mrt 10, 2021 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Mooie benen dankzij gezonde bloedsomloop

Mooie benen zijn een wonder van de schepping. Wie mooie benen heeft als vrouw, weet zich verzekerd van een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Niet enkel lichtmatrozen waarderen mooie benen, de vrouwen zelf zetten deze sieraden hoog op hun verlanglijstje. Naast hun gezicht besteden zij het meest aandacht aan de benen. Mooie benen krijg je misschien wel vanzelf, maar je bewaart ze niet vanzelf. En zelfs als de natuur het niet zo goed met jou heeft voorgehad, dan nog kun je zelf heel wat doen opdat je mooie, gladde, gave benen zou bekomen. Het vergt wel wat discipline en uithoudingsvermogen, maar het loont beslist de moeite, vooral als je kwalen zoals spataders en cellulitis wil voorkomen.

Als je je benen lang mooi en gezond wil houden, dan moet je dagelijks trainen want je benen worden mooi als ze sterke kuitspieren hebben, een gave gladde huid zonder vlekken of schilfers, geen donshaartjes en geen blauwe strepen van aders of spataders. Er is een heel programma om op te letten.

Wie mooie benen wil hebben, moet er ook wat voor doen. Mooie benen zijn een sieraad voor de vrouw en maken je persoonlijkheid helemaal af. Koud douchen is uitstekend voor de bloedsomloop in de benen. Knellende kleding moet worden vermeden, zeker ’s nachts.

Oefening baart mooie benen

Elke morgen oefeningen doen is een minimum. Je mag niet vergeten dat de spieren in de gewrichten van het onderlichaam, plus de spieren van de onderste ledematen niet enkel dienen om je voort te kunnen bewegen, maar ze hebben tegelijk ook een pompfunctie in de bloedsomloop. Niet enkel het hart speelt daarbij een rol, ook de spieren, waardoor het begrijpelijk is dat beweging een belangrijk element is in de gezondheid van de bloedvaten. In een been dat lang immobiel is gebleven bijvoorbeeld na een breuk, zie je dat het bloed zich onderaan verzamelt, terwijl het hart niet in staat is dat weer naar boven te pompen. Daaruit kunnen gevaarlijke situaties ontstaan, vooral als er kwetsuren zijn: flebitis of aderontsteking is wel meest gekend.

Je ziet dat het bloed weer normaal door de ledematen stroomt van zodra er actieve beweging mag zijn. Oefenen is dus een must voor wie zijn bloedsomloop in de benen gezond wil houden.

Train je benen

Om te beginnen moet je de benen bij het rusten altijd hoger leggen. Dat kan je doen door kussens onder de matras te stoppen, ofwel door houten blokjes onder het bed te schuiven. Er zijn tegenwoordig ook bedsystemen waarbij het raamwerk, meestal lattenwerk door een kantelmechanisme omhoog kan worden gebracht bij het hoofdeinde en voeteneinde. In principe moeten je voeten even hoog worden gelegd als het hoofd. Op die manier wordt het hart ontlast tijdens de slaap en kan het bloed gemakkelijker terugvloeien in de richting van het hart.

Vermijd zoveel mogelijk warmtedekens en warmwaterkruiken in bed. Doe liever opwarmingsoefeningen vooraleer je in bed kruipt.

  • ‘s Morgens begin je de dag met oefeningen.
  • Alle oefeningen in ruglig zijn goed voor de benen: fietsen in de lucht, kringen beschrijven met de benen, met de benen schoppen in de lucht, met de voeten draaien, de tenen snel intrekken en strekken. Het spreekt vanzelf dat de herhaling van de oefeningen uiteindelijk bepalend zal zijn voor het resultaat.
  • Na deze oefeningen mag je douchen of een warm bad nemen. Voor de benen evenwel niet te heet. Je moet ze nadien koud afdouchen.
  • Een wisseldouche is ideaal voor de benen. Je begint met warm en eindigt met koud water.
  • Nadien de benen masseren met lange halen, altijd in de richting van het hart.
  • Uiteraard zijn lange wandelingen goed voor de benen, ze worden er mooier door en je traint de pompfunctie van de beenspieren.
  • Blootsvoets lopen in het natte gras is ideaal, ook in de winter. Op die manier help je zelfs verkoudheden voorkomen, want je algemene weerstand wordt versterkt en dat is in deze coronatijden mooi meegenomen.

Geen knellende kleding

Vooral dames hebben er vaak het handje van weg zich in knellende kleding te willen wurmen. Ze belemmeren daardoor de normale bloedsomloop. Dat is niet gunstig voor de stofwisseling, maar evenmin voor de schoonheid van je benen. Cellulitis kan daarvan het gevolg zijn, maar ook spataders en huidontstekingen. Als die knellende kleding bovendien ook rondom het middel zit, kan ook nog de spijsvertering gestoord worden en het normale evacuatieritme van de darmen.

Omdat een gezond metabolisme een eerste vereiste is voor de schoonheid van je benen, moeten knellende kledingstukken worden vermeden. Tijdens de slaap is knellende kleding trouwens helemaal verkeerd. Je moet er eens op letten hoe lang het duurt eer striemen veroorzaakt door sterke elastiek uit de huid verdwenen zijn. Patiënten die last hebben van oedeem in voeten of benen moeten dubbel voorzichtig zijn en enkel gemakkelijke en losse kleding dragen. Zij zullen er baat bij hebben als ze een paar keer per dag de benen bijvoorbeeld liggend op de rug, tegen een muur omhoog leggen. De ochtendoefeningen die we daarnet hebben beschreven zijn natuurlijk ook altijd nuttig.

Heb je toch al last van spataders, dan moet je beslist meerdere keren per dag, maar vooral ’s morgens en ’s avonds koude beenafwassingen of koude beendouches nemen. Daardoor zullen trouwens ook de pijnen achterwege blijven.

Bepaalde gewoontes moet je afleren: langdurig recht staan op dezelfde plaats, traag slenteren, op een stoel zitten die voor jou te hoog is, zodat de bloedsomloop door drukking op de stoelrand wordt belemmerd. Leraressen, verkoopsters, kassiersters, loketbedienden zijn precies diegenen die met storingen in de onderste ledematen hebben af te rekenen.

Bepaalde sporten moet je koesteren: fietsen, zwemmen, stappen, aangepaste turnoefeningen. Als het slecht weer is, kan je nog altijd op de hometrainer. Massage van de benen is ook nuttig, je kan het zelfs bij jezelf toepassen, maar altijd in de richting van het hart masseren. Je kan hierbij ook gebruik maken van hamameliszalf om de venen weer te helpen gezond te maken. Wisselbaden zullen ook de bloedsomloop stimuleren, maar vergeet niet te eindigen met koud water.

Bij mooie benen mag ook een hydraterende of vocht inbrengende zalf worden gebruikt, vooral nadat sterke zepen zijn gebruikt in het bad. Zorg er voor dat je bij het epileren of het scheren geen verwondingen veroorzaakt. Op die manier hou je levenslang de mooiste benen.

En om mooie benen te krijgen of te behouden is het goed een beroep te doen op de gezonde kracht van de natuur.

Een tip: Ruscubell van Fytobell, op basis van Ruscus, Aesculus, Pinus, Solidago, Vitis, Hamamelis, enz.

Ideaal tegen blauwe striemen op de benen.

Je vindt Ruscubell van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 3063-757.

Of je kan Ruscubell ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Wat doet tabak met je lichaam?

Deel 1 De ruzie tussen rokers en niet-rokers is zo’n beetje geluwd, vooral omdat fervente rokers, met het ouder worden ook gaan inzien dat het hoe dan ook nadelig is te roken. Bovendien heeft de wetgever de jongste jaren een aantal beslissingen genomen waardoor...

Lees meer

Het beste medicijn: gezond voedsel

Goed voedsel is belangrijk en variatie is noodzakelijk. Elke soort voedsel heeft bijzondere eigenschappen en niet alle voedsel heeft dezelfde eigenschappen. De natuur bewijst het ook door ons op elk moment van een ander seizoen ons een verschillend soort voedsel aan...

Lees meer