Vis eten is gezond vanwege de Omega-3 vetzuren. Maar kan je ook teveel vis eten? De gunstige resultaten over het gebruik van vis en visolie in verband met de afwezigheid van hart- en vaatziekten bij Eskimo’s werd wat overschaduwd door het feit dat bij Eskimo’s meer hersenbloedingen optraden dan bij Denen. Lijkt dit in tegenspraak met de andere studies die zowat overal ter wereld het halleluja van vis zingen? Uit een studie die in Zutphen werd uitgevoerd, bleek dat er onder de visverbruikers beduidend minder beroerte voorkwam dan onder de vleeseters. Bij het controleren van de hoeveelheden bleek dat de Eskimo’s een ontzettend hoge visconsumptie hebben. In de plaats van tweemaal per week vis te eten, wat als ideaal wordt beschouwd, eten ze meerdere keren per dag vis. Men weet dat een van de eigenschappen van visvetzuren is dat de stollingstijd bij bloedingen aanzienlijk wordt verlengd. Dat is de reden waarom bij viseters het niet zo gemakkelijk tot plaques-vorming komt en dat beroerte wordt voorkomen: het bloed stolt minder gauw. Maar bij te hoge concentraties van visvetzuren kan het op die manier ook tot spontane bloedingen komen, zodat het positieve effect wordt tenietgedaan.

Het mechanisme dat tot hersenbloedingen leidt, is dan wel verschillend: zonder visvetten komt het tot een verstopping van de hersenvaten, met een veel te hoge concentratie visvetzuren komt het tot spontane bloedingen. De kunst is dus de gulden middenweg te vinden. Uit verschillende studies blijkt dat tweemaal in de week vette vis eten al een behoorlijke bescherming biedt. Maar het mag meer.

Wie regelmatig vis eet en visolie Omega-3 vetzuren gebruikt, verbetert zijn gezondheid, heeft minder kans op hartziekten en infarct en ook dementie en Alzheimer komen minder voor.

Visolie heeft nog meer goede eigenschappen. Een goede doorbloeding van de haarvaten in de hersenen bevordert het geheugen en de cognitieve eigenschappen. Men zal dus minder snel last van dementie vertonen naarmate de hersenen in uitstekende conditie verkeren. Het is bekend dat Gingko Biloba de doorbloeding in de fijne haarvaten van de hersenen verbetert, het geheugen ondersteunt en de vitale mogelijkheden van de geest vergroot tot op hoge leeftijd. Uit de studie onder de ouderen van Zutphen is ook gebleken dat het eten van vis de geestelijke achteruitgang die met de jaren op gang komt aanzienlijk kan vertragen en dementie kan helpen voorkomen.

Bij een studie die in Rotterdam werd gehouden onder 6000 personen, kwam aan het licht dat bij viseters een beschermend effect werd aangetroffen met betrekking tot dementie. Wie minstens eenmaal in de week vis at, had 60 percent minder kans om in de volgende jaren dementie te ontwikkelen. Men ontdekte veel minder Alzheimer en men relateert dat aan de afwezigheid van atherosclerose en aan het feit dat het immuunsysteem beter gestimuleerd wordt door de Omega 3-vetzuren.

Ook visolie heeft deze beschermende eigenschappen. Ideaal is beide te combineren: eet regelmatig wat vis en gebruik visoliecapsules.

Een tip: Visolie Omega-3 van Nutribell. Meer info vind je op www.nutribell.be. Je kan visolie Omega-3 in de apotheek bestellen of ook online via www.almed.be of via www.boverte.com.