Het is weer zover. Tweemaal per jaar moeten we de klok verzetten. Nu volgend weekend komt de wintertijd en mogen we een uurtje terugdraaien, dat betekent dat die nacht een uur langer duurt. Langslapers krijgen dus een bonus, tenzij ze gewekt worden door de zon. Dat zit er dit weekend misschien niet in, maar we zullen het wel merken aan het licht: een uurtje vroeger dag, een uurtje vroeger nacht voor de rest van de winter.

Dat bruuske manoeuvre heeft zo zijn gevolgen voor veel mensen. We kijken wel naar de klok met twee wijzers en beslissen op basis daarvan wat we zullen doen: opstaan, gaan slapen, eten, naar het werk vertrekken, naar huis terugkeren, naar de school gaan enz… Maar onze bioklok het zogenaamde innerlijke uur denkt daar vaak anders over. Bekijk de reacties van baby’s, peuters en dieren. Zij trekken zich niets aan van die twee wijzers, maar hun inwendig uurwerk dirigeert hen: baby’s kunnen het eten niet zomaar een uur uitstellen, koeien die moeten gemolken worden kijken niet naar het uurwerk en kinderen zijn al vroeger wakker dan de wijzers hen toelaten.

Van zomertijd naar wintertijd: er kunnen heel wat problemen optreden, maar daar is beslist iets aan te doen. Langzaam overschakelen, meer bewegen en Hyperibell kunnen helpen.

Er zijn dus wel degelijk gevolgen door de omschakeling. Niet iedereen reageert op dezelfde manier, maar de bioklok is toch nog altijd belangrijk en zelfs de baas over ons functioneren.

Daardoor gebeurt het dat veel mensen zich in deze periode zeer moe voelen en nog meer dan dat.

Ze hebben vaak last van:

– concentratieproblemen

– opwinding en lichtgeraaktheid

– storingen in de bloedsomloop

– problemen bij het inslapen

– depressieve gevoelens

– spijsverteringsproblemen.

Ze komen weliswaar niet bij iedereen in dezelfde mate voor, maar de bioklok maakt er hen toch attent op dat er iets verschoven is: wel geen aardverschuiving, maar wel een uur verschuiving. Vandaar dat heel wat landen in Europa er voor pleiten om die omschakeling van zomer- en wintertijd stop te zetten en over te schakelen op een algemeen en definitief uur. We leven nu trouwens twee uur vooruit op de zon. Als de zon culmineert, dus op zijn hoogste punt staat, is het eigenlijk middag, maar bij ons wijst de klok op twee uur (14u).

Vanwaar deze problemen? Wel eigenlijk heeft het licht er veel mee te maken en de productie van melatonine, het hormoon dat ook de slaap regelt. Maar het regelt ook nog veel meer: het hartritme, de bloeddruk, en de afwisseling tussen serotonine en cortisol (bijnieren) waardoor we alerter zijn en pittiger kunnen reageren. Het lichaam past zich wel aan deze omschakeling aan, maar het kan wel veertien dagen tot zelfs een maand duren eer alles weer in de plooi valt.

Je zou het als een soort jetlag kunnen beschouwen.

Wat kan je doen?

– Bereid je langzaam voor en ga elke dag een kwartiertje later slapen en sta een kwartiertje vroeger op. Zo went het lichaam langzaam aan de omschakeling.

– Maak elke avond een wandeling, maar doe dit terwijl het nog klaar is, want nu heb je ’s avonds wat meer licht nodig om aan het nieuwe ritme te wennen. Die wandeling is goed voor het hart en bloedsomloop en maakt dat je gemakkelijker kan inslapen.

– Drink na de middag geen koffie of alcohol meer.

– Gebruik een rustgevende thee of preparaat: kamille en melisse zullen je rust geven.

– En een tip: Een goed preparaat op basis van Sint-Janskruid is Hyperibell. Het bevat ook Ballota, Ginkgo Biloba en Passiflora, ideaal om de winterblues weg te vegen en weer in zomerstemming te komen.

Je vindt Hyperibell van Fytobell in apotheken met CNK-bestelnummer: 2899-938.

Je kan het ook online bestellen via www.boverte.com en via www.almed.be