apr 15, 2023 | Gezondheid, Voeding | 0 Reacties

Junkfood: de “lekkere” killer

Er is een soort nieuwe eetcultuur ontstaan. Vooral kinderen en scholieren zijn er dol op, omdat het in de eerste plaats goedkoop is, beantwoordt aan hun smaak en ze met kameraadjes gemakkelijk zo’n fastfoodrestaurant kunnen binnenstappen: junkfood zoals dat populair wordt genoemd tegenwoordig. Het is als het ware het restaurant op hun niveau. Wat ze niet weten is dat lekker en gezond niet altijd samengaan. Veel schoolkinderen zijn daardoor pafferig en dik, maar missen toch de nodige energie en vooral het uithoudings- en concentratievermogen die broodnodig zijn om goed en langdurig te kunnen studeren.

Als je voldoende vitaminen en mineralen in je organisme binnenkrijgt, dan zal je gezonder en gelukkiger zijn. Vooral verse vruchten bevatten veel vitamine C. Eet zo weinig mogelijk geraffineerde producten en rook niet. Zo natuurlijk mogelijk is het parool.

Hamburgers uit het vuistje op een toast, een zakje vette frieten, kaas als dessert of een ijsje en dat alles doorslikken met een coladrankje, is uiterst eenzijdig, te veel vet, te veel suiker en te veel cafeïne, terwijl de noodzakelijke vitamines, mineralen en voedingsvezels ontbreken. Bovendien verleren de jongeren het daardoor grondig te kauwen, rustig te eten in een aangename omgeving en hebben ze geen weet meer van wat nodig is voor hun gezondheid.

Schoolmaaltijden

Ouders zouden er beter aan doen hun kinderen belegde boterhammen mee te geven naar school in de plaats van hen wat zakgeld te geven waarmee ze in de stad kunnen gaan eten in dergelijke eettenten die reclame maken op televisie en de argeloosheid van de jeugd en de gemakzucht van de ouders misbruiken.

Op die manier worden de jongeren langzaam voorbereid op een jachtig levensritme, waarin geen tijd en ruimte meer is om rustig te proeven van lekkere, gezonde en natuurlijk voortgebrachte en bereide spijzen.

Lekkere brol

Als je de samenstelling van dit “voedsel” onderzoekt wordt het duidelijk: transvetten, lege calorieën, slappe broodjes die geen vezels meer bevatten en waaruit alle “leven” is verdwenen, te veel zout, te veel snelle suikers. Tekort aan vitamines, mineralen en vezelstoffen Veel slechter kan het niet worden. En daarmee moet het jonge lichaam zijn plan maar zien te trekken om er de nodige “opbouwstoffen” uit te halen om de cellen naar de volwassenheid te brengen. Onmogelijk!

Vandaar dat ook veel jongeren ziek worden, lusteloos zijn, een gebrek aan concentratie hebben, slecht slapen of overdag in slaap vallen, enkel belangstelling hebben voor korte en snelle genoegens, een brutaal en agressief karakter ontwikkelen. Er zijn proeven gedaan met dieren waaruit blijkt dat ratten die een vergelijkbaar menu krijgen, zeer agressief werden tegenover elkaar en de levenslijn sterk verkort werd.

Het is lekker, het is gemakkelijk verkrijgbaar, het gaat gemakkelijk naar binnen, maar het is eigenlijk niet goedkoop en je krijgt snel opnieuw honger en dus weer trek in dergelijke brol en je wordt vadsig, dik en lui en… je functioneert niet meer normaal, ook karakterieel niet!

Hoe ouder, des te trager het metabolisme

Niet alleen rokers, en jonge personen die al hun energie uit het voedsel moeten halen om te groeien tot gezonde volwassenen moeten uitkijken met wat ze eten, ook volwassenen en ouderen vooral moeten hiermee bezig zijn. Naarmate mensen ouder worden verloopt het metabolisme trager en onvollediger. Ze nemen vanzelf minder mineralen en vitamines op. Ouderen hebben bovendien de neiging minder te gaan eten omdat ze minder beweging hebben dan jongere mensen, of omdat ze graag wat willen vermageren. Daardoor komt het alweer niet zelden tot gebreksverschijnselen. Tekort aan vitamines is een veel voorkomend probleem bij bejaarden. Vandaar dat sommige artsen voor hen overschakelen op een vitaminetherapie.

Slecht eten door eenzaamheid

Ook het feit dat velen eenzaam zijn en in hun eentje moeten eten, maakt dat ze minder eten. Ze vinden het niet zo belangrijk. Sommigen hebben daarenboven een slecht gebit, zodat het eten van gezonde spijzen zoals rauwe groenten, vruchten en volkorenproducten moeilijker wordt. In sommige gevallen komt daar ook nog eens een financieel probleem bij, zodat er zoveel oorzaken zijn waarom ouderen te kampen hebben met vitaminegebrek. Weer evenwichtig gaan eten en nadenken over het soort voedsel dat je koopt is dus de oplossing.

Alcoholisten lopen gevaar

Niet alleen roken, vermindert de aanwezigheid van vitamines in het lichaam, ook alcohol heeft een funeste uitwerking op de vitaminebalans in het organisme. Vooral foliumzuur en de vitamine B6, B12 en C evenals magnesium en zink zijn in hun absorptie gestoord bij patiënten die overdadig alcohol gebruiken. Vandaar dat alcoholisten vaak ziek zijn, en meestal last hebben met het zenuwstelsel. Overmatig alcoholverbruik kan zelfs leiden tot bloedarmoede en andere bloedziekten.

Het spreekt vanzelf dat de algemene gezondheidstoestand van de patiënt medebepalend is voor de absorptie van vitamines. Iemand die last heeft van diarree en daar langdurig het slachtoffer van is, zal uiteindelijk ook vitaminegebrek hebben. Diarree moet dus goed worden verzorgd, anders ontstaan ernstige gebreksziekten. Laxeermiddelen kunnen bovendien ook alle in vet oplosbare vitamines elimineren via de stoelgang. Daardoor kan een tekort ontstaan aan vitamine A, D en E. Wie de pil neemt kan daarenboven ook last hebben van een gebrek aan vitamine B6 en foliumzuur.

Evenwichtig eten

Het spreekt vanzelf dat een evenwichtig voedselpatroon van belang is. Elk onevenwicht van het menu moet worden bestreden. Als je minder eet, of als je al eens moet afwijken van een normaal dieet, dan moet je er vooral voor zorgen toch voldoende vitamines en mineralen te gebruiken. Als regel geldt dat je per dag aan elke maaltijd vruchten of groenten moet eten, dat je minstens tweemaal per dag groenten gebruikt en dat je bij elke maaltijd volkorenproducten eet.

Eet beslist ook bij elke maaltijd iets rauw, en snijdt of was de groenten en vruchten zo weinig mogelijk en zo kort mogelijk voor het gebruik. Op die manier loop je veel minder kans het slachtoffer te worden van een gebrekziekte. 

Je bent wat je eet

Kort samengevat komt het hierop neer. Je moet leven van wat je eet, drinkt en ademt. Van de kwaliteit van deze elementen zal ook de kwaliteit van je hele gezondheid afhangen. Let daarom op het volgende:

  • Het gebruiken van de maaltijd moet gebeuren in een aangename omgeving.
  • Eet zonder haast en zonder stress. Eet langzaam en zonder schrokken.
  • Drink niet tijdens de maaltijden, maar doe dat pas achteraf, op die manier kun je beter inspeekselen en grondiger kauwen.
  •  Eet geregeld groenten en vruchten en eet die producten zo vers mogelijk en zo weinig mogelijk behandeld.
  • Eet ook zo weinig mogelijk geraffineerde producten: geen transvet en geen suiker.
  • Eet ook meer ruwvezelstoffen.
  • Stop met roken en gebruik geen alcohol.
  •  Zorg voor afwisseling in het menu.

Op die manier zal je organisme je belonen met een goede gezondheid.

En een tip om vitaminetekorten aan te vullen: Ester-C van Fytobell.

Je vindt Ester-C van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 4415-501.

Of je kunt Ester-C van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer