dec 23, 2020 | Alle tips, Gezondheid, Voeding | 0 Reacties

Hoe gevaarlijk is cholesterol?

Is cholesterol nu gevaarlijk of niet? Dat is de hamvraag van miljoenen mensen over de hele wereld die nu aan de statines zitten en daar wel een lager cholesterolniveau maar ook nare nevenverschijnselen kunnen van krijgen.

Om een lang verhaal kort te maken: cholesterol is niet gevaarlijk, tenzij die oxideert en plaques gaat vormen. Want het lichaam zelf zorgt voor bijna 90 percent van de aanmaak van cholesterol: we hebben het dus broodnodig. Zowel vitamines als hormonen worden aangemaakt op basis van cholesterol en het is ook reparatiemateriaal voor ontstekingen in de bloedvaten. Als dat reparatiemateriaal te dik en te veel wordt, kan een bloedvat verstoppen en dat is het probleem.

Hoe voorkom je dat?

Om te beginnen door ontstekingen te voorkomen en daar kun alleen jij voor zorgen: absoluut niet roken, meer bewegen en niet vetvrij, maar wel suikervrij eten. Daardoor zal, de cholesterol niet oxideren, zal de HDL stijgen (de goede cholesterol die de slechte opruimt) en zal je risico’s vermijden!

Lange tijd werd gedacht dat verzadigde dierlijke vetten zoals in vet vlees en in eieren en in vette zuivel, de cholesterol deden verhogen of tenminste het LDL-cholesterol in het bloed, of de lage dichtheid lipoproteïne.

Veel mensen zijn bang van cholesterol, terwijl het eigenlijk de geoxideerde vorm is die bedreigend kan zijn. Je kan zelf heel wat doen om je cholesterol op een natuurlijke manier te beheersen.

Er zit inderdaad cholesterol in vet voedsel, maar het beïnvloedt nauwelijks de cholesterolwaarden in het bloed, omdat het lichaam die zelf aanmaakt. Twee Australische artsen namen de proef op de som. Ze aten dagelijks tien eieren. Na een maand werden hun cholesterolwaarden vergeleken met de aanvangswaarden: ze waren beter! Dat wijst erop dat in eieren ook stoffen zitten die gunstig zijn voor de cholesterol, n.l. lecithine.

Want de grootse producent van cholesterol is de lever en die kan je wel door bepaalde stoffen beïnvloeden. Boldo en artisjok (Cynara) hebben daarop wel invloed. Alles wat gunstig is voor de lever, is ook gunstig om de cholesterolwaarden in balans te brengen: meer HDL en minder LDL die oxideert.

Dat neemt niet weg dat niet meteen roekeloos mag worden gegeten.

Verzadigd vet is niet zozeer de grote boosdoener, wel transvet dat de triglyceriden omhoog jaagt. Onverzadigd vet daarentegen heeft een goede invloed. Ook vis bevat verzadigd vet: 20 à 30 %, maar daarentegen ook mono-onverzadigd vet: tot 45 % vandaar dat dit een interessant product is voor de gezondheid, ook omwille van de Omega-3 vetzuren.

Olijfolie heeft mono-onverzadigd vet. Dat maakt dat door verhitting geen transvet kan ontstaan, tenminste als je beneden het vlampunt blijft van 160 graden. Het feit of een vet verzadigd is of onverzadigd hangt af van het aantal bindingen in de vetzuurketen. Verzadigd vet heeft geen dubbele bindingen. Mono-onverzadigd vet heeft één dubbele binding en poly onverzadigd vet heeft twee of nog meer dubbele bindingen.

Visolie is rijk aan onverzadigde lange ketenvetzuren met vooral n-3 of Omega-3 vetzuren. Ook EPA en DHA of eicosapentateenzuur en docosahexaeenzuur. In het lichaam ontstaan meestal tekorten aan DHA en EPA en Omega-3 vetzuren. Vette vis op het menu is daarom een verstandige keuze.

Niet elke plantenolie is goed

Maar een grote misvatting is dat alle plantaardige oliën goed zijn. Poly-onverzadigde vetten (saffloerolie, maïsolie) kunnen gemakkelijker verzadigd geraken door verhitting. Door bewerking en verhitting van plantaardige oliën op industriële wijze, ontstaan ook transvetten, getransformeerde vetten die verzadigd worden. Ze zijn veel schadelijker dan de verzadigde dierlijke vetten. Ook de vitamine E gaat op die wijze verloren en dat is precies een antioxidant die nuttig is tegen vrije radicalen die het op de bloedvaten hebben gemunt. Gebakjes, snoepjes, sausjes zitten vol transvetten. Ze plegen telkens een aanslag op de gezondheid van de bloedvaten.

Maar natuurlijk heeft ons lichaam vetten nodig. Celdegeneratie, niet enkel van de vaatwand, maar ook in geval van kanker heeft daarmee te maken. Van alle oliën benaderen de vetten in olijfolie het best die van de moedermelk. Ze worden dus gemakkelijk in lichaamseigen vet omgezet.

Er bestaat een trucje waarmee je hard of verzadigd vet gemakkelijk van onverzadigd vet kan onderscheiden. Onverzadigd vet blijft vloeibaar, zelfs in de koelkast. Verzadigde vetten daarentegen krijgen een vaste vorm. Denk aan boter, hoe lager de temperatuur hoe moeilijker smeerbaar. Plantaardige olie daarentegen zal ook in de koelkast vloeibaar blijven. Uiteraard was het voor de industrie interessanter om een product met een vaste vorm te verpakken, dan een vloeibaar product. In de plaats van olie, maakte men daarom margarine. Men ging de plantaardige olie „harden” met alle gevolgen vandien. Een onverzadigd vet werd op die manier transvet en dus schadelijk voor de gezondheid. Je hebt er dus belang bij de verpakking van margarine grondig te controleren om te zien of er gehard of gemodificeerd vet in zit. Ook plantaardige oliën kunnen verzadigd worden door bewerking en verhitting. Het is niet voldoende een plantaardige olie te kiezen om ze stabiel en onverzadigd te houden. Als ze moet verhit worden, is het beter een mono-onverzadigde olie te kiezen zoals olijfolie. Die is stabieler.

Ofwel… doe zoals de Fransen, giet een beetje olijfolie op je brood. Zij zijn er verzot op, waarom zouden wij dat niet leren lekker vinden? Voor de gezondheid is het een echte weldaad. Trouwens echte hoeveboter is gezonder dan transvette margarine of gehydrogeneerde olie.

Geraffineerde koolhydraten: boosdoeners

In tegenstelling tot wat vroeger gedacht en gepropageerd werd is niet het verzadigd vet verantwoordelijk voor de cholesterol, maar wel de geraffineerde koolhydraten zoals geraffineerde suiker. Die zitten verscholen in gebak, snoep, zelfs in sausjes en ketchup, tot in pekelharing toe. Het is een smaakversterker, maar is wel een bedreiging voor de bloedvaten.

Er wordt ook te weinig gewezen op het belang van ruwvezels in de voeding. Rauwe groenten, fruit en volkorenproducten zijn daarom van essentieel belang. Vezels kunnen namelijk de galzuren en de cholesterol in onze darmen binden. Het verarmde witte meel zou van het menu moeten worden verwijderd. Suiker is een ontstekingstrigger. Siropen doen hetzelfde en fructose ook.

Miljoenen mensen zitten aan de statines, terwijl dat niet nodig is, ze zelf heel wat kunnen doen en statines ook nadelen hebben zoals het blokkeren van het erg belangrijke co-enzym Q10.

Conclusie: wat is dat van belang?

  • Rook niet.
  • Gebruik zo weinig mogelijk alcohol.
  • Vermijd geraffineerde suiker en geraffineerd voedsel.
  • Vermijd transvet.
  • Eet meer vezels (fruit en groenten)
  • Drink koffie en thee.
  • Denk aan co-enzym Q10, vitamine E en Omega-3 visolie.
  • Beweeg dagelijks.

Een tip: een goed natuurlijk middel om aan cholesterolbeheersing te doen: Cholefort van Fytobell, met gegiste rode rijst, visolie, groene thee, co-enzym Q10, vitamine E en vitamine B.

Je vindt Cholefort van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2963-684.
Of je kan het ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com. Zo kan je je weer kiplekker voelen dankzij de natuur.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Wat doet tabak met je lichaam?

Deel 1 De ruzie tussen rokers en niet-rokers is zo’n beetje geluwd, vooral omdat fervente rokers, met het ouder worden ook gaan inzien dat het hoe dan ook nadelig is te roken. Bovendien heeft de wetgever de jongste jaren een aantal beslissingen genomen waardoor...

Lees meer

Het beste medicijn: gezond voedsel

Goed voedsel is belangrijk en variatie is noodzakelijk. Elke soort voedsel heeft bijzondere eigenschappen en niet alle voedsel heeft dezelfde eigenschappen. De natuur bewijst het ook door ons op elk moment van een ander seizoen ons een verschillend soort voedsel aan...

Lees meer