mrt 5, 2021 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Minder infarcten met meer appelen

Eén op drie mannen sterft vroeg of laat aan een hartinfarct of een hart- en bloedvataandoening. Moest dit om een besmettelijke ziekte gaan, dan zou iedereen over een epidemie spreken en zouden snel maatregelen worden genomen. Denk maar aan de corona pandemie. Heel de wereld staat op zijn kop. Maar aan hartinfarct sterven meer mensen elk jaar en er wordt amper iets over vermeld. Omdat problemen aan het hart wel degelijk met leefgewoonten en voeding te maken hebben, komt er zo weinig verandering in het gedrag van de patiënten.

Ongezond leven

Als ze hun leefwijze wat zouden aanpassen, zou het aantal infarctsterftes drastisch naar omlaag gaan. Het blijkt heel moeilijk te zijn om de verleiding om ongezond te leven te weerstaan. Want ongezond is lekker en plezierig.

De vrouwen mogen dan al beweren dat de mannen kleinzerig zijn, toch zijn zij mee verantwoordelijk voor de gezondheid van hun man. Met andere woorden, mocht achter het fornuis een gezondere wijze van maaltijden bereiden worden nagestreefd, de mannen zouden minder vlug reden hebben tot paniek als ze wat voelen in de borstkas, op de schouders, aan de linker lichaamshelft.

We gebruiken te veel geraffineerde koolhydraten en te weinig antioxidanten. Dat vertaalt zich uiteraard in te hoge bloedvetwaarden en dus arteriosclerose.

Eet meer appelen

Hart- en vaatziekten zijn meestal te voorkomen. Van zodra een gezonde leefwijze een gewoonte wordt, is het pleit gewonnen. Een van de belangrijkste oorzaken van hartinfarct is vaatvernauwing, die op haar beurt veroorzaakt wordt door o.m. plaques in de bloedbanen in het bloed. Het komt erop aan mini-ontstekingen in de bloedvaten te voorkomen. Dat kan door meer en gezonder voedsel met antioxidanten, vezels, terwijl geraffineerde koolhydraten best worden vermeden samen met transvetten. Daardoor komt de cholesterol vanzelf in een gezonde balans. Als je een gezonde cholesterolspiegel hebt, daalt het risico op hartinfarct en beroerte aanzienlijk. Het plantaardige pectine, dat o.m. in appelen aanwezig is, doet de slechte cholesterol (LDL) met 20 percent dalen. Je moet er dan wel per dag 15 gram pectine voor innemen, maar als je een paar appelen per dag eet, kan je al gerust zijn.

Transvetten taboe

Dat is niet de enige maatregel die invloed heeft op het cholesterolgehalte. In de plaats van gehydrogeneerde margarine op je brood te smeren, in de plaats van getransformeerde vetten te gebruiken bij de bereiding van voedsel, kan je beter overstappen op een gezonde olie van eerste koude persing. Olijfolie en kokosolie komen hiervoor in aanmerking. In de plaats van plantaardige vetten die door verhitting worden omgezet in transvet, kan je evengoed met verzadigde vetten bakken en braden zoals kokosolie. Zelfs de goede aloude hoeveboter is beter dan gehydrogeneerde margarine waar zoveel spel wordt van gemaakt. En op je brood kan je in de plaats van getransformeerde plantaardige vetstof, beter gewoon olijfolie druppelen, zoals in Frankrijk. Heerlijk en vooral ook gezond. Olijfolie op je brood doen, levert je gezonde vetten, die meervoudig onverzadigd zijn. Daarvan zijn ongeveer 10 gram per dag voldoende. Het infarctrisico wordt daardoor al een heel stuk kleiner. Voor vette zuivel kan je best ook voorzichtig zijn en kiezen voor de magere vorm ofwel de gefermenteerde vorm. Magere kaas kan je trouwens lekker kruiden, is een goede eiwit- en calciumleverancier, zonder dat het de bloedvaten bedreigt.

Vitamine E verkleint infarctrisico

Patiënten die gezond eten, volwaardige producten gebruiken, waaronder volkorenbrood en volkorenmeelspijzen, krijgen van nature voldoende vitamines binnen. Wie dat niet doet, of zeker wil spelen en bovendien er lang jong en gezond wil blijven uitzien, heeft veel baat bij vitamine E. Deze vitamine van de jeugd, heeft een beschermende invloed op de bloedvaten. Per dag wordt ongeveer 12 mg noodzakelijk geacht.

Vitamine C is een anti-stress vitamine die de celwand beschermt tegen schadelijke indringers. Voldoende vitamine A onder vorm van provitamine, vermindert het infarctrisico met de helft.

Ontstekingen

Slikken van gesynthetiseerde vitamines is niet altijd verstandig; vooral met vitamine A moet je oppassen. Je kan beter voor de maaltijd een glaasje versgeperst wortelsap gebruiken, zodat je het bètacaroteen eveneens binnenkrijgt. Uiteraard is soberheid in je snoepgedrag (wie gezond wil blijven, snoept liever fruit) van groot belang. Het gebruik van geraffineerde producten zoals suiker moet ten sterkste worden ontraden. Het is niet enkel een calciumrover, maar het veroorzaakt mini-ontstekingen in de bloedvaten. Ook alcohol, roken, gebrek aan beweging, onvoldoende slaap en stress, plegen op termijn een aanslag op de gezondheid van je bloedvaten.

Ontspanning door middel van beweging in de gezonde natuur is van vitaal belang. Op die manier blijf je gegarandeerd gespaard van de dodelijkste en modernste ziekte, waar iedereen ergens wel bang voor is, maar zo weinig preventief tegen ingesteld is.

En je cholesterol dan

En wil je een hulpje van de natuur: gegiste rode rijst brengt de cholesterol weer in balans.

Een tip: Cholefort van Fytobell.

Je vindt Cholefort van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2963-684.

Of je kan Cholefort ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.

Op die manier heb je de beste preventie tegen hart- en vaatproblemen.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Wat doet tabak met je lichaam?

Deel 1 De ruzie tussen rokers en niet-rokers is zo’n beetje geluwd, vooral omdat fervente rokers, met het ouder worden ook gaan inzien dat het hoe dan ook nadelig is te roken. Bovendien heeft de wetgever de jongste jaren een aantal beslissingen genomen waardoor...

Lees meer

Het beste medicijn: gezond voedsel

Goed voedsel is belangrijk en variatie is noodzakelijk. Elke soort voedsel heeft bijzondere eigenschappen en niet alle voedsel heeft dezelfde eigenschappen. De natuur bewijst het ook door ons op elk moment van een ander seizoen ons een verschillend soort voedsel aan...

Lees meer