aug 29, 2020 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Visolie beschermt je hart en bloedvaten

We weten het wel: vis is gezond en zeker gezonder dan veel vleessoorten, bewerkte vleesproducten en verhitte oliën die transvetten leveren. Vooral vette vis is gezond vanwege de vetzuren Omega-3.

Vette vis heeft een beschermend karakter t.a.v. de bloedvaten en het hart. Het zijn wel de vetzuren die moeten bekeken worden. De n-3 meervoudig onverzadigde vetzuren kunnen bij hen en ook bij al wie vis eet, bijdragen tot een verbetering van de gezondheid en het voorkomen van infarct en trombose. Vette vis op het menu is dus geen luxe, maar een daad van gezondheidspreventie. Vis bevat niet enkel meervoudig onverzadigd vet, maar ook verschillende vitamines en mineralen die bekend staan als antioxidanten: B12, B6, vitamines A en D, en selenium.

Vis en visolie zijn heel gezond en belangrijk vanwege de Omega-3-vetzuren. Ze hebben een beschermende invloed op hart en bloedvaten.

Ook uit een Belgische studie is gebleken dat naast Omega-3 vetzuren uit vette vis, ook een hoge inname van bioflavonoïden een sterke invloed heeft op de gezondheid. In de New Engeland Journal of Medicine werd ook een studie gepubliceerd, waaruit blijkt dat de visconsumptie een sterke relatie heeft met het al dan niet optreden van vaataandoeningen. Vanaf 1960 had men de voedingsgewoonten gevolgd van 852 mannen in de leeftijd van 40-59 jaar van de stad Zutphen. Deze personen werden over een tijdsverloop van niet minder dan 20 jaar gevolgd. Bij mannen die geen vis aten was het sterftecijfer door hartziekten 2,5 maal hoger dan in de visetende groep. Men rekende hiervoor een portie van minstens 30 gram per dag, wat overeenkomt met één à tweemaal vis eten in de week. Meer vis eten, resulteerde dan ook weer niet in een vermindering van het sterftecijfer. Het is dus niet nodig bij elke maaltijd vis te consumeren, als dat tweemaal in de week gebeurt lijkt het effect op hart en bloedsomloop even significant.

Ook in Wales werd een belangrijke studie verricht onder 2000 patiënten. Hieruit bleek dat als minstens tweemaal in de week vette vis werd gegeten, de sterfte door hart- en vaatziekten met 33 percent daalde, terwijl de algemene sterfte door andere aandoeningen ook met 29 percent naar beneden ging. Volgens cardiologen spelen de Omega 3-vetzuren een belangrijke rol niet enkel in de preventie van infarcten, maar dragen ze er eveneens toe bij dat hartritmestoornissen en acute ischemie, dat is een vernauwing van de hartkransslagaders, waardoor pijn in de borstkas ontstaat, worden voorkomen. Ook plotse hartstilstand lijkt onder deze testgroep minder voor te komen. Uit de studie uitgevoerd in Wales bleek vette vis een grotere bescherming te bieden dan magere vissoorten.

De beschermende rol van Omega-3 vetzuren strekt zich niet zover uit dat de levenswijze voor de rest geen belang meer zou hebben. Vette vis voorkomt wel hart- en vaatziekten, maar het heft de negatieve invloed van een totaal verkeerde leefwijze niet op. Vette vis moet als een vervanger voor verzadigd vet worden beschouwd en moet dus op het menu komen in de plaats van vlees, saus, vet gebak en een overdaad aan koolhydraten. De maximale bescherming komt er pas als dit vette-vis-dieet is ingeschakeld in een gezond leefpatroon.

Ook andere antioxidanten blijven hun rol vervullen: vezelrijke en volwaardige voeding in de plaats van verarmde geraffineerde producten, vitaminerijke kost en voldoende mineralen blijven van groot belang. In verstaanbare en eetbare taal betekent dat: meer groenten, meer fruit, volkorenbrood in de plaats van wit brood, volle zilvervliesrijst in de plaats van de witte gepolijste rijst, olijfolie in de plaats van margarine en magere yoghurt in de plaats van pralines en gebak. De beste garantie om straatoud te worden en vooral tot op hoge leeftijd gezond te blijven.

En wil je op zeker spelen: Omega-3 visoliecapsules van Nutribell helpen je hart en bloedvaten gezond te houden.

Je vindt Omega-3 visoliecapsules van Nutribell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2751-485.

Je kan ze ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Wat doet tabak met je lichaam?

Deel 1 De ruzie tussen rokers en niet-rokers is zo’n beetje geluwd, vooral omdat fervente rokers, met het ouder worden ook gaan inzien dat het hoe dan ook nadelig is te roken. Bovendien heeft de wetgever de jongste jaren een aantal beslissingen genomen waardoor...

Lees meer

Het beste medicijn: gezond voedsel

Goed voedsel is belangrijk en variatie is noodzakelijk. Elke soort voedsel heeft bijzondere eigenschappen en niet alle voedsel heeft dezelfde eigenschappen. De natuur bewijst het ook door ons op elk moment van een ander seizoen ons een verschillend soort voedsel aan...

Lees meer