jul 5, 2023 | Gezondheid | 0 Reacties

De tien geboden voor een betere en gezonde slaap

Er is niemand die eraan twijfelt dat goed slapen van het grootste belang is voor de gezondheid. Onvoldoende slapen, een gestoorde slaap, te laat gaan slapen, te kort slapen, de REM-slaap verstoren of missen, het zijn allemaal dingen waarvan we zelf kunnen vaststellen dat ze van invloed zijn op de gezondheid. Het volstaat één nachtje minder goed of te weinig te slapen en je ondervindt al de gevolgen: stress, zenuwachtigheid, heftiger reageren op gebeurtenissen, moe en afgemat, stijve of slappe spieren en humeurigheid. Dat zijn nog maar enkele kantjes veroorzaakt door een tekort aan slaap.

Te veel koffie, piekeren en te weinig beweging, voornaamste oorzaken van slapeloosheid. En toch is een gezonde natuurlijke slaap echt belangrijk om gezond te blijven en langer te leven.

Vooral de natuurlijke slaap is daarbij van het grootste belang. Als die slaap onvoldoende is dan weet je zelf best wel wat de oorzaak is van je problemen. Ga er niet van uit dat omdat je jong bent je met minder slaap toekomt. Zowel de spieren, maar ook het zenuwstelsel, de hersenen, het geheugen, de fysieke en mentale weerbaarheid, zelfs het immuunsysteem hangen rechtstreeks af van voldoende, gezonde, natuurlijke slaap. Je dreigt meer last te hebben van chronische ziekten als je te weinig of slecht slaapt.

Je wordt gek

Vroeger waren er zogenaamde recordpogingen in cafés die daarmee elkaar een wereldkampioenschap wilden afsnoepen: Accordeonisten speelden om ter langst zonder slaap. Sommigen speelden het wel tien dagen of langer klaar om zonder slaap te blijven. De meeste van hen moesten het bekopen met hun gezondheid, sommigen met hun leven.

Er is een geval van een radioman in de Verenigde Staten bekend die life voor de microfoon veertien dagen zonder slaap aan elkaar rijfde en de luisteraars informatie gaf over zijn bevindingen. Na de veertien dagen heeft hij wel 48 uur aan één stuk doorgeslapen, zo moe was hij. Maar zijn organisme heeft de tol betaald. De man werd zenuwziek en nadien gek. Hij pleegde zelfmoord. Zo staat langdurige slapeloosheid of slecht slapen gelijk aan zelfmoord op termijn.

Opgepast met pillen

Begin er niet aan om de slaap te vatten met pillen. Het is verslavend en op heel korte tijd kun je niet meer zonder. Zelfs de minister van Volksgezondheid waarschuwde ervoor en raadde de bevolking aan liever naar alternatieve en veiliger methodes te zoeken om gemakkelijker te kunnen slapen. En er zijn voldoende goede natuurlijke middelen om gemakkelijker te kunnen slapen, zoals Escholcin van Fytobell.

En je kunt gemakkelijk zelf nagaan of je voldoende slaap hebt of niet en wat precies de oorzaak is van slecht slapen. Doorgaans is dat stress, als er geen ander fysiek probleem is.

Doe de koffietest

Ook koffie kan je uit de slaap houden. Er zijn evenwel patiënten die andersom reageren. Hoewel de meeste mensen door de koffie gewoon niet in slaap kunnen geraken, is dat bij sommigen net andersom. Dankzij een kop koffie zullen ze gemakkelijker inslapen. Koffie kan in hun geval een test zijn. Als je gezond bent en je drinkt koffie, dan zal je moeilijkheden hebben met het inslapen. Als je gemakkelijker inslaapt na het drinken van koffie, dan kan er iets mis zijn met je bloedsomloop. Het feit dat je gemakkelijker inslaapt na het drinken van koffie kan wijzen op een bestaande vernauwing van de bloedvaten die door het drinken van koffie verwijd worden, zodat de inslaapbereidheid verbeterd wordt. In dit geval is het goed er met de arts eens over te praten.

Tien tips

Niet kunnen inslapen en daardoor overdag doodop zijn… het is geen leven meer. Je kan er wat aan doen door onze slaap-top-tien toe te passen. Na een dag of drie moet je al resultaat merken.

Wie het gewoon is elke avond slaaptabletten te slikken, kan natuurlijk geen mirakelen verwachten. Slaapmiddelen moeten samen met de arts worden afgebouwd. Daarom: begin nooit met slaappillen, want één of een paar nachtjes slecht slapen, is echt geen probleem, het ondermijnt de gezondheid helemaal niet en is minder schadelijk dan voortdurend slaapmiddelen te slikken. Je kan beter een goed slaapritueel hanteren als volgt:

  1. Probeer elke avond op hetzelfde moment te gaan slapen. Regelmaat bevordert de slaapbereidheid. Wie elke dag op een ander uur in bed kruipt, krijgt een verstoord inslaappatroon. Dat is trouwens typisch voor mensen die in ploegen werken en ook nachtdienst doen.
  2. Vermijd hazenslaapjes overdag. Sommigen hebben de gewoonte na het eten ’s middags een dutje te doen. 
  3. Rook niet voor het naar bed gaan en drink geen grote hoeveelheden alcohol. Je wordt er nog actiever door.
  4. Drink voor het slapengaan een kopje slaapverwekkende thee: oranjebloesem, valeriaan, hop. Of ook een kopje warme melk met honing.
  5. Maak elke avond een kleine wandeling. Zorg dat je buiten flink ademhaalt. Dat ontspant. Het contact met de natuur en de buitenlucht zal je bovendien tot rust brengen.
  6. Drink geen koffie, cola, zwarte thee of chocoladedrankjes na 16 uur. Gevoelige personen krijgen daardoor een verstoord slaapritme. Ze prikkelen het centrale zenuwstelsel.
  7. Bouw elke avond een ritueel in: bijvoorbeeld nog even de tuin in gaan, een stukje muziek beluisteren, een gedicht lezen, een gebedje zeggen, een gesprekje met je partner voeren.
  8. Vermijd discussies in de slaapkamer. Het bed dient niet om ruzie te maken, wel om te rusten.
  9. Kijk in bed niet naar tv of lees niet in bed. Dat kan je beter in een zetel in de slaapkamer doen of nog beter in de living. Vermijd ook spannende uitzendingen net voor je naar bed gaat.
  10. Eet niet te laat ’s avonds. Honger kan de slaap beletten, maar een overvolle maag bezorgt je gegarandeerd een onrustige en gestoorde slaap.

Dromen zijn belangrijk!

Er bestaan belangrijke individuele verschillen inzake slaapbehoefte, slaapduur, het ideale ogenblik voor het begin van de slaap, de wijze van slapen en het dromen. Maar toch mag worden gezegd dat acht uur een mooi gemiddelde is, dat wie voldoende slaapt, langer leeft en dat een middagdutje van een half uur uitstekend is voor het hart en hartinfarct helpt voorkomen.

Slaap is er niet alleen nodig voor spieren en het herstel van de organen zoals lever, nieren, maag enz… Slaap is zelfs nog belangrijker voor de hersenen en het zenuwstelsel. Daarin spelen dromen een zeer belangrijke rol omdat ze optreden tijdens de REM-fase, de periode van de snelle oogbewegingen. Tijdens deze droomfase ontspant het lichaam volledig en raakt zijn spanningen en conflicten kwijt. Wie niet droomt, krijgt vroeg of laat de rekening gepresenteerd: het lichaam lijdt ernstige schade.

Het is dus van het grootste belang deze droomfase niet te hinderen. Dat gebeurt nochtans bijna altijd bij patiënten die hun toevlucht nemen tot slaappillen, een methode die weldenkende artsen en zij die op de hoogte zijn van het slaapmechanisme ten zeerste afraden.

De natuur helpt beter

Het kan niet genoeg worden onderstreept: neem zo weinig mogelijk slaappillen, of liever, neem er geen. Het kan helemaal geen kwaad als u eens een nachtje doorwoelt. Niet kunnen slapen is geen drama, zolang men het lichaam niet gewoon heeft gemaakt aan het slikken van slaappillen. Blijf liggen, pieker niet, dan ontspant u toch. U hebt een liggende houding, dus de spieren relaxeren toch en het lichaam doet geen inspanning. Wie denkt dat hij of zij geen oog heeft dicht gedaan die nacht, heeft het gewoonlijk verkeerd voor. Uit studies in slaaplaboratoria is gebleken dat deze patiënten toch met heel kleine episodes slapen, zonder het zelf te beseffen. Ze hebben dus toch nut van hun nachtrust. Ze zijn meer moe van het gepieker en de zorgen over hun zogenaamd gebrek aan slaap dan van hun wakker liggen zelf. Het zou totaal verkeerd zijn hiervoor slaappillen te zoeken.

Gebleken is dat deze slaappillen meestal de droomfase lam leggen, waardoor het lichaam een belangrijk element van de slaap mist. Trouwens men zal zelden langer dan twee of drie nachten sukkelen met de slaap. Even doorbijten en je bent weer aan het slapen als een roos. En waarom zou je, er bestaan heel goede natuurlijke rustgevende preparaten die de slaap bevorderen.

En een tip om de slaap op een natuurlijke manier in te leiden: Escholcin van Fytobell.

Je vindt Escholcin van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer 2899-912.

Of je kunt Escholcin van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer