feb 9, 2023 | Gezondheid | 0 Reacties

Depressieve jongeren en ouderen: Om je beter te voelen, vertroetel je darmmicrobioom

De verschillende pandemieën hebben ons duidelijk gewezen op het belang van de immuniteit en dus ook onrechtstreeks op de rol en de uitzonderlijke wijze waarop het microbioom ons beschermt. De darmflora spelen daar een eersterangsrol in. Dat microbioom is eigenlijk een verzameling van elementen zoals bacteriën, gisten, virussen, die mee onze weerstand en de ontwikkeling van antistoffen bepalen. Niet enkel onze weerstand wordt erdoor bepaald, ook onze energie, onze dynamiek, het aanpassingsvermogen, zelfs onze emoties. Het is dus niet enkel een kwestie van zich te wapenen tegen virale en bacteriële aanvallen, de wijze waarop het lichaam daar mee omgaat en bepaalt of we gezond of ziek worden, maar ook onze fitheid, en de drive om zowel aan het werk te gaan, te studeren, aan sport te doen.

Het belang van het microbioom in de darmen is enorm voor het psychisch welzijn, voor de drive in het leven en voor de immuniteit. Daar kun je zelf alles aan doen door de juiste voeding en veel beweging en… een uitstekend probioticum. Het kan zowel de studies als de sportprestaties verbeteren.

Complex gebeuren

Het is een heel complex gebeuren waaruit nog maar eens blijkt dat het lichaam één geheel is en dat geen enkel orgaan mag onderschat worden.

Lange tijd ging men ervan uit dat het darmmilieu enkel diende om voedende bestanddelen uit te wisselen met de bloedsomloop. De plaats dus waar elementen die van belang waren voor de opbouw van onze cellen na de vertering opgenomen werden en afbraakstoffen afgegeven om te worden geëlimineerd, een soort riool van het lichaam dus.

Tegenwoordig weten we al zeker dat er een grote relatie bestaat tussen het brein en de darmflora, tussen de longen en het darmmicrobioom, tussen onze emoties en de gezondheid van de flora.

Goede balans is van belang

In het menselijk lichaam zitten miljarden bacteriën en ook virussen. Ze hebben allemaal een functie. Het lichaam functioneert pas goed als alles in balans is. Zonder virussen is het leven niet mogelijk, zonder bacteriën evenmin. Je moet er enkel voor zorgen dat de balans niet in de negatieve richting doorslaat. Een gezond microbioom zorgt ervoor dat virussen en slechte bacteriën geen kans krijgen om het lichaam te beschadigen. Dat is voor iedereen verschillend. Hoe komt het trouwens dat sommigen wel griep krijgen en anderen niet, terwijl ze tegelijk door dezelfde virussen belaagd worden. Dat geldt zowel voor griep, verkoudheid, covid enz. Een sterke weerstand is het gevolg van een gezond microbioom in de darmen, met andere woorden gezonde flora. Maar dat geldt ook voor het emotionele en psychisch welbevinden, de levenslust die een ontzettend belang heeft. Depressies vinden meestal hun oorzaak in zieke darmflora, en niet zozeer in feiten die aan de ziel vreten. Dat laatste kan de trigger zijn, maar het feit dat emoties zo’n ontzettende invloed kunnen hebben, valt te verklaren door de darm-brein as die gestoord is.

Zelfs depressies bij jongeren

Het is ontzettend te zien hoeveel jongeren al antidepressiva voorgeschreven krijgen, alsof het zich goed voelen en het welbevinden afhankelijk zijn van een pilletje. Steeds meer blijkt het belang van de as darm-brein. Angst en gebrek aan jong enthousiasme, depressieve gevoelens en zelfs zelfmoordneigingen vinden vaak hun oorsprong in een ziek darmmilieu: het darmmicrobioom is niet in orde, de darmflora zijn ziek. Het aantal jongeren dat er last van heeft neemt nog toe en men schat dat dit met een kleine tien percent per jaar vermeerdert. Dat zijn officiële cijfers die afkomstig zijn van het RIZIV en dus is het wel van belang er rekening mee te houden. Als bijna 20.000 jongeren in ons land al antidepressiva voorgeschreven krijgen, is dat een bedenkelijke en zelfs beangstigende situatie. Waar moet dat heen met hen, hun ouders, de familie en de omgeving. Een pil zal dat niet oplossen. De as darm-brein moet worden gesaneerd en dat kan onmogelijk met antidepressiva. Er moet alles aan gedaan worden om de relatie tussen de darmflora en het centrale zenuwstelsel weer optimaal te laten verlopen. De darmbacteriën werken namelijk in symbiose met hormonen, elementen die de immuniteit bepalen en neurotransmitters. Vandaar dat onze emoties en levensdrive er invloed van moeten ondergaan, omdat ze de neuronen in de hersenen controleren en beïnvloeden, zelfs dirigeren.

De darm als stoorveld

Er zijn wel meerdere factoren die de gezondheid van het darmmilieu verraden. Zo is het bekend dat vaak ontstoken tandvlees niet enkel een oorzaak vindt in het microbioom in de mond, maar ook in de darmen. Ook huidaandoeningen zoals psoriasis hebben een psychische achtergrond die een basis heeft in het darmmilieu. Het is niet zoals men vroeger dacht dat enkel darmontstekingen veroorzaakt werden door het darmmicrobioom, het is echt een heel complex gebeuren, waarvan de psychè ook afhankelijk is. Dysbiose wordt dan ook als een belangrijke oorzaak gezien van psychische aandoeningen, depressies, angst, slapeloosheid, agressie, en compleet gebrek aan inzet en fut. Leerlingen die slecht presteren op school zouden er baat bij kunnen vinden, mocht wat meer aandacht worden geschonken aan de gezondheid van het darmmicrobioom.

Ook bij sportprestaties

Niet enkel het gebrek aan interesse in studies en angsten of depressies ontstaan vaak door zieke darmflora, ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld met ijver aan sport te doen wordt gehinderd door het darmmicrobioom, precies omdat de gemoedstoestand een grote rol speelt. Dat komt omdat dopamine, een neurotransmitter een belangrijke rol speelt in de drive en de motivatie om iets te ondernemen en dat geldt zowel voor studeren als voor sport.

Het is evenwel een wederkerig fenomeen: het ontbreekt aan motivering en punch om aan sport te doen door zieke darmflora en doordat we te weinig bewegen en aan sport doen worden de darmflora ziek. Deze reciprociteit of wederkerigheid is een duivelskring die moet doorbroken worden. Dat kan niet in één dag, niet in één maand, maar het moet gebeuren om er weer tegenaan te kunnen.

Dopamine en de darmflora

Bij proeven op muizen heeft men gezien dat van zodra er een fysieke inspanning wordt geleverd, het dopamineniveau stijgt. Nog meer: het zijn dezelfde receptoren in de hersenen die worden aangesproken als bij cannabis en ze gelden als regulatoren van het zenuwstelsel. Druggebruikers zouden er dus veel beter aan doen om aan sport te gaan doen in de plaats van hun motivering en kick te gaan zoeken in gevaarlijke en verslavende middelen.

Door beweging en sport ontstaan evenzeer endocannabinoïden, dat zijn moleculen die dezelfde receptoren activeren als cannabis. Ze fungeren als regulatoren van het zenuwstelsel. Gezonde darmflora stimuleren de activiteit van sensorische neuronen en zo wordt het dopamineniveau in het een deel van de hersenen dat o.m. betrokken is bij motivatie tijdens de lichaamsbeweging geactiveerd en gestimuleerd. Daardoor wordt nog maar eens het belang van probiotica onderstreept. Als er dysbacteriose is zal de natuurlijke dopamineproductie en activiteit in de hersenen verstoord worden, met het gekende gevolg.

Hoe pak je het aan?

De as darm-brein kan worden hersteld of gezond te houden door de juiste stoffen toe te dienen aan het darmmilieu, met name voedingsvezels en goede bacteriën, anders gezegd probiotica.

Onderzoek heeft aangetoond dat zowel emotionele en psychische problemen bij jongeren gemakkelijk kunnen worden aangepakt als het microbioom in de darm wordt gesaneerd.

Daarom zijn volgende maatregelen van belang:

  • Jongeren zowel als ouderen die sukkelen met hun emoties of depressief zijn, moeten het lichaam van meer zuurstof voorzien, dus bewegen. Want stress onttrekt zuurstof aan het lichaam en anaerobe bacteriën vinden dat fijn, maar het lichaam en het brein niet!
  • Goede vetzuren zijn essentieel: Omega-3 visolie is daarom ideaal. Het verbetert depressieve toestanden, maar ook sportprestaties. Ook schoolprestaties zullen erdoor verbeteren.
  • Vezelrijk voedsel is noodzakelijk: groenten en vruchten, maar ook linzen en bonen horen regelmatig op het menu te staan. Door de fermentatie ontstaat boterzuur dat essentieel is voor de communicatie in het zenuwstelsel.
  • Transvetten moeten worden vermeden omdat ze de darmflora negatief beïnvloeden. Daarom geen junkfood, snoep, gebak, friet, bewerkt voedsel of andere rotzooi.
  • Zorg dat er regelmatig voedsel gebruikt wordt dat rijk is aan biotine: noten, eieren, yoghurt.
  • B-vitamines zijn van essentieel belang als cofactor voor de neurotransmitters. Daarom volkorenbrood, volkorenspaghetti, volle rijst.
  • Hetzelfde met magnesium dat gehaald kan worden uit biologisch geteelde granen.
  • Tenslotte mag het belang van vitamine D niet onderschat worden. Buitenlucht en zonneschijn, maar ook visolie zullen daarvoor zorgen. Het zal ook de immuniteit ten goede komen en de ontwikkeling van sterke botten bevorderen.
  • En tenslotte een goed voedingssupplement met probiotica om de darmflora een flinke opstartboost te geven.

Een tip: Digesbiose van Fytobell en Nutribell visolie Omega-3

Je vindt Digesbiose van Fytobell en Omega-3 visolie van Nutribell in de apotheek 

Of je kunt Digesbiose van Fytobell en Omega-3 visolie van Nutribell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.cvom.

Digesbiose met CNK-bestelnummer: 1752-278.

Omega-3 visolie van Nutribell met CNK-bestelnummer: 2751-485.

Dat je zelf of de jongeren zich op die manier beter zullen voelen is een vaststaand feit.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Waarom krijgen zoveel mensen een depressie?

Het woord “depressie” alleen al zou je depressief kunnen maken. Het is geen leuke term, niet voor het weerbeeld, niet voor het gemoed en de levenskwaliteit van wie er mee te maken heeft. Bovendien heeft niet enkel invloed om het presteren, het werk en het geluk, maar...

Lees meer