Hoeveel mensen wonen vlakbij hun werk of kunnen hun verplaatsing te voet of met de fiets doen? Dat is een grote minderheid, want een stad als Brussel loopt miljarden mis door het feit dat de meeste werknemers uit andere delen van het land komen. Dat betekent dat ze er enkel komen om te werken, niet om er te wonen, te leven, deel te nemen aan het sociaal en economisch leven.
Dat is niet enkel nadelig voor de stad waarnaar gependeld wordt, maar eveneens voor de pendelaar, want het is tijdrovend, omslachtig, duur en er zijn altijd risico’s aan verbonden, bovendien heeft het ook een weerslag op de gezondheid.
Dat was vroeger niet veel beter, integendeel zelfs. Er waren duizenden werknemers die naar de Borinage trokken, naar Charleroi, of naar de Franse landbouwgebieden om er als seizoenarbeider te gaan werken. Soms bleven ze in lamentabele omstandigheden ter plaatse wonen en eten, soms verplaatsten ze zich elke dag naar huis, met uren en uren tijdverlies.
Nachtwerken en lang pendelen bevordert volgens recent wetenschappelijk onderzoek zeker niet de gezondheid. Ze missen serotonine en vitamine D. Gelukkig zijn daar natuurlijke oplossingen voor.
En in deze tijd met een hoog risico op coronabesmettingen is pendelen meer dan ooit af te raden. Je kan uiteraard niet snel een oplossing uitdokteren, maar het moeten lessen zijn voor de toekomst: ofwel ga je best wonen waar je werkt, ofwel zoek je best werk waar je woont. Dat heeft alleen maar voordelen. Als je te voet of met de fiets naar je werk kan, heeft dat absoluut voordelen door het feit dat je beweegt, maar er zijn ook andere aspecten aan verbonden.
Natuurlijk moeten structuren en systemen in de steden – en zeker in de hoofdstad – blijven functioneren, denk maar aan de administratie, de Belgische en de Europese instellingen, maar voor het overige is het misschien de moeite om te overwegen de slaapplaats en woonplaats niet te ver van de werkplaats te kiezen. Het heeft ook zo zijn gezondheidsvoordelen, vooral nu in tijden van corona.
Om te beginnen heeft heel dicht bij je werk wonen praktische voordelen, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt nu ook dat het veel gezonder is dan lang te moeten pendelen of in de file te staan.
We hebben er geen idee van wat allemaal een rol kan spelen bij onze gezondheid. Er is geen overschot als je probeert gezond te leven: ofwel is het voedsel besmet, ofwel de woning met toxische stoffen beladen, ofwel komt een virus je pad kruisen, ofwel is het broodje dat je oppeuzelt genetisch gemanipuleerd, ofwel is er een dioxinecrisis… het is altijd wel wat. We kunnen de klok geen honderd jaar terugdraaien, toen de wereld meer op mensenmaat leefde en het voedsel veel gezonder was.
Er is altijd iets om alert over te zijn of bang van te worden: Zo werd recent nog verspreid dat er misschien wel 2000 tot 4000 nieuwe gevallen van kanker extra mogen worden verwacht als gevolg van het eten van besmet voedsel: dioxine in het vlees bijvoorbeeld.
Een ritje van Oostende naar Brussel in de auto levert evenveel dioxine op als een broodje kip in de schadelijkste periode. We zullen het dus eigenlijk niet weten, tenzij over afzienbare tijd. Zoals de honderdjarigen nu moeten bewijzen dat onze leefwijze eigenlijk nog zo slecht niet is en dat de lucht in de steden nog allemaal wel meevalt.
Natuurlijk kun je met cijfers alles bewijzen en je kan ook niet exact onderzoeken welke effecten alle elementen uit onze omgeving op onze gezondheid hebben. Er zijn trouwens ook de genen die een woordje mee te praten hebben.
Nu heeft een onderzoeksteam in de Verenigde Staten de gezondheid onderzocht van werknemers die lang onderweg zijn naar hun bureau of werkplaats en die vergeleken met wie vlakbij zijn kantoor of fabriek woont. Hieruit zou blijken dat wie langer dan anderhalf uur per dag onderweg is naar huis, minder gezond is dan wie vlakbij woont. De oorzaak ligt niet zozeer in het risico door het transport, door ergernis of stress, hoewel dat ook kan meespelen, maar vooral vanwege het feit dat deze personen vroeger moeten opstaan en later gaan slapen. Hierdoor slapen ze minder lang en minder vast. Gemiddeld missen ze hierdoor een half uur tot één uur slaap en op een mensenleven laat zich dat voelen, beweren de wetenschappers. Daardoor lijden dubbel zoveel lange-afstandspendelaars onder hoge bloeddruk en krijgen ze dus ook eerder te maken met hart- en vaatproblemen.
Maar ook de stress van het zich verplaatsen zowel met het openbaar vervoer als met de wagen heeft grote invloed. Meer stress betekent meer cortisol, meer schade aan nieren, hart- en bloedvaten, hersenen. En dat kan het leven serieus verkorten.
Bij ploegarbeiders komen ook meer depressies, maagkwalen en hartziekten voor. Het onregelmatig leven blijkt niet geschikt te zijn voor de bioklok van de mens. Dat merken we op dit ogenblik heel goed: we functioneren niet zo zuiver na de omschakeling naar het winteruur. Het lichaam zal weer tijd nodig hebben om zich aan te passen.
Wie ’s nachts moet werken is bovendien gevoeliger voor griep en verkoudheid, en ook voor corona omdat het immuunsysteem niet in staat lijkt zich voldoende te wapenen. Er komen ook meer maagzweren voor bij nachtarbeiders. Het zelfmoordgetal onder hen is eveneens veel groter, omdat ze serotonine ontbreken vanwege de nachtelijke werkuren en het missen van zonlicht en dus ook van vitamine D. Wie continu in het donker werkt, is depressiever en loopt meer risico op ziekten.
Werk korter, werk vlakbij je huis, zorg voor voldoende slaap en goede regelmaat en je gaat blijkbaar “eeuwenlang” mee.
En toch een tip voor wie niet anders kan: neem extra vitamine D, met vis, roomboter en een goed supplement.
Je vindt een uitstekend supplement van vitamine D bij Fytobell.
Je kan vitamine D van Fytobell in de apotheek bestellen met CNK-bestelnummer: 3091-527.
Of je kan het ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.