jan 19, 2024 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Kun je diabetes voorkomen?

Iedereen weet wel wat diabetes is, omdat er vast wel iemand in de familie, de vriendenkring, de collega’s is die last heeft van diabetes. Bij diabetes of populair “suikerziekte” genoemd, is er een storing in de insulinehuishouding, een hormoon dat belangrijk is voor het metaboliseren van koolhydraten.

Diabetes neemt in de industriële wereld exponentieel toe. De levensstijl speelt daar een grote rol in: voeding met geraffineerde producten, suikers, en te weinig beweging en vooral ook de consumptie van rood vlees!

Wat de oorzaak daarvan is, lijkt bij velen minder duidelijk, maar wel dat er iets kan aan gedaan worden en dat preventie heel belangrijk is, vooral bij een bepaald type. Het fenomeen is dat er een verminderde gevoeligheid is voor insuline, of dat de alvleesklier te weinig of geen insuline meer aanmaakt en afscheidt.

Als er een verminderde gevoeligheid is van het lichaam ten opzichte van insuline zal het lichaam dat compenseren door meer insuline te produceren. Dat kan ook oraal (door pilletjes) of door inspuitingen bijgestuurd worden. Maar er zijn ook andere maatregelen die zowel curatief als preventief kunnen worden toegepast.

Type 1

Er zijn namelijk verschillende soorten diabetes. Jammer genoeg kun je niets doen tegen het type één. Dat heeft te maken met erfelijkheid en treedt al op van in de jeugdjaren. Voor kinderen, jongelui, studenten is dat een hele belasting en sommigen kunnen er dan ook niet tegenop. De levensstijl en discipline zijn in dat geval bijzonder belangrijk. Ze moeten zichzelf leren insuline toedienen en mogen bepaalde “jeugdige” escapades totaal vergeten. Hun gezondheid en hun levensloop is totaal afhankelijk van hun discipline en dat is niet eenvoudig. Fouten kunnen tot diabetisch coma leiden, wat een levensbedreigende situatie is. Anderen slagen er wonderwel in die een heel leven lang vol te houden en ondanks alles toch een hoge leeftijd e bereiken.

Type 2

Bij het type 2 is dat anders. Het is geen aangeboren probleem, maar kan door een ongezondere levenswijze, een storing in de immuniteit, een zwangerschap wel ingeleid worden. Zwangerschapsdiabetes moet ook daarom goed gevolgd worden, want de baby’s die dan geboren worden hebben niet enkel een hoger geboortegewicht, maar kan ook bepalend zijn voor hun gezondheid verder in het leven.

Als een jonge moeder of toekomstige moeder last heeft van zwangerschapsdiabetes, moet ze zeker een arts raadplegen om door middel van een aangepast dieet, oefeningen, beweging en stress mijden het probleem kan beperken en vermijden dat het nadien erger wordt. Dat is ook belangrijk voor de baby’s die geboren worden.

Tips om het te voorkomen

  • Omdat de bloedsuiker verhoogt door roken, is tabak compleet taboe.
  • Alcohol is een bedreiging voor de pancreas. Mijd dus compleet alcohol, want het is ook diuretisch.
  • Eet gezonder: meer groenten (300 gram per dag) en ook 2 stuks fruit per dag.
  • Eet geen geraffineerde granen, ze hebben een hogere glycemische index en lading.
  • Vermijd compleet frisdranken en snoep, want de glycemische index is enorm hoog.
  • Vermijd compleet ROOD VLEES.
  • Beweeg dagelijks, anders atrofiëren de spieren, vermindert de hartfunctie en verhoogt je risico op diabetes, omdat de gevoeligheid van de cellen voor insuline vermindert.
  • Slaap voldoende en vermijd stress en bouw regelmaat in je leven.
  • Vermijd geraffineerde suikers en kies voor een zoetstof die natuurlijk is en geen calorieën bevat en de pancreas niet aanspreekt, bijvoorbeeld een preparaat op basis van steviolglycosiden afkomstig van de steviaplant.

Rood vlees: absoluut te mijden

Niet enkel omwille van een groter risico op cardiovasculaire aandoeningen en kanker, darmproblemen en obesitas is rood vlees af te raden, maar ook omwille van een grotere kans op de ontwikkeling van diabetes type 2.

The American Journal of Clinical Nutrition, heeft onderzoek gedaan bij ongeveer 217,000 Amerikanen. Daaruit bleek dat niet enkel meer hartziekten en kanker, maar ook een hogere BMI, meer obesitas, een slechtere immuniteit, maar ook twintig percent meer kans op diabetes, het gevolg was. Dat berichtte Medi-Quality, een vakblad voor artsen. Er zijn bijna 10.000 meer gevallen van diabetes in de onderzoeksgroep opgetekend als gevolg van de consumptie van rood vlees.

Ook het feit dat rood vlees vooral verzadigd vet, heemijzer en meer nitraten bevat en industriële bewerkingen heeft ondergaan.

Daarom wordt meer gefocust op meer vezels, groenten en vruchten, vis, noten, peulvruchten en champignons, ook om de immuniteit te versterken.

En bij voorkeur een zoetstof gebruiken – voor wie een zoet mondje heeft – op basis van planten die de pancreas niet belasten: steviolglycosiden uit de Steviaplant.

Een tip: Stevabell van Fytobell.

Je vindt Stevabell van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2950-988

Je kunt Stevabell van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer