Er wordt af en toe luchtig gedaan over de zogenaamde vitamine theorie. We houden het in onze moderne maatschappij met zijn gemakkelijke aanvoer en distributie van verse groenten en fruit en zijn uitgebreid assortiment granen en broden, haast niet meer voor mogelijk dat een tekort aan vitamines kan bestaan. En toch is dit een nachtmerrie voor gerontologen. De meeste oudere mensen lijden aan een tekort aan vitamines.

Velen slaan maaltijden over, terwijl heel veel dames op leeftijd zowel als jongere dames bezeten zijn door het vermageringssyndroom. Ze missen belangrijke stoffen en dus hebben ze een vitaminetekort. Uit onderzoek blijkt dat de meeste volwassenen meer dan veertig percent van de minimumdosis vitamines moeten ontberen. Dat is niet verstandig aangezien de meeste ouderdomskwalen gemakkelijk te behelpen zijn met vitamines.

Hartinfarct voorkomen kan best met voldoende vitamines en visolie.

Dat is trouwens nog maar eens uit een recent Amerikaans onderzoek gebleken, waarbij men op grote schaal infarctpatiënten bij een enquête betrokken heeft. Dit bracht aan het licht dat wie dagelijks 400 Internationale Eenheden vitamine E tot zich neemt, veel beter beschermd is tegen het opnieuw krijgen van een hartinfarct dan wie helemaal niets doet. Vooral als daarbij ook nog magnesium en vitamine C gevoegd worden. Ginkgo Biloba leek daarenboven preventief heel goed te werken in verband met geheugenstoornissen en trombose. De Japanse Tempelboom lijkt namelijk de viscositeit van het bloed gunstig te beïnvloeden, waardoor hersenen beter beschermd zijn. Vitamine B12 heeft dan weer een gunstige invloed bij geheugenstoornissen, evenals zink.

Hoe merk je nu dat je te weinig vitamines hebt? Voor vitamine C is dat eenvoudig een vermindering van de weerstand bij verkoudheidsziekten en infecties allerhande. Wonden genezen slechter en er is bloedend tandvlees. Bij gebrek aan vitamine B is er overgevoeligheid van de ogen voor licht, zijn er mondkloofjes en bleke lippen. Voor vitamine E is dat stoornissen in de groei en de ontwikkeling van het gestel, is er ook vermindering van de spierkracht en ziet men ook vaak onvruchtbaarheid. Het nemen van voldoende vitamine E als preventief middel tegen hart- en vaatproblemen sluit de andere voorzorgen natuurlijk niet uit. Dat betekent dat roken echt gevaarlijk blijft en dat er ook actief en intensief aan sport moet worden gedaan, al was het maar drie- tot viermaal per week een uurtje gaan wandelen. Goede bronnen van vitamine E zijn vooral tarwekiemolie (bestaat ook in drageevorm), brood (vooral volkorenbrood omdat daar de kiemen nog aanwezig zijn), sardines (1,7 mg) havervlokken (3,7 mg) en van de groenten zijn het vooral de erwten (3 mg) en de asperges (2,1 mg). Levertraan bevat ook nog 3,260 mg vitamine E. Sojabonen is goed voor 15 mg en wortelen 7 mg. Walnoten is dan weer goed voor 24 mg en gebrande pinda’s 16,400 mg. Bramen gaat tot 16 mg. Als je een gevarieerd menu op tafel zet, hoef je dus niet bang te zijn om last te krijgen van tekort aan vitamines. Uiteraard is visolie een bijzonder belangrijk middel om problemen aan hart en bloedvaten te voorkomen. Een tip: Nutribell visoliecapsules. Kijk vlug op www.nutribell.be. Je kan ze online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.