sep 11, 2021 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Leraars hebben geen leven meer

De schoolpoorten staan weer open. Het afstandsonderwijs heeft plaats gemaakt voor de oude methode: weer naar school. Een paar weken tevoren hadden schooldirecties nog alarm geslagen: er waren veel te weinig leraars. Dat is natuurlijk niet zonder reden. Een aantal jaar geleden werd het stelsel van brugpensioen naar hartenlust toegepast omdat op die manier de hoge lonen vermeden werden en er jonge leraars en leraressen in dienst konden worden genomen. De tijden zijn veranderd, de mentaliteit ook en zeker bij de jeugd. Het is geen pretje meer om voor de klas te staan. Veel oudere leerkrachten haakten af omdat ze ofwel getreiterd werden door leerlingen die vooral hun rechten citeerden, maar de plichten als ouderwets beschouwden, ook last met de ouders, een moeilijke evenwichtsoefening met de directie van de school of instelling. Het was geen leven meer.

Gezond verstand

Veel leerkrachten werden ziek. Kregen een burn-out of een depressie of de managerziekte. Thuis ondervonden ze het wel: het was geen leven meer. Het is dus belangrijk dat leerkrachten ook aan zichzelf denken, hun gezondheid, hun eigen gezin en dat de directies pal achter hun eigen leerkrachten gaan staan omwille van hun gezondheid, de menselijkheid en het gezond verstand.

Als pubers al de wet mogen dicteren, ligt het voor de hand dat leraars het niet meer zien zitten en eronderdoor gaan.

Wandelen, bewegen, zwemmen, verstandig aan sport doen en jezelf doen respecteren, is heel belangrijk om een burn-out als leerkracht te behandelen of te voorkomen. Ook Passiflora zal meer zelfvertrouwen schenken.

Veel leerkrachten kregen mentale problemen. Nadien fysieke haperingen nadat ook de geest eerst bij de zaak was betrokken. Overwerk, stress, onzekerheid, een te druk leven, het zijn allemaal problemen die eerst en vooral psychisch en emotioneel zijn. Die problemen moeten daarom eerst en vooral in de geest worden opgelost. Een evenwichtige manier van denken, een kalme, rustige en bezadigde aanpak, een vriendelijke omgang met de omgeving zijn voorwaarden om in vrede met zichzelf te leven. Dat is niet hetzelfde als hele dagen op je kop te laten zitten door om het even wie, zelfs leerlingen en hun ouders of directies. Een leraar hoort ook kordaat en beslist te zijn. Wijsheid, geduld en gezond verstand zijn daarbij onontbeerlijk.

Leraars en leraressen waren het moe

Het was inderdaad geen pretje om leerkracht te zijn. Onlangs nog in de krant: de tijd van het pamper-onderwijs is voorbij, er moet weer degelijk onderwijs worden gegeven, want door al die factoren gaat de kwaliteit van het onderwijs achteruit, ook in Vlaanderen. Een schok. Het feel-good-onderricht levert geen goede resultaten op.

Leraars moeten dus ook aan zichzelf denken en niet enkel aan de leerlingen of de directie. Ze hebben ook een gezin, ook een verantwoordelijkheid tegenover hun eigen kinderen.

Het was niet te verwonderen dat veel leraars en leraressen afhaakten de voorbije jaren. Ze waren het beu kop van jut te zijn, zowel van de ouders van leerlingen als van de eigen directie. Iedereen leefde op de toppen van de tenen. Zelfs jonge kinderen zwaaiden met theorieën over rechten van de leerling en het kind, terwijl de leraars er enkel waren om die in te vullen. Geen plezierige bezigheid meer en dus kozen veel leraars voor een andere baan.

Daar is het onderwijs nu wel het slachtoffer van. Inderhaast moesten vacatures worden ingevuld en leerkrachten worden gezocht waar ze niet te vinden waren. Als de baan niet aantrekkelijker kan worden gemaakt, wordt les geven op school een knelpuntberoep.

Als je diezelfde wijsheid hanteert ten opzichte van ziekte en gezondheid, dan zal je lang en gelukkig leven en veel minder kans hebben ziek te worden, zelfs al slaat al de stress van de wereld je om de oren.

Doe weer aan sport

Naast een consequente invulling van het doel van het onderwijs en de rechten van de leerkracht, moeten leraars en leraressen weer voor zichzelf opkomen en ze moeten iets doen aan hun emotionele en fysieke gezondheid. Een goed evenwicht tussen motivering, tijd en oplossingen voor de eigen gezondheid moeten centraal staan. Dat betekent ook meer fysieke ontspanning, zodat ook de geest zich kan ontspannen.

  • Leraars hebben een “staand” oftewel sedentair beroep. Ze bewegen niet, tenzij van het bord naar de computer of hun leraar stoel, hun auto en naar huis.
  • Heel belangrijk is een gezellige maaltijd met het gezin, maar ook het eten op school is van belang. Dat moet kwalitatief zijn en je mag daarbij niet enkel op de prijs af gaan.
  • Wees voorzichtig met alcohol, want dat dient voor veel mensen als een soort compensatie. Dat wreekt zich ongetwijfeld op termijn. Men wordt afhankelijk.
  • Leraars moeten vaak vergaderen. In de plaats van urenlang in vergaderzalen te blijven zitten, sta af en toe eens op om de benen te strekken, vijf minuutjes buiten te lopen, of ga naar je eigen bureau en doe daar een paar krachtige turnoefeningen, zodat je bloedvaten weer een kick krijgen, loop desnoods te voet uiteraard een paar keer van de laagste naar de hoogste verdieping, via de trap.
  • Hou de hartfunctie in de gaten. Laat geregeld de bloeddruk controleren, want patiënten met een te hoge bloeddruk lopen het risico het slachtoffer te worden van een hartinfarct en stress veroorzaakt hoge bloeddruk en dus ook hart- en vaatproblemen.
  • Dat is ook het geval met mensen die last hebben met overgewicht. Elke kilo te veel is een risico meer.
  • Om tijdens het vele werk de bloedvaten in conditie te houden, kan je naast rondlopen, trap op en neer hollen, wat oefeningen doen, desnoods door de armen pompen, ook opstijgende warme armbaden nemen.
  • Ook koude afwassingen van handen en onderarmen kunnen je snel een verfrissend gevoel geven en zullen het hartritme helpen regelen als het eens op hol is geslagen. Dat kan je natuurlijk beter thuis dan op school voor de klas of tijdens vergaderingen. Maar een koud armbad waarbij de voorarmen onder de koude kraan gedompeld worden, kun je overal toepassen.
  • In de vrije tijd, die de leerkracht steeds meer moet nemen, moet hij of zij meer bewegen. Sport, zoals zwemmen, roeien, fietsen, wandelen in zuurstofrijke lucht zoals bos en aan zee, tennis enz. Iedereen kiest de sport die hem of haar best bevalt. Hou er evenwel rekening mee dat de sport nog altijd ontspannend moet blijven en dat het geen oorzaak van nieuwe stress mag zijn.

Het is best mogelijk dat vooral in het begin de patiënt moeilijkheden zal ondervinden met de bewegingen waarvoor hij niet meer was getraind. Mogelijk kan zelfs iemand flauw vallen. In dat geval moet de patiënt plat gelegd worden op de grond met de benen iets hoger dan de rest van het lichaam. Op die manier kan weer meer bloed naar de hersenen vloeien. Ook knellende kleding moet worden los gemaakt. Frisse lucht is belangrijk, maar er mag geen tocht worden gemaakt.

Als er echt bloedsomloopstoornissen zijn, dan moet de patiënt met een ruwe handdoek eventueel krachtig worden gewreven. Maar dat zijn gelukkig extreme situaties.

Maar wat vooral naast beweging en ontspanning van belang is: zelfrespect en dat respect mag je ook van leerlingen en hun ouders verwachten, zelfs eisen. Op die manier wordt het weer prettig en de moeite om te kiezen voor het mooie vak van leerkracht.

Gelukkig mag je ook hulp verwachten van de natuur. Passiflora brengt rust in een getormenteerde geest.

Een tip: Passibell van Fytobell. Je vindt Passibell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2899-953.

Of je kan Passibell ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.

Je krijgt weer meer zelfvertrouwen en je voelt je beter in je vel.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Opgepast: ook na de week van de teek!

Stel dat na een telling vastgesteld wordt dat er op één vierkante kilometer honderdduizend mensen wonen. Dat lijkt gigantisch veel en onmogelijk en het zou trouwens leiden tot gevaarlijke toestanden. Want waar veel mensen op een beperkte oppervlakte wonen stijgt het...

Lees meer