okt 18, 2023 | Gezondheid | 0 Reacties

Hoe laat je je niet overrompelen door stress?

Wanneer wordt gezonde stress ongezond? Als je ziek wordt natuurlijk. Maar hoe kan dit bepaald worden? Niet eenvoudig te zeggen! Beter is het preventief te werk te gaan en dat is eigenlijk nog moeilijker. Toch kan gebruik worden gemaakt van een aantal parameters. Zo is het wel mogelijk de pols te voelen, de bloeddruk te meten of de hoeveelheid adrenaline en cortisol in het bloed te bepalen.

Laat stress niet aan je gezondheid vreten. Stress is namelijk op de duur vernietigend voor het geluk en de gezondheid.

Vastgesteld is dat een hoger gehalte aan adrenaline duidt op gezonde stress en dat bij ongezonde stress het bloed juist meer cortisol bevat. Vooral bij langdurige, hevige en oncontroleerbare stress gaat het lichaam cortisol produceren dat uiteindelijk chronische stress tot gevolg kan hebben.

Verschillende oorzaken (stressoren) kunnen stress doen ontstaan zoals bijvoorbeeld ontslag, pensionering, een echtscheiding, een overlijden of een schokkende gebeurtenis. Werkstress en in het extreme geval burn-out staan tegenwoordig volop in de belangstelling. Niet zonder reden want het ziekteverzuim en het aantal arbeidsongeschikten stijgen door de hoge werkdruk en de toenemende stress.

Symptomen van chronische stress:

  • gejaagdheid en prikkelbaarheid 
  • chronische vermoeidheid 
  • slapeloosheid 
  • nergens meer van kunnen genieten
  • moeite met concentreren en vergeetachtigheid
  • minder zin in seks
  • faalangst en onzekerheid
  • weinig zelfrespect
  • gespannenheid en geïrriteerdheid
  • somberheid en lusteloosheid
  • hartkloppingen
  • hoge bloeddruk
  • hoofdpijn
  • spier-, rug- en buikpijn
  • toename ademfrequentie en afname ademdiepte
  • toename spierspanning
  • toename adrenaline en cortisolproductie

Ook het gedrag kan veranderen

  • uitbarstingen van agressie
  • rusteloos gedrag
  • paniekreacties
  • vluchten en vermijden
  • isoleren van anderen
  • veranderingen in productiviteit
  • veel klagen en zuchten
  • meer roken en drinken

Je kunt proberen een gezondere denkwijze te ontwikkelen door

  • het leven te nemen zoals het komt
  • accepteren dat je niet over alle zaken controle kunt uitoefenen
  • niet te piekeren over zaken in de toekomst; komt tijd, komt raad
  • regelmatig afstand te nemen van jezelf en je leefwijze
  • jezelf alleen haalbare doelen te stellen
  • te leren op tijd nee te zeggen
  • je fouten durven toe te geven en te herstellen waar mogelijk
  • bijzaken van hoofdzaken te scheiden
  • minder te streven naar perfectionisme

Op die manier kun je stress de baas worden en niet aan je gezondheid laten vreten.

Een tip: Passibell van Fytobell om de rust zelve te worden.

Je vindt Passibell van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2899-953.

Ook online te bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer