jun 30, 2022 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Zo vermijd je “onderliggende kwalen”

Tijdens de coronapandemie werd vooral aandacht geschonken aan de bevrijdende kracht van het vaccin. Maar het virus is slim en trekt een ander jasje aan, met andere woorden, het muteert. Hoe gaan we ons daaruit dan redden? Er zijn mensen die hopen op de zoveelste booster, maar uiteindelijk is het de immuniteit, de lichaamseigen afweerkracht die het tenslotte moet halen. Het lichaam is heel intelligent in elkaar gezet en is normaal in staat om aanvallen van buitenaf het hoofd te bieden. Daartoe wordt van in de kindertijd een immuniteit opgebouwd. Jammer genoeg is onze moderne levenswijze de kracht van de natuur uit het oog verloren met het gevolg dat we ziek worden door dingen die het eigenlijk niet waard zijn. Er zijn trouwens miljarden virussen, en dat is maar goed ook, anders was zelfs het leven uit de oceanen uitgestorven.

Wat werd ook gezegd: wie was er het ergst aan toe tijdens de pandemie? Mensen met onderliggende kwalen. En dat is precies wat we moeten nastreven: de onderliggende kwalen vermijden en dat kan door een verstandige levenswijze, parallel met de intelligentie van de natuur. Hoe doen we dat? Door gezond te eten, gezond te bewegen en gezond te denken.

We zijn wat we eten. Door gezond voedsel te kiezen, doen we het beste wat mogelijk is voor onze gezondheid. Vers fruit en verse groenten moeten de basis van ons voedsel zijn.

Kies en eet biologisch

Aangezien ons voedsel door externe factoren besmet en vergiftigd wordt, heeft de consument er alle belang bij de gaafheid van het voedsel zoveel mogelijk na te streven. Bij voorkeur worden producten van biologische teelt gekozen. Natuurlijk krijgen ze ook de zure regen, de vervuilde lucht en externe besmettingen door spuitmiddelen soms van gemeenten verder op hun bladeren, maar het scheelt toch heel wat als op de plant zelf niet rechtstreeks met vergif wordt gewerkt. Bovendien wordt in de bio landbouw de grond stelselmatig verbeterd met compost en ecologisch verantwoorde stoffen, zodat de planten niet enkel minder ziek zijn, maar ook een hoogwaardige kwaliteit hebben, rijker zijn aan vitamines en mineralen en alles evenwichtiger kunnen aanbieden.

Eet zoveel mogelijk vers

We leven natuurlijk in een haastige tijd, waarbij de meeste huisvrouwen ook uit werken gaan. Ze hebben amper de tijd om zoals vroeger voor hun gezin te zorgen en toch moet het gebeuren. Resultaat: er wordt bespaard op de tijd die normaal aan het klaar maken van het voedsel zou worden besteed. Hoeveel schoolkinderen gaan trouwens nog met hun boterhammetjes de deur uit? Hoeveel kantoormensen kopen ’s middags een belegd broodje in de plaats van er zelf voor te zorgen? En toch kan je beter weten, wat je gaat eten, door het zelf klaar te maken. Zoveel mogelijk vers eten is dan ook het beste voor de gezondheid. Als je altijd uit potjes kookt, dan heb je op de duur zoveel bewaarmiddelen binnen, zoveel smaakverbeteraars, zoveel onbekende vetten om het lekkerder te maken, dat er van voeding geen sprake meer is, maar gewoon van lekker eten om de honger te stillen. De gezondheid draagt er vroeg of laat beslist de gevolgen van.

Eet ook veel rauwkost!

Het is bekend dat dokter Nolfi kanker genas met rauwkost. Ze heeft de proef op de som gedaan toen ze zelf het slachtoffer werd van borstkanker en de gezwellen helemaal weg kreeg met een rauwkostdieet. Van rauwe groenten en vruchten is het bekend dat ze veel enzymen bevatten. Die verdwijnen grotendeels bij het kookproces en bepaalde manieren van bewaren. Vers, rauw voedsel is erg belangrijk voor de gezondheid van de mens. Niet enkel omdat er veel meer vitamines in zitten, (vooral C) dan in opgewarmde, kapot gekookte of langdurige bewaarde kost, maar ook vanwege de enzymen, de flavonoïden, de terpenen, het glutathion, allemaal stoffen die erg belangrijk zijn in de preventie en zelfs de behandeling van kanker. Je hoeft natuurlijk niet alles rauw te eten, maar elke maaltijd zou toch moeten beginnen met een rauwkostschoteltje. Bijvoorbeeld ’s morgens fruit, ’s middags groenten en ’s avonds enkel rauwkost als groente, eventueel aangevuld met wat brood of aardappelen. Als kuur is dat ideaal.

Drink voldoende

De meeste mensen drinken veel te weinig en zeker ook bij het warme weer van de laatste weken. Vooral vrouwen hebben daar een slechte gewoonte van gemaakt, omdat ze vrezen dat ze gaan verdikken van water drinken, wat absoluut onmogelijk is, tenzij er een probleem is met de nieren, maar dan is behandeling dringend nodig. Veel mensen drinken ook enkel maar koffie overdag. Dat heeft tot gevolg dat er nog een grotere dehydratatie optreedt, ze verliezen nog meer vocht uit het intercellulaire weefsel. Eigenlijk moet er 2 soms 3 liter water per dag worden gedronken, want we verliezen ook veel vocht via de ademhaling, de huid en uiteraard ook de urine. Drink je niet voldoende, dan kan het lichaam zijn gifstoffen niet voldoende wegspoelen via de nieren, er treden problemen op. Men voelt zich zenuwachtiger, moe, futloos, kan zich niet voldoende concentreren, neigt naar depressie. Gezond water is mineraalarm. Uiteraard mag je het water op smaak brengen of „verbeteren” door er kruidenthee van te zetten. De beste thee is groene thee, omdat die bioflavonoïden bevat en goed is tegen hart- en vaataandoeningen en kanker. Ook allerhande kruidenthees met hun specifieke werking kunnen nuttig zijn. Koffie mag als medicijn worden beschouwd, tegen het moment dat je een nachtje moet wakker blijven achter het stuur. Het is ook een antioxidant en nuttig bij jicht en tegen diabetes. Drink er geen liters van, het houdt je uit de slaap.

Beperk zuivelproducten

Kaas is lekker, maar melk is niet zo goed voor elk, ondanks het gezegde en de reclameslogan. Melk is het voedsel voor de kalveren om hen snel te laten groeien. Wie als volwassene veel melk drinkt, krijgt dus behoorlijk wat groeihormoon binnen en dat is niet altijd even gunstig. Enkel jongeren hebben er belang bij omdat ze het skelet moeten opbouwen, maar er mag ook niet worden vergeten dat alle groenten kalk bevatten. Vitamine D bevordert trouwens ook de kalkabsorptie. Volwassenen hebben er niet zoveel van nodig.  Het reparatiemechanisme moet wel worden hersteld, zoals bij vrouwen die last hebben van osteoporose, maar hormonale prikkels zijn hier oorzaak van het probleem en daar moet wat aan gedaan worden. Te veel kalk geeft problemen aan de gewrichten en zelfs aan de bloedvaten. De mitochondriën zitten vol kalk bij de meesten. Er ontstaan plaques met pijnlijke gevolgen vandien. Wat wel nuttig is: de zure vorm van zuivel zoals in yoghurt omwille van het herstel van de darmflora.

Eet vis of gevogelte in de plaats van vlees

Met vlees wordt vaak geknoeid. Ofwel zitten er hormonen in, ofwel tranquillizers, ofwel wordt bij de productie geknoeid en bewaarmiddelen en kleurstoffen toegevoegd, ofwel wordt het bestraald, ofwel zijn de dieren ziek omdat ze vol dioxines en Pcb’s of andere onbekende stoffen zitten. Je kan beter een scharrelkipje kopen bij een keuterboer of in de bio handel, ofwel moet je overschakelen op verse vis. Liefst vette vis, dan heb je Omega-3 vetzuren, dat helpt bij de preventie van hartinfarct en beroerte.

Vlees kan, maar…

Klassiek vlees kan, maar niet te vaak en enkel van bio kwaliteit. Wie toch niet kan weerstaan aan de smaak van een biefstukje kan dat best doen, maar moet kieskeurig zijn met de kwaliteit. Vraag bio garantie en als ze je niet bedot hebben, zit je toch veiliger. Eet niet te vaak en niet te veel vlees, het doet de aderen dichtslibben, en brengt toxines in het lichaam en harde vetten. Veel rood vlees wordt ook in verband gebracht met darmkanker.

Opgepast met friet

Eet geen of weinig friet, tenzij je die zelf maakt. Friet is natuurlijk niet gezond. Het is zetmeel dat gebakken is in vet, je krijgt het Maillard-effect: lekker, maar kankerverwekkend. Hetzelfde met de barbecue. Friet bakken in plantaardige olie kan ook transvet doen ontstaan, ook kankerverwekkend. Enkel olijfolie is geschikt als je niet boven de 160 graden verhit, ofwel moet je bakken in verzadigd vet zoals kokosolie. Ververs ook regelmatig het vet. Frituurvet zou ook niet mogen gerecycleerd worden, omdat het vol radiolyten zit, een stof die zoals benzopyreen ontstaat door verhitting en eigenlijk kankerverwekkend is. Vergeet niet dat dioxine ook een radiolyt is. In feite zou niets uit de voeding mogen gerecycleerd worden, tenzij via de composthoop, maar zeker niet in dierenvoeding en nog minder als voeding voor de mens.

Eet van hier

Vermijd voedsel dat werkt als gif. Dat geeft een overbelasting van het immuunsysteem. Seizoen- en streekgebonden eten is het beste. We moeten niet gaan eten zoals in het oosten, we kunnen beter proeven van de vruchten van eigen bodem en eten zoals onze pot kookt. Uiteraard is ingevoerd fruit lekker en gezond, maar voor groenten zijn we toch aangewezen op onze eigen productie.

Hou het apart

Eet gedissocieerd als je ideaal wil eten. Dat betekent dat je oog moet hebben voor voedselassociaties. Eet bij voorkeur ’s morgens enkel fruit en voor de rest kan je koolhydraten best scheiden van eiwitten. Dus vlees met groenten is uitstekend, evenals brood en groenten. Ook aardappelen met groenten is een goede combinatie. Kaas mag ook met groenten, kaas mag ook met fruit, maar kaas met brood is een slechte combinatie, evenals eieren met brood. Eieren kan je beter met groenten gebruiken. Natuurlijk moet je dit met een korrel zout nemen als je gezond bent, maar dit is wel ideaal en… je wordt er slanker van en hebt minder last van winderigheid. Vergeet ook niet dat koolhydraten zoals brood verteren in de mond door goed te kauwen en in te speekselen, terwijl groenten en eiwitten in de maag en de darmen verteren door sappen. Maar nog belangrijker dan gedissocieerd eten is het zuur-basenevenwicht. Granen, vlees en kaas zijn verzurend, maar groenten en vruchten zijn alkaliserend. We eten te zuur-makend. Dus beter is het meer fruit en groenten te eten.

Beweeg

Zet alle dagen een stapje in de wereld. Letterlijk! Ga een half uurtje wandelen, tank zuurstof, het ontspant, verdrijft boze gedachten, helpt de spijsvertering en prikkelt de bloedsomloop en het hart. Het zal ook de slaap bevorderen en het herstel van het lichaam en de zenuwcellen gebeurt trouwens tijdens een verkwikkende nachtrust. Op die manier heb je het beste gedaan wat voor je gezondheid mogelijk is.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Minder kans op griep deze winter? Hoezo?

Griep is een erg besmettelijke ziekte en wordt overgebracht door een virus. Je kunt het een beetje vergelijken met Covid, dat ook afkomstig is van een virus, maar aan griep zijn we wel al wat meer gewend. Velen hebben antistoffen opgebouwd, maar zoals alle virussen...

Lees meer

Hoge bloeddruk: de geniepige doder

We zijn eigenlijk niet goed bezig. Slapeloosheid, stress, burn-out, agressie, problemen, vrees en angsten, zelfs existentiële angst, onzekerheid over de toekomst, sterfgevallen in de familie, langdurige ziekten, pandemieën, winter en winterziekten… het zijn allemaal...

Lees meer