apr 24, 2023 | Gezondheid | 0 Reacties

Hoe kies je gezond voedsel?

We zijn wat we eten. Niet enkel onze smaak en kieskeurigheid zal onze keuze bepalen, ook van het aanbod en van het seizoen zal het afhangen wat we eten, maar ook van wat het aanbod is door de landbouw, maar vooral door de industrie. En daar knelt eigenlijk al het schoentje, want ons voedsel is veelal geen voedsel meer, maar vulstof, smaakstof, verdikkings- en bewaarmiddel dat duur te koop wordt aangeboden. Soms is het voedsel zodanig bewerkt dat dieren die nog over een normaal instinct beschikken het weigeren op te eten.

Laat de keuze van je voedsel niet enkel afhangen van je smaak en buikgevoel, maar van je gezond verstand, de versheid, de zuiverheid en variatie van natuurlijke ingrediënten. Dus beslist meer verse groenten en fruit.

We hebben onlangs nog een proef gezien met schapen en geiten die bepaalde schillen van appelen opaten en andere lieten liggen. Hetzelfde met bananenschillen. Dat is niet te verwonderen, want veel vruchten worden talloze malen bespoten met giftige middelen, de bodem wordt behandeld met kunstmest, er worden sprays over verneveld om langer te bewaren tijdens het vervoer, veel vruchten worden groen geplukt en in silo’s door gassen gerijpt. Hoe wil je nog over voedsel spreken? Is het te verwonderen dat zoveel mensen ziek worden, geen fruit meer lusten.

Bedrog

De Nederlandse consumentenvereniging heeft een bedrog ontmaskerd van een Nederlandse grootwarenhuisketen die potjes “natuurjam” aanbod. Op het etiket stond zuiver fruit, 100 percent biologisch. Het werd wetenschappelijk onderzocht en ontmaskerd als puur bedrog, er zat geen milligram fruit in, laat staan biologisch: het waren enkel water, verdikkingsmiddel, aroma’s, suiker en kleurstoffen. En dat noemt men voedsel, maar wel duur verkocht omdat het zogenaamd om een biologisch product ging.

Kies voor biologische voeding

Het heeft wel degelijk belang om gezond voedsel te kiezen. Niet enkel de soort, ook de behandeling is van groot belang. Daarom is de ideale keuze te gaan voor biologisch voedsel.

Aangezien ons voedsel door externe factoren besmet en vergiftigd wordt, heeft de consument er alle belang bij de gaafheid van het voedsel zoveel mogelijk na te streven. En dus bij voorkeur worden producten van biologische teelt gekozen. Natuurlijk krijgen ze ook de zure regen, de vervuilde lucht en externe besmettingen door spuitmiddelen soms van gemeenten verder op hun bladeren, maar het scheelt toch heel wat als op de plant zelf niet rechtstreeks met vergif wordt gewerkt.

Bovendien wordt in de biolandbouw de grond stelselmatig verbeterd met compost en ecologisch verantwoorde stoffen, zodat de planten niet enkel minder ziek zijn, maar ook een hoogwaardige kwaliteit hebben, rijker zijn aan vitamines en mineralen en alles evenwichtiger kunnen aanbieden.

De consumentenvereniging in Nederland heeft uitgezocht dat sommige fruitsoorten vijftig percent minder vitamine C bevatten dan vijftig jaar geleden. Dat komt door veredeling, kruising en zoeken naar rassen die industrieel interessant zijn. Er wordt nooit gezocht naar de gezondheidsvoordelen.

Vers heeft de voorkeur

Eet zoveel mogelijk vers. We leven natuurlijk in een haastige tijd, waarbij de meeste huisvrouwen ook uit werken gaan. Ze hebben amper de tijd om zoals vroeger voor hun gezin te zorgen en toch moet het gebeuren. Resultaat: er wordt bespaard op de tijd die normaal aan het klaar maken van het voedsel zou worden besteed. Hoeveel schoolkinderen gaan trouwens nog met hun boterhammetjes de deur uit?

Hoeveel kantoormensen kopen ’s middags een belegd broodje in de plaats van er zelf voor te zorgen? En toch kan je beter weten, wat je gaat eten, door het zelf klaar te maken. De belegde broodjes uit het warenhuis zien er wel aantrekkelijk uit, maar dat is ook de eerste en belangrijkste reden waarom het gekocht wordt. Daardoor worden ook veel schooljongeren aangetrokken. En wie zijn boterhammetjes van thuis nog meebrengt wordt door de groep als een watje beschouwd.

Geef uitleg aan je kinderen

Ouders doen er dus goed aan de jeugd te overtuigen van het belang van gezond en vers voedsel terwijl het van essentieel belang is te weten wat ze eten en hoeveel ze ervan eten en waar het voor dient en hoe het lichaam ermee omgaat. Een zak chips kan lekker zijn, is krokant en prettig om van te smullen, maar eigenlijk is het rotzooi. Hetzelfde met allerhande repen. Soms wordt er reclame voor gemaakt als gezond tussendoortje. Dat is doorgaans larie. Het enige gezonde tussendoortje is een stuk fruit en zijn noten.

Zoveel mogelijk vers eten is dan ook het beste voor de gezondheid. Als je altijd uit potjes kookt, dan heb je op de duur zoveel bewaarmiddelen binnen, zoveel smaakversterkers, zoveel onbekende vetten om het lekkerder te maken, dat er van voeding geen sprake meer is, maar gewoon van lekker smullen en de honger te stillen. De gezondheid draagt er vroeg of laat beslist de gevolgen van.

Rauwkost voor de vitamines

In kant- en klare producten is alles al kapot gekookt en behandeld. Er wordt ook veel te veel zout en suiker in gebruikt. De afhaalpizza’s, de massa’s frieten brengen schadelijke vetten in het lichaam en te veel geraffineerde suikers, terwijl de essentiële voedingsstoffen, antioxidanten en vitamines ontbreken.

Slaatjes zijn daarom van grote waarde voor het lichaam, maar in de plaats van ze uit potjes en doosjes in het warenhuis te halen, kun je ze beter zelf klaar maken.

Hoeveel tijd kost het om een tomaat te snijden, sla te spoelen en de blaadjes los te maken, om wat zuurkool open te spreiden en wat kool of wortelen te raspen. Doe er wat zelfgemaakt mayonaise over, bereid met verse eieren en olijfolie en je hebt een prima rauwkostslaatje dat je gezondheid zal bevorderen. De doosjes uit het warenhuis zitten trouwens vol bewaarmiddelen en stoffen om de groenten langer te bewaren.

Kanker genezen

Maar rauwkost is erg belangrijk. Eet het dagelijks! Het is bekend dat dokter Nolfi haar eigen borstkanker genas met rauwkost. Ze heeft de proef op de som gedaan toen ze zelf het slachtoffer werd van borstkanker en de gezwellen helemaal weg kreeg met een rauwkostdieet. Van rauwe groenten en vruchten is het bekend dat ze veel enzymen bevatten. Die verdwijnen grotendeels bij het kookproces en bepaalde manieren van bewaren.

Vers rauw voedsel is erg belangrijk voor de gezondheid van de mens. Niet enkel omdat er veel meer vitamines in zitten, (vooral C) dan in opgewarmde, kapot gekookte of langdurige bewaarde kost, maar ook vanwege de enzymen, de flavonoïden, de terpenen, het glutathion, allemaal stoffen die erg belangrijk zijn in de preventie en zelfs de behandeling van kanker. Je hoeft natuurlijk niet alles rauw te eten, maar elke maaltijd zou toch moeten beginnen met een rauwkostschoteltje. Bijvoorbeeld ’s Morgens fruit, ’s Middags groenten en ’s avonds enkel rauwkost als groente, eventueel aangevuld met wat brood of aardappelen.

Het ideaal is als je een gekookte maaltijd laat voorafgaan door een rauwkostschoteltje. Daardoor zal de leukocytose in de maag ook uitblijven. Je zult het voedsel ook beter verteren en sneller een verzadigingsgevoel krijgen. Op die manier heb je bovendien een gezonde, goedkope en perfecte vermageringskuur.

En het kan nooit kwaad te zorgen voor een gezonde, natuurlijke aanvulling van een tekort aan vitamines.

Een tip: Ester-C de veilige en ideaal opneembare vitamine C van Fytobell, in de ascorbaatvorm.

Je vindt Ester-C van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 4415-501.

Of je kunt Ester-C van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Je gezondheid zal er wel bij varen.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde