dec 31, 2020 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Hoe blijft je hart levenslang gezond?

De meeste aandacht voor de gezondheid gaat naar de besmettingen met het coronavirus. We zouden haast vergeten dat er ook nog andere problemen kunnen optreden. Dat is bijvoorbeeld het geval met een van de belangrijkste, maar ook een van de meest “mishandelde” organen van het lichaam: het hart.

Hartproblemen blijven de grootste doodsoorzaak in de geïndustrialiseerde wereld, ondanks de bewustwording en het toenemende voorzichtige gedrag. Terwijl in de Verenigde Staten het aantal hartinfarcten de jongste tien jaar met twintig percent is gedaald, is bij ons dat aantal patiënten in de leeftijdsgroep van 30 tot 50 jaar bijna verdubbeld. Zijn wij meer gedegenereerd, hebben we een minderwaardige gezondheid, of leven wij anders?

Een beetje beweging is nooit slecht, maar voor het hart zou je best dagelijks een wandelingetje maken, zelfs in de winter. En Omega-3 vetzuren zijn uiteraard erg belangrijk.

Ongetwijfeld het laatste, aangezien datzelfde fenomeen zich jaren geleden ook in de States heeft voorgedaan. Bovendien is het een beetje angstaanjagend dat vooral meer jongeren het slachtoffer worden van hartinfarct, met andere woorden, de leeftijd verlaagt, terwijl de ernst van het trauma ook erger is. Hoe jonger, hoe gevaarlijker. Hebben we het vroeger al gehad over het belang van het vermijden van geraffineerde koolhydraten, dan is er een tweede even belangrijke opgave: de noodzaak van dagelijkse beweging of fysieke inspanning.

Het fenomeen van hartinfarct is voldoende bekend. Doordat een bloedvat op het hart of naar het hart toe verstopt geraakt door een bloedprop of trombus, of door een vernauwing van een slagader als gevolg van arteriosclerose, krijgt het hart tijdelijk misschien onvoldoende zuurstof of zelfs helemaal geen zuurstof meer. Het weefsel dat voorbij het afgesloten bloedvat ligt sterft af of necroseert zoals dat genoemd wordt. Het wordt ballastweefsel dat niet meer actief deelneemt aan de pompfunctie van het hart.

Tegelijk treedt heftige pijn in de borststreek op als gevolg van het zuurstofgebrek op de hartspier. Meteen krijgt de rest van het hart het ook moeilijker, omdat het de activiteit van het afgestorven weefsel moet bijbenen en overnemen.

Anders leven

Dat we anders moeten eten weten we al. Minder harde vetten en zeker minder transvetten, meer poly onverzadigde vetzuren, meer plantenvetten dus, maar dan niet gehard of verhit, (bak dus niet in zonnebloemolie, want dan krijg je transvet) meer Omega-3 vetzuren en dat betekent vette vis zoals haring, sardines, makreel enz… minder in vet gebakken spijzen en meer fruit, groenten en volkorenproducten en absoluut minder geraffineerde koolhydraten. Suiker is een killer.

Idem voor frisdranken.

We weten ook allemaal dat alcohol en tabak levensgevaarlijk zijn en dat vooral de combinatie van beide zelfmoord op termijn is. Bij vrouwen gaat het nog sneller, vooral als ze daarenboven ook nog de pil nemen, dan is er een verhoogd trombose-risico.

Maar gezond eten, stoppen met roken en alcohol gebruiken, is niet genoeg. Je moet ook meer bewegen. Velen van ons zitten hele dagen ofwel in de auto, ofwel op kantoor. Daar is nu wel wat verandering in gekomen door de corona-epidemie, maar het alternatief is thuis zitten en dat is ook “zitten”. Het hart krijgt het daardoor dubbel lastig, want het wordt niet meer geholpen door het “tweede hart”, de spieren. Tijdens de duur van een gemiddeld mensenleven moet dat hart ongeveer 600 miljoen liter bloed door het lichaam pompen: een sterke machine die dat zoveel jaren aankan.

Maar de voorbeeldige zorg die de meesten voor hun automotor aan de dag leggen, vergeten ze evenwel voor hun eigen motor, het hart.

Dagelijks sport of bewegen

Het hart moet ook getraind worden. De spieren helpen daarbij. Daarom dit vijfpuntenprogramma:

1 – Het hart moet tweemaal per dag grondig worden belast. Daarom gedurende vijf minuten ’s morgens en ’s avonds de trappen op en af lopen.

2 – ’s Morgens nadat je bent opgestaan moet je al liggend oefeningen doen. Gedurende vijf minuten allerlei bewegingen in ruglig uitvoeren: fietsen met de benen in de lucht, kringen beschrijven met de benen, knieën in- en uitstrekken.

3 – Minstens één minuut ter plekke huppelen of touwtjespringen.

4 – Ga minstens tweemaal per week zwemmen gedurende een kwartier, dat is de beste training voor het hart. Lukt dat niet, ga dan elke dag naar buiten en zet bij voorkeur elke dag 10.000 passen, maar zeker minimum 5.000. Een stappenteller kan daar bij helpen. Tegenwoordig heb je die in de meeste smartphones automatisch als app.

5 – Neem elke ochtend gedurende drie minuten een wisseldouche, nadat je de oefeningen hebt gedaan. Dat bezorgt een extra kick aan je bloedvaten en is de beste hulp voor je hart.

Wie een beetje mobiliteitsproblemen heeft en niet meer zo gemakkelijk kan bewegen, moet toch dagelijks naar buiten. Een wandelingetje van een half uur doet al wonderen. Met tweemaal in de week een half uurtje wandelen, trekt het hart al profijt van deze oefening.

Op die manier zullen zich steeds nieuwe bloedvaten opbouwen en zal het hart gevoelig ontlast worden en voorkomen worden dat vroegtijdige arteriosclerose optreedt, de beste garantie om niet het slachtoffer te worden van hartinfarct.

En een perfect steuntje voor het hart: Omega-3 vetzuren.

Een tip: Denk aan visolie Nutribell Omega-3 vetzuren om je hart en bloedvaten gezond te houden. Je vindt Nutribell visoliecapsules in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2751-485.

Je kan Nutribell Omega-3 visolie ook online bestellen via www.almed.be en via www.boverte.com.

Op die manier zul je je hart een riem onder het hart steken.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Wat doet tabak met je lichaam?

Deel 1 De ruzie tussen rokers en niet-rokers is zo’n beetje geluwd, vooral omdat fervente rokers, met het ouder worden ook gaan inzien dat het hoe dan ook nadelig is te roken. Bovendien heeft de wetgever de jongste jaren een aantal beslissingen genomen waardoor...

Lees meer

Het beste medicijn: gezond voedsel

Goed voedsel is belangrijk en variatie is noodzakelijk. Elke soort voedsel heeft bijzondere eigenschappen en niet alle voedsel heeft dezelfde eigenschappen. De natuur bewijst het ook door ons op elk moment van een ander seizoen ons een verschillend soort voedsel aan...

Lees meer