Slapen is niet enkel een weldaad, het is een noodzaak! Iemand die slecht of te weinig slaapt, krijgt vroeg of laat de rekening gepresenteerd. Het is namelijk nadelig voor hart- en bloedvaten, voor de lijn, want obesitas en diabetes en zelfs kanker komen meer voor bij mensen die slecht of te weinig slapen, om maar te zwijgen van depressie en concentratiestoornissen.

Overdag zitten te geeuwen en ’s nachts elk uur op de toren horen slaan… het is ook geen leven. Hoe kan je er wel weer leven aan geven? Door volgende slaap-top-tien toe te passen, want de meeste mensen die te lijden hebben van slapeloosheid, zijn zelf verantwoordelijk voor hun probleem, of kunnen er in elk geval iets aan doen. Dat is hoopvol, omdat ze zelf kunnen instaan voor de verbetering van hun slaap en dus ook van de kwaliteit van hun leven en… snel zelfs. Na een dag of drie moet je al resultaat merken.

Ben je een slechte slaper? Dan is er goed nieuws: de natuur kan je zeker helpen met Escholtzia, Passiflora en Valeriaan en dat is veiliger dan de “slaappil”.

Wie het gewoon is elke avond slaaptabletten te slikken, kan natuurlijk geen mirakelen verwachten en denken dat je op korte termijn zalig kan wegdromen zonder ook maar één pilletje te slikken. Slaapmiddelen moeten worden afgebouwd, anders loop je gevaar. De gouden raad is dan ook: begin er nooit mee. Eén of een paar nachtjes slecht slapen, is echt geen probleem, het ondermijnt de gezondheid helemaal niet en is minder schadelijk dan voortdurend slaapmiddelen te slikken. Je kan beter een goed slaapritueel hanteren en de natuur je laten helpen, als volgt:

  • Probeer elke avond op hetzelfde moment te gaan slapen. Regelmaat bevordert de slaapbereidheid. Wie elke dag op een ander uur in bed kruipt, krijgt een verstoord inslaappatroon. Dat is trouwens typisch voor mensen die in ploegen werken en ook nachtdienst doen.
  • Vermijd hazenslaapjes overdag. Sommigen hebben de gewoonte na het eten ’s middags een dutje te doen. Deze mensen hebben natuurlijk ’s avonds minder vaak.
  • Rook niet en drink geen alcohol. Alcohol laat je wel sneller inslapen, maar de slaap is minder diep en je ontwaakt vroeger en minder uitgerust.
  • Drink voor het slapengaan een kopje slaapverwekkende thee: oranjebloesem, valeriaan, hop. Of ook een kopje warme melk met honing.
  • Maak elke avond een kleine wandeling. Zorg dat je buiten diep ademhaalt. Dat ontspant. Het contact met de natuur en de buitenlucht zal je bovendien tot rust brengen.
  • Drink geen koffie, cola, zwarte thee of chocoladedrankjes na 16 uur. Gevoelige personen krijgen daardoor een verstoord slaapritme. Ze prikkelen het centrale zenuwstelsel.
  • Bouw elke avond een ritueel in: bijvoorbeeld nog even de tuin in gaan, een stukje muziek beluisteren, een gedicht lezen, een gebedje prevelen, een gesprekje met je partner voeren.
  • Vermijd discussies in de slaapkamer. Het bed dient niet om ruzie te maken.
  • Kijk in bed niet naar tv of lees niet in bed. Dat kan je beter in de living. Vermijd ook spannende uitzendingen net voor je naar bed gaat. Vermijd het tablets of computer te raadplegen voor bedtijd.
  • Eet niet te laat ’s avonds. Honger kan de slaap beletten, maar een overvolle maag bezorgt je gegarandeerd een onrustige en gestoorde slaap. En gebruik eventueel een slaap bevorderend natuurlijk middel op basis van Escholtzia, Passiflora en Valeriaan.

EEN TIP: Escholcin tabletten van Fytobell bevat enkel natuurlijke kruiden die de slaap bevorderen: Escholtzia, Valeriaan en Passiflora. In de apotheek met CNK-bestelnummer: 3220-688. Of je kan het ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.