Het onderwijs staat weer fel onder druk. De toetsen wijzen erop dat de kennis van leerlingen er niet op vooruitgaat en dat we in Europa geen al te beste plaats innemen. Dat was vroeger wel anders. Daar zijn natuurlijk verschillende oorzaken voor te vinden, en de minister van onderwijs krijgt er dan ook de verantwoordelijkheid voor. Wie zag het een tiental jaar geleden nog zitten om leraar te worden? Veel leraars en leraressen waren opgebrand, kregen burn-out of depressie en hadden moeite met de administratieve mallemolen waarvan ze het slachtoffer werden. Bovendien is het gedrag van de jongeren ook niet erg aantrekkelijk om in die omstandigheden les te geven. We kennen leraressen die het onderwijs vaarwel hebben gezegd omdat onder pubers in de klas gevochten werd en zelfs messen werden getrokken.
Leraars en directie werden dan weer bedreigd omdat ze van de zoontjes en dochtertjes eisten dat ze hun les leerden en huiswerk maakten of… gewoon nog maar Nederlands moesten praten onder elkaar of op de speelplaats. Druggebruik en drughandeltjes hebben het er ook allemaal niet op verbeterd. En eigenlijk zijn jongeren en de omgeving van de school een mini-uitgave van de gehele maatschappij. Niet enkel ouderen vragen zich af waar het naartoe gaat, want de maatschappij wordt onduidelijker, onzekerder, gevaarlijker, arroganter, moeilijk bestuurbaar en zonder perspectief. Hoe wil je met dat toekomstbeeld jongeren iets bij brengen en kennis doorgeven die hun toekomst moet veiligstellen en hen een doel in het leven moet geven.
Ontstressen is heel belangrijk tijdens de blokperiode. Je doet er daarom ook goed aan je smartphone en e-mails af te sluiten, anders gaan die met je aandacht en je geheugen weglopen.
En dan komen de examens
We hebben het er al eerder over gehad, maar geen goede examens zonder een goede voorbereiding en die begint eigenlijk al van bij de aanvang van het schooljaar of het academisch jaar. Je kunt niet op één week of zelfs een paar maanden inhalen wat je in de rest van het jaar hebt verwaarloosd. De materie is te omvangrijk en de stof vergt zoveel studie en concentratie dat mirakels zonder ijver en studie uitgesloten zijn. Uiteindelijk wordt alles nog eens extra moeilijk als we ook niet een goede studiemethode hanteren, een slechte tijdsindeling hebben en vooral ook de pauzes en de ontspanning verkeerd worden gekozen en ingepland.
Zet je smartphone uit
Er zijn zoveel afleidingen en verlokkingen voor de jongelui, dat het soms moeilijk is om eraan te weerstaan. Hun smartphones staan continu aan en om de haverklap kunnen ze worden gestoord door een studiegenoot die ook nood heeft aan sociaal contact en zijn smartphone ook niet kon uitzetten.
Dat is nu precies wat je niet moet doen: je hoeft niet permanent bereikbaar en online te zitten. Het is een afleiding die je van je studieplan en je concentratie afbrengt. Ook als je dat als ontspanning of tijdens de pauze kiest, is dat geen goed idee, omdat je aandacht verbrokkeld is en de stof die je zopas hebt doorgenomen het moeilijker heeft om in het lange termijngeheugen opgenomen te worden.
Ook bij meisjes is dat zo, want ten onrechte wordt ervan uitgegaan dat de vrouwelijke studenten het gemakkelijker hebben om te multi-tasken en dus zowel de berichten op de smartphone, de inkomende e-mails als de leerstof kunnen beheersen. Dat is niet zo. Ons brein is eigenlijk niet gemaakt en in staat om te multi-tasken. Daardoor ontstaat niet enkel stress, maar het vreet ook energie en op de duur heeft de student geen overzicht meer en weet niet goed meer waarmee hij of zij bezig is. Integendeel je focussen op één project en daarin een hyperconcentratie realiseren, is het geheim van een geslaagde studieperiode en examens.
Wil dat zeggen dat je helemaal geen Facebook of WhatsApps meer kan gebruiken? Neen, zeker niet, maar het moet geordend en vooral schematisch ingebouwd worden in je studietijd. Dat betekent niet om het uur je berichten controleren of gebruiken als ontspanning, wel op een vooraf ingesteld uur je smartphone hanteren en daar niet van afwijken.
Het is goed elk uur een pauze in te lassen en even de benen te strekken, wat oefeningen te doen, een glas water te drinken en heel kort een buitenluchtje te scheppen, maar dat is niet hetzelfde als de smart-Phonetijd. Dat is geen ontspanning, het verstrooit en verstoort je concentratie en maakt het moeilijker te memoriseren, dat is uitgezocht en bevestigd door psychologen en neuro-psychiaters.
Trouwens je focus en concentratie kun je trainen, maar dan moet je zoveel mogelijk de afleidingen vermijden.
Pauzes zijn wel belangrijk
Daarentegen zijn pauzes wel belangrijk. Ze moeten ook oordeelkundig worden ingeplant. Je kunt niet langer dan een uur op hetzelfde gefocust blijven zonder dat je aandacht verslapt en je geheugen er gaat onder lijden. Daarom moeten pauzes worden ingeplant in je dagschema. Zo is bijvoorbeeld elk uur vijf minuten pauzeren een goed voornemen. Venster open, buitenlucht ademen, huppelen of naar beneden hollen om een stukje fruit te halen, even in de tuin rondlopen, het zijn goede methodes om het brein wat rust te gunnen en de kans te geven de kennis die je hebt opgedaan te stockeren. Een smartphone of je e-mails gebruiken en doornemen is dat niet, omdat het nieuwe aandacht vraagt opnieuw een beroep doet op je geheugen voor een andere materie en je dus op die manier je doel voorbijschiet. Het langetermijngeheugen wordt afgeblokt door de nieuwe “geestelijke” activiteit. Met andere woorden, je memoriseert op die manier enkel de laatste activiteit, wat je doet op de smartphone en op internet.
Je eigenlijke leerstof krijgt op die manier geen kans om in het langetermijngeheugen opgenomen te worden.
Rust en pauzes zijn dus erg belangrijk en bij voorkeur moet je iets anders doen dan je aandacht en geheugen gebruiken, zoals bewegen, even wandelen, naar muziek luisteren, maar dan geen hardrock, want dat veroorzaakt dan weer stress.
Stress vermijden is primordiaal
Je moet maar eens kijken op terrasjes of in een restaurant. Koppels die tegenover elkaar aan een tafeltje zitten, communiceren via hun duimen, maar niet met elkaar. Dat betekent dat ze aan het chatten, internetten, whats-appen of “messengeren” zijn. Ze noemen het sociale media, maar eigenlijk bevorderen ze asociale gedragingen. We praten minder met elkaar, maar meer over elkaar via de smartphone. Dat bevordert niet de gemoedsrust, veroorzaakt nog meer stress, legt beslag op het langetermijngeheugen en tijdens de studietijd is dat absoluut te vermijden.
Eigenlijk moet je de smartphone de hele dag kunnen uitzetten, behalve als je echt een telefoonoproep krijgt, je weet maar nooit dat iemand je dringend nodig heeft. Voor de rest: enkel even raadplegen ’s avonds. Maar dat staat niet gelijk aan ontspanning. Die moet er komen van fysiek contact, een fysiek gesprek, een wandeling, wat sportoefeningen, contact met de natuur. Dat laatste is wel erg belangrijk als je goed wil slapen en dat ook is een must om de capaciteit van het geheugen te vergroten en te gebruiken.
Je zal merken dat je gemakkelijker kunt memoriseren en onthouden als het uitzetten van je smartphone of liever het niet gebruiken van je telefoon tot een vast onderdeel van je dagindeling behoort. Het vermindert absoluut je stressniveau en dat is belangrijk voor rust in het brein en de mogelijkheid tot studeren.
Ook contact met de natuur is erg belangrijk om het stressniveau onder controle te houden en af te bouwen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die dagelijks gaan wandelen in een natuurlijke omgeving waar ook grote bomen staan, een merkelijk lager stressniveau hebben dan zij die in een “betonnen structuur” leven en amper buiten komen of hun ontspanning liever in een sportzaal zoeken of op café. En dan hebben we het nog maar enkel over rust voor het brein en hebben we het belang van voedsel voor het brein nog niet vermeld. Ook dat is van essentieel belang: volwaardige koolhydraten (volkoren, vruchten, peulvruchten) en noten en Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor de gezondheid en de goede functie van het brein.
Dankzij goede vetzuren zoals visolie zal de student niet enkel rustiger worden, maar ook meer vertrouwen krijgen en beter kunnen studeren en memoriseren.
En een beetje hulp uit de natuur om te ontstressen kan nooit kwaad. Denk daarbij aan de rustgevende kracht van Passiflora en visolie Omega-3.
Een tip: Passibell van Fytobell en Omega-3 visolie van Nutribell.
Je vindt beide preparaten in de apotheek, maar je kan ze ook online bestellen.
Passibell van Fytobell met CNK-bestelnummer: 2899-953.
Omega-3 visolie van Nutribell met CNK-bestelnummer: 2751-485.
Ook online te bestellen via www.fytobell.be of via www.boverte.com. Zo haal je het maximum uit je blokperiode.