen twee pompbewegingen in. Maar niet enkel de bloeddruk is van belang om informatie te hebben over de cardiovasculaire toestand van het lichaam, ook de mogelijke resistentie tegen insuline is van even groot belang. Suikerziekte of diabetes is een gevaarlijke toestand en moet meteen behandeld worden. Hoe vroeger je erbij bent, des te beter. Er bestaan tegenwoordig toestelletjes voor zelfmeting, maar je kan het uiteraard best bij een arts laten doen die je meteen raad kan geven over het mogelijk risico. Maximumwaarden zijn 80 in nuchtere toestand en 120 na de maaltijd. Wie onder deze cijfers zit mag zich gerust voelen.

Wees voorzichtig

Wees dus absoluut voorzichtig met junkfood, geraffineerde granen (witbrood en pasta’s) en geraffineerde suikers. Opgepast ook met frisdranken.

Eén flesje cola kan vijftien tot zeventien klontjes suiker bevatten. Zoete brol dus. En een lekkere “dame blanche” wel tot 25 klontjes suiker. De pancreas moet dat allemaal de baas kunnen dankzij de afscheiding van insuline. Die inspanning kan zo groot worden dat op den duur het lichaam een resistentie tegen insuline ontwikkelt: de drempel naar diabetes of suikerziekte is overschreden, een gevaarlijke toestand voor het hart, de bloedvaten en het brein.  Reken niet op een insulinepilletje, dat is kop in het zand om met de verkeerde levensstijl te mogen of kunnen doorgaan.

Het is eenvoudig

Eigenlijk komt het hierop neer om een gezonde en normale bloeddruk te ontwikkelen:

  • Eet gezond: veel fruit en groenten en geen junkfood.
  • Kies voor gezonde vetzuren zoals Omega-3 vetzuren uit vis.
  • Beweeg regelmatig en verstandig en vermijd stress.
  • Streef een normaal gewicht na.
  • Slaap voldoende.

En een tip die je bloedvaten op prijs zullen stellen: visolie Omega-3 vetzuren.

Je vindt Omega-3 vetzuren van Nutribell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2751-485.

Of je kunt Omega-3 vetzuren van Nutribell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Je bloeddruk zal tevreden zijn en je bloedvaten ook.

Volgende keer: de beste tips tegen hoge bloeddruk

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer