feb 4, 2023 | Gezondheid | 0 Reacties

Zo krijgt de winter je niet klein

De winter is voor veel mensen een uitdaging: geen gezellig seizoen, vooral niet meer als de familiefeesten en de bijeenkomsten rond eindejaar en zelfs de recepties op bedrijven achter de rug zijn. Er is niet meteen iets om naar uit te kijken en het duurt nog een eeuwigheid vooraleer de lente zich aankondigt. Veel mensen voelen zich landerig, een beetje verdrietig, triestig en ze hebben meer last van stress. Dat zijn allemaal ideale omstandigheden om de weerstand een knauw te geven en het virus van verkoudheid, griep en covid meer armslag te schenken.

Natuurlijk moet je goed eten, vooral in de winter. Groenten en vruchten vormen zoals steeds de basis van een gezond en natuurlijk dieet. Dagelijks bewegen is echt belangrijk en met wisselbaden kun je het lichaam goed trainen tegen de winterkou.

De vraag is dan ook: hoe kom je deze vervelendste periode van het jaar gezond en zonder kleerscheuren door?

Ja, er is stress rond deze periode. Het gevolg daarvan is dat we meer trek in zoetigheid hebben, meer suiker, en minder verse producten gebruiken, minder fruit en minder groenten. We komen ook minder gemakkelijk buiten. Ideaal dus om de weerstand te verzwakken.

Want verse groenten zoals spinazie zorgen voor zink, zonlicht zorgt voor vitamine D en vers fruit bezorgt ons vitamine C. Daardoor wordt het bindweefsel versterkt en de vezels in fruit en groenten zorgen voor een gezond microbioom in de darmen. Tegelijk is de buitenlucht verfrissend, de longen worden “gewassen” en van het zonlicht, hoe weinig ook, krijg je vitamine D cadeau. Dat zijn allemaal ideale geschenken waar het immuunsysteem of de weerstand van profiteert.

Ook minder stress door vitamine C, en hetzelfde gunstig effect mag je van een wandeling of beweging in de buitenlucht verwachten.

Daarmee is ook de aanzet gegeven hoe je op een eenvoudige maar doeltreffende wijze je weerstand versterkt en dus veel meer kans hebt om de winter zonder “kleerscheuren” door te komen en paraat te staan tegen de volgende lente om met volle teugen van het leven te genieten.

Zet je schrap tegen de winter

We zitten nu volop in het vervelendste seizoen van het jaar, behalve voor diegenen die zich een skivakantie of een zonnig verblijf in exotische, warme landen kunnen veroorloven.

Het is de periode waarin statistisch gezien, meest zieken voorkomen, samen met de maand maart. Meer verkoudheden, meer griepen en… meer hartinfarcten. Nu komen ook meest zenuwziekten en depressies voor. Wat doe je eraan? Je kan je inderdaad wapenen tegen de agressies van de winter.

Dat betekent niet enkel verkoudheden en griep voorkomen, maar ook andere problemen waarmee je meer in de winter dan in de zomer te maken kan krijgen: hart- en vaatproblemen, depressies enz.…

Train je lichaam

Als je deze winter gezond wil blijven en vooral ook je hart wil beschermen dan blijft het van belang je organisme voldoende te trainen.

Om te beginnen moet je het lichaam gewoon maken aan voortdurende temperatuurwisselingen, anders komt het te gemakkelijk tot verkoudheid en griep. Lijken deze ziekten onschuldig en zijn ze het ook, dan hebben ze onrechtstreeks toch een bedreigende invloed op hart en bloedvaten. Doordat het lichaam via de verkoudheid en de griep verzwakt is. Het lichaam heeft zijn energie nodig om zich te wapenen tegen de virussen en daardoor komt hartinfarct in deze omstandigheden twintigmaal meer voor dan bij wie niet verzwakt is door verkoudheid of ontsteking van de luchtwegen: keelpijn, hoest, neusvalling.

De juiste warmte

Je moet je harden tegen de winter. Dat betekent dat je het lichaam moet voorbereiden op de grote temperatuurwisselingen. Maar tegelijk moet je de grote schommelingen tot een minimum beperken. Vandaar dat je de temperatuur van de woning in de gaten moet houden: living niet warmer dan 21 graden en slaapkamer niet meer dan 16 graden. De dure energie helpt ons tegenwoordig daar bij. De overheid geeft zelfs de raad de woning niet warmer dan 19 graden te maken, maar dat heeft meer te maken met haar eigen problemen, dan met het comfort en de gezondheid van de bevolking.

Maar het is wel juist dat je beter een pullovertje meer kunt aantrekken dan de verwarming hoger te zetten. Hou er ook rekening mee dat te warme lucht gemakkelijker de slijmvliezen uitdroogt, omdat het vocht nu eenmaal verdampt en gemakkelijk kan ontsnappen en op die manier van de droge lucht een ideaal transportmiddel maakt voor virussen die meestal als een aerosol worden aangebracht.

Opgelet met te droge lucht

Hier ligt een tweede oorzaak van vele verkoudheidsziekten: te droge lucht. Vooral in ruimten waar centrale verwarming is, of elektrisch gestookt wordt, moet de lucht meer water krijgen. Dat doe je door waterverdampers aan te brengen aan de radiators, of door een speciaal luchtbevochtigingstoestel in te schakelen als het eerste niet mogelijk is, wat het geval is met convectoren. Virussen gedijen beter bij een droge warmte, dan in ruimten waar de luchtvochtigheid ideaal is, en die ligt om en nabij de zestig percent relatieve vochtigheid. Je kan dit best controleren met een hygrometer. Zo’n toestel is niet duur en kan je je gemakkelijk aanschaffen bij een opticien.

Ververs de lucht

Een andere fout die velen maken is dat de lucht van de ruimte waar ze een hele dag in moeten verblijven, bedorven is. De ramen worden niet meer geopend, terwijl alle reten en kieren zijn dichtgespoten, ten einde energie te besparen. Op die manier krijg je niet enkel gemakkelijker hoofdpijn, maar kan je ook meteen al het geld dat je spaarde door je over-isolatie, uitgeven aan geneesmiddelen, want bedorven lucht maakt rapper ziek. Het is ook bewezen dat bedorven lucht moeilijker opwarmt dan frisse lucht. Daarom geregeld ramen open of deuren open gedurende vijf minuten. Doe dit om de twee uur, ramen wijd open voor vijf minuten. Hou er trouwens rekening mee dat de mens elk uur dertig kubieke meter frisse lucht nodig heeft.

Ga naar buiten

Best van al kun je dagelijks een lange wandeling maken, of alleszins naar buiten trekken, zelfs als de zon niet schijnt en terzelfder tijd bij de wandeling heel diep inademen. Doe de wandeling bij voorkeur in een mooi park, of in de omgeving van de natuur, want uitlaatgassen zijn nu ook weer niet zo gezond. Diep inademen en de ingeademde lucht een tiental seconden vasthouden in de longen. Nadien heel diep uitademen, want dat is even belangrijk dat alle lucht heel diep wordt uitgeademd. Via de ademhaling speelt het lichaam ook heel wat afvalstoffen kwijt. Een goede ademhaling helpt trouwens ziekten voorkomen. Loop ook eens honderd meter om de halve kilometer en controleer je hartritme. Het is normaal dat er een versnelling optreedt, maar het hart mag niet onregelmatig slaan. Gebeurt dit wel, dan is het mogelijk dat het alleen maar op gebrek aan training wijst, maar blijft dit na verschillende weken training toch duren, dan moet je naar de arts voor controle.

Veel patiënten zijn ervan overtuigd dat ze bang moeten zijn van de koude buitenlucht. Van de koude krijg je een verkoudheid, menen ze. Niets is minder waar. Het is niet de koude die je ziek maakt, maar wel virussen en bacteriën die vrij spel krijgen in een verzwakt organisme. Kou heeft er dus rechtstreeks niets mee te maken. Geen excuus zoeken om niet naar buiten te moeten! Wat je wel moet vermijden, is verzamelingen van mensen waar altijd wel iemand bij zit die flink verkouden, of grieperig is. In deze periode kun je beter hoestende en niezende mensen uit de weg gaan en ook geen hobby maken van handjes schudden. Er zijn weinig heel hygiënische mensen en als je zou zien wat er allemaal op iemands handen kleeft zou de beleefdheid tot handenschudden snel afgeschaft worden.

Beweeg, doe oefeningen

Naast het stappen en dus je longen voldoende lucht geven, moet je ook je bloedsomloop trainen. Beweging is daar een eerste middel toe. Op plaatsen waar je spieren meer bloed door het organisme helpen stuwen, moet je hart veel minder arbeid verrichten en wordt het dus gespaard. Hoe meer je de spieren doet werken, des te beter voor je hart. Daarom zou je de dag ook moeten beginnen met brede armzwaaibewegingen en ter plaatse huppelen. Op die manier wordt het bloed snel door het hele organisme gepompt. Doe deze oefening minstens vijf minuten lang. Daarnaast moet je je bloedsomloop trainen op de temperatuurwisselingen.

Koud douchen

Nog iets goedkoop voor de energierekening: neem ook koude douches. Voor de rest van de winter moet je elke morgen wisseldouches nemen. Je gaat de koude kraan evenveel seconden openen als je de warme kraan minuten hebt geopend. Of liever, ga zo lang onder de koude kraan staan tot je het minder prettig of storend begint te vinden. Telkens het lichaam goed afdrogen met een ruwe handdoek, zodat de huid mooi roze ziet en dus goed doorbloed is. Ook saunabezoek is voor wie zich wil voorbereiden op de winter een uitstekende methode. De afwisseling van hoge en lage temperaturen is een prima training voor hart en bloedvaten.

Wie veel beweegt en zijn bloedsomloop vitaal houdt zal trouwens ook minder gemakkelijk aangevallen worden door winterse ziekten. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat gezond eten en voldoende ontspannen even belangrijk zijn. Vitaminerijke kost met veel groenten en vruchten zijn van hoofdbelang. Wie daar allemaal rekening mee houdt, zal deze winter beslist minder gemakkelijk ziek worden en alles gedaan hebben om hartinfarct te voorkomen.

Natuurlijk kun je training en gezonde voeding niet vervangen door een pilletje, maar er zijn wel uitstekende natuurlijke middelen om de weerstand een boost te geven, op basis van vitamines en antioxidanten.

Een tip: Immunibell van Fytobell.

Je vindt Immunibell van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 4197-968.

Of je kunt Immunibell van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of via www.boverte.com.

De winter zal geen vat op jou krijgen!

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer