feb 27, 2023 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Nog drie maanden griepalarm: Echinacea versterkt je natuurlijke weerstand

Vergis je niet: de winter is nog niet voorbij. Er kunnen wel mooie dagen komen, de temperatuur kan af en toe ’s nachts boven het vriespunt blijven, maar het kan plots weer omslaan. Het is nog gebeurd: een groene kerst en een witte Pasen. De natuur kan echt grillig zijn, maar het is aan ons om goed voorbereid te zijn. Dat kun je gemakkelijk doen door je te harden, verstandig te kleden, de immuniteit te versterken en ervoor te zorgen dat je een gezond en evenwicht microbioom hebt, dat betekent gezonde darmflora waar de immuniteit voor een belangrijk deel wordt opgebouwd. Dat zal nodig zijn, want Sciensano liet weten dat de griepepidemie nog lang niet voorbij is, dat ze ernstiger was dan andere jaren en dat het gemakkelijk nog meer dan drie maanden kan duren eer de epidemie voorbij is. Daarenboven is er nog de combinatie met RSV, een andere longaandoening en de ettelijke varianten van covid. De winter is nog lang niet voorbij en de kans op besmettingen evenmin.

Vitaal met vitamines: jeugdig en gezond blijven met goede voeding, het kan. Dagelijks een wandeling, ook als het buiten minder fraai weer is, versterkt de natuurlijke weerstand.

Het belang van vitamines

Vanwege het besmettingsgevaar en het risico op ernstige verwikkelingen is het belangrijk onze natuurlijke weerstand te vergroten. Vitamines en mineralen spelen daar een belangrijke rol in, naast een aantal fysieke maatregelen. Uit wetenschappelijk onderzoek kennen we de grote waarde van vitaminen voor onze gezondheid. We weten allemaal dat bijvoorbeeld de vitamine C een sleutelrol heeft in de bescherming tegen infectieziekten en griepachtige aandoeningen. We weten ook dat vitamine A wat te maken heeft met nachtblindheid en beschermt tegen kanker en dat vitamine D onder invloed van de zon gevormd wordt in de huid en belangrijk is bij de botvorming. Maar veel meer reikt de kennis van de meesten niet. Toch hebben we alle vitamines nodig, van A tot en met K en pas als ze ontbreken, realiseren we ons dat we niet goed functioneren door een gebrek in het lichaam.

Vermoeidheid

Hoe weet je wanneer je gevaar loopt? Je merkt het aan jezelf als je niet meer normaal functioneert. Misschien herken je volgend verhaal. En misschien was je zoals Sophie, die altijd een heel dynamische jonge vrouw was geweest. Ze had haar eigen winkeltje in de stad, ging altijd met veel plezier en goede moed naar haar werk, maar dat ging haar de laatste tijd niet meer zo goed af. Ze snauwde ’s morgens de kinderen al af, want ze stond eigenlijk vermoeid op. Haar man beleefde ook niet zoveel plezier meer aan haar, ze liet het werk op een hoop komen, keek niet meer om naar de kinderen als ze van school thuiskwamen en was amper nog geïnteresseerd in hun huiswerk. Soms zat ze stilletjes voor zich uit te staren, af en toe heel diep ademhalend.

Ze miste vitaliteit, kon niet meer lachen, had moeite met in slaap geraken en interesseerde zich van langsom minder voor de aangename kanten van het leven. Koken werd vervangen door een haastige hap die in een buurtwinkel of een broodjeszaak werd gekocht. Af en toe ging ze op de middag een pakje friet halen, en het vieruurtje werd eigenlijk vervangen door een stuk chocolade. Ze begon veel koffie te drinken om wakker te blijven, om weer fit te zijn en zich wat beter te kunnen concentreren.

Ingestort door tekorten

En toen stortte ze in: het begon met een huilbui zonder grondige reden en noch haar man, noch de kinderen konden haar troosten. Gelukkig doorzag haar man dat er toch iets fundamenteels fout zat en maakte een afspraak met de dokter. Die nam een bloedstaal en binnen de twee dagen wist ze het: te weinig ijzer, te weinig vitamines C, B12, te lage calciumspiegel enz… Ze was ten prooi aan een totale demineralisatie. Hier moesten supplementen worden gebruikt en van zodra ze daarmee bezig was knapte ze geleidelijk op.

De dokter schreef haar vitamine-supplementen voor: vitamine C, vitamine E, mineralen, co-enzym Q10 en Echinacea om de weerstand te verhogen en de witte bloedlichaampjes tot grotere activiteit aan te sporen. Ze moest meer ontspannen, gaan wandelen, zuurstof tanken en vooral gezonder gaan eten. De haastige hap moest plaats maken voor gezond voedsel: fruit en groenten en volkorenproducten. Binnen de maand was ze niet meer te herkennen, herwon ze elke dag wat meer vitaliteit. Sophie heeft haar lesje geleerd: de natuur volgt een ijzeren wet, ook de natuur van het lichaam.

Daar zijn ze weer

Oorzaken van besmettingen kan men niet altijd uit de weg gaan. Virussen en bacteriën zijn overal aanwezig: in de lucht die we inademen, op voorwerpen, zelfs op de handen van iedereen die in onze cultuur altijd grondig geschud worden. In normale omstandigheden moet het immuunsysteem, je natuurlijke weerstand er voor zorgen dat snel korte metten wordt gemaakt met deze virussen, moet er met andere woorden voor zorgen dat je niet ziek wordt. Door deze afweerstoffen die in het geheugen van het bloed worden opgeslagen en telkens eenzelfde virus opduikt weer klaar staan om het lichaam te verdedigen, wordt belet dat je ziek wordt.

Verzwakte afweer

Als de natuurlijke afweer verzwakt is, loopt men automatisch meer kans ziek te worden. Alleen vanwege het feit dat het weer wat kwakkelt, waait en regent blijven velen binnen. Ze komen alleen nog buiten als het niet anders kan, of doen alles met de wagen, hebben zelfs geen lichaamsbeweging meer. Een kleine wandeling maken, het lichaam en de longen verluchten, de kans geven de benen te strekken, hart en bloedsomloop wat te belasten, zijn echt nodig om gezond te blijven.

Het menu ziet er in het koude seizoen ook minder gevarieerd uit dan in de zomer. Minder fruit, minder verse groenten, meer fantasiekost en klare hapjes uit blik. Het lichaam krijgt te weinig vitaminen naar binnen. Ook stress, het verblijf in weinig frisse lokalen en het gebruik van alcohol en tabak zijn er evengoed verantwoordelijk voor.

De lokalen waar wordt gewerkt en gewoond, worden in de winter ook minder vaak verlucht, dat is wel begrijpelijk vanwege de onmogelijk hoge energiekosten, maar de kwaliteit van de ingeademde lucht verbetert er daardoor natuurlijk niet op, wat er ook al niet toe bijdraagt dat verkoudheden, griep en allerlei aandoeningen van de luchtwegen kunnen worden voorkomen.

Versterk je natuurlijke krachten

Al onze inspanningen moeten erop gericht zijn de natuurlijke krachten te mobiliseren en te zorgen dat de weerstand van het lichaam weer verhoogt. Daarom moet je ook in de winter naar buiten: meer bewegen in de frisse open natuur. Zelfs als het weer bar is, moet je toch proberen, als het even kan naar buiten te gaan. Dapper doorstappen om de bloedsomloop te activeren en het hart wat te stimuleren. De bloedsomloop kan je ook stimuleren en de dynamiek van de bloedlichaampjes vergroten door een saunabezoek. De afwisseling van warmte en koude is bovendien ook erg gunstig ter behandeling of ter voorkoming van depressie en een nerveus hart.

Je kan die bloedsomloop-dynamiek ook stimuleren door middel van wisselbaden. Eerst warm tot heet en nadien koud water over je body, doet wonderen. Doe dit niet als je al verkouden bent, of als je koortsig bent, dan haal je nog meer reserves uit je lichaam dan eigenlijk goed voor je is.

Zo’n wisseldouche is stukken beter dan de koppen koffie die je nodig hebt om anders wakker te worden en zin in je werk te krijgen. Koffie geeft je een kick, een boost, maar als de cafeïne uitgewerkt is, val je weer in een gat. Met wisseldouches is dat niet het geval, het versterkt je weerstand. Als je er eenmaal aan gewend bent, kan je echt niet meer zonder.

Over tabak zal iedereen het wel eens zijn: roken is het slechtste wat je kan doen. Tabak is een vijand van de natuurlijke weerstand. Daardoor vernauwen de bloedvaten en kunnen ze 30 percent minder zuurstof vervoeren en vitale stoffen, doordat in de fijne haarvaten de circulatie gehinderd wordt. Bovendien wordt de trilhaarwerking van de luchtpijpen verlamd. Bacteriën en virussen worden niet meer naar buiten gewipt. Resultaat: ontstekingen en griep.

Maar voor alcohol ligt voorlopig nog wat moeilijker, want men heeft ons jarenlang voorgehouden dat een weinig alcohol, vooral rode wijn, gunstig was om hart- en vaatziekten te voorkomen. Dat blijkt niet juist te zijn geweest. Alcohol is altijd schadelijk, zelfs in kleine hoeveelheden. Zelfs één glas is er al te veel aan.

Wat is wel gunstig?

Een sterke weerstand bouw je dag na dag op: stress mijden, veel bewegen, goed slapen en gezond eten en drinken.

Maar je kunt nog meer, want er zijn ook versterkende kruiden die je in deze periode van het jaar best wel kunt gebruiken!

De belangrijkste hiervoor is de Echinacea Purpurea, de rode zonnehoed. Deze plant heeft de uitstekende eigenschap de natuurlijke afweerkrachten van het lichaam te mobiliseren en te versterken. Je kunt er zonder gevaar of bezwaar dagelijks van nemen en je afweer versterken. Uiteraard ontslaat je dat nog niet van een gezonde leefwijze en de hygiënische maatregelen. Onderzoek aan de universiteit van Antwerpen heeft trouwens het nut van Echinacea aangetoond, zowel als preventief middel en ook om als griep of verkoudheid je al te pakken heeft, de aanval te bekorten. 

Een tip: Echinabell van Fytobell.

Je vindt Echinabell van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2898-963.

Of je kunt Echinabell van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer