Het is nu wel minder gebruikelijk door de corona pandemie, maar als je veel mensen een hand wou geven, kreeg je vaak als waarschuwing vooraf: “knijp niet te hard, ik heb reuma”. Pijn in spieren of gewrichten werd heel dikwijls omschreven als “reuma”, hoewel er een groot onderscheid is tussen reuma, artrose, osteoporose, artritis of gewoon spierstijfheid. Een gemeenschappelijk kenmerk: al die fenomenen kunnen pijn veroorzaken, maar gezien de verschillende oorzaken, is een andere aanpak van belang. Pijnstillers zijn geen optie, omdat ze maar tijdelijk effect opleveren en bovendien het probleem maskeren zonder dat er iets gedaan wordt aan de grondoorzaak. Dat doe je beter wel, omdat de evolutie uiteindelijk kan resulteren in grote hinder en zelfs onbeweeglijkheid van spieren of gewrichten. Wat is er aan de hand en wat kun je eraan doen?

De minste pijn in gewrichten of spieren wordt gewoonlijk als reuma betiteld. We kunnen het als een soort samenvatting beschouwen voor pijn aan spieren of gewrichten. Vreemd genoeg worden problemen aan gewrichten soms veroorzaakt door ontstekingshaarden ver van de reumahaard verwijderd. Zo kan een ontsteking van amandelen of aan de tandkassen een reuma aanval in de rug veroorzaken. Het is dus van belang te onderzoeken waar de pijn vandaan komt en waardoor die veroorzaakt wordt.

Artritis en reuma

Artrose is niet hetzelfde als artritis. Bij acute polyartritis, waarbij de gewrichten pijn doen, rood zien en ontstoken zijn, moet altijd een arts worden geraadpleegd, omdat bij inadequate behandeling het probleem kan overslaan naar de hartkleppen. Je moet dus eerst weten of het om artritis dan wel artrose gaat. Bij artritis gaat het om een ontsteking van het gewricht. De omgeving van het gewricht is gespannen, ziet rood en voelt heel warm aan. De oorzaak kan wel aan reuma of jicht liggen, waarbij kristallen die niet meer door de nieren worden weg gefilterd zich ophopen in de buurt van een gewricht: bij jicht meestal het gewricht aan de grote teen. Enorm pijnlijk en dus is het van belang aan de oorzaak iets te doen: door een ontzurend dieet en het drinken van veel water zodat de kristallen weggespoeld worden en niet meer de tijd hebben zich af te zetten in de gewrichten. Alcohol is compleet taboe evenals charcuterie en veel vlees. Ontzurend zijn vruchten en groenten. Sinaasappelen en asperges vermijd je beter ook evenals champignons. Bier bevat veel purines en is dus te mijden!

Verzuring van het lichaam moet absoluut worden tegen gegaan. Dat heeft niets te maken met zuur smakende producten, maar voedingsmiddelen die via het metabolisme en na absorptie in het lichaam een zuurresidu afgeven, terwijl het lichaam om gezond te functioneren gebaat is met een basisch of alkalisch residu.

Conserven en gerookte vlees- en viswaren zijn niet gunstig. Wees ook matig met peulvruchten. Gebruik enkel volle granen, ook voor rijst geldt dit. Alles wat suiker bevat: schrappen!

Koffie werd lange tijd als te mijden beschouwd, maar recent onderzoek heeft aangetoond dat de antioxidanten in koffie gunstig zijn en dat wie vier koffies per dag drinkt 75 percent minder kans heeft een jichtaanval te krijgen.

Een gezond darmmicrobioom is van belang voor een goede weerstand. Daarom kunnen gefermenteerde producten wel: yoghurt, sommige kazen, zuurkool enz.

Uiteraard is voor reumapatiënten warmte onder alle vormen goed. Een warm bad, een elektrisch kussen, sauna en infrarood, het heeft gunstige invloed op reuma en pijn. Stress is nadelig, want het vergiftigt het lichaam van binnenuit.

Blijf bewegen

Zowel bij stijfheid, reuma, artritis als artrose blijft beweging van essentieel belang, hoewel de meeste patiënten de neiging hebben bewegingen te beperken of helemaal stil te gaan zitten om de pijn te verminderen. Toch blijft beweging noodzakelijk. Wel eerst spieren of spiergroepen opwarmen en niet willen forceren. Als je blijft stilzitten, krijg je vroeg of laat last van verstramming en verkalking. Dan wordt het nog moeilijker om te bewegen.

Zwemmen is ideaal omdat je zo spieren en gewrichten kan trainen zonder dat het lichaam zelf zijn eigen gewicht moet dragen. Door beweging verbetert de doorbloeding en wie doorbloeding zegt, spreekt over genezing.

Osteoporose

Vanaf de leeftijd van 30 jaar begint het bot in densiteit te verminderen. Tussen 30 en 60 jaar verliest een man ongeveer 20 percent van zijn botdensiteit en een vrouw ruim 40 percent. Dat brengt risico’s mee: spontane breuken, heupfracturen, deformaties, maar ook pijn en verminderde kracht. Vrouwen lopen vooral risico vanaf de menopauze omdat de calciumabsorptie fel terugloopt. Vroeger dacht men dit te verhelpen door deze patiënten calcium te laten slikken, maar het werkte averechts, integendeel er kwamen cardiovasculaire risico’s bij. Tot onderzoek aan de universiteit van Maastricht aan het licht bracht dat door middel van vitamine K2, de calciumopbouw spontaan verbeterde, het cardiovasculaire risico met de helft verminderde en het inzakken van de ruggenwervels afnam. De ideale combinatie om problemen met wervels, botten en gewrichten te voorkomen is vitamine K2, vitamine D (uit zonlicht of als substitutie) en beweging. Ook tegen osteoporose is voldoende beweging waarbij de zwaartekracht moet inwerken op het lichaam (springen, touwtjespringen, huppelen) belangrijk. Astronauten die langere tijd in gewichtloze toestand rondzweven, hebben allemaal een sterk verminderde botdensiteit, met alle gevolgen vandien. Als ze weer op aarde komen, moeten ze heel voorzichtig weer leren lopen, anders hebben ze te maken met spontane botbreuken.

Artrose

Bij artrose doet zich iets gelijkaardigs voor, maar dan wel met het kraakbeen dat in densiteit vermindert. Een van de oorzaken is gebrek aan beweging of eenzijdige belasting. Het is een probleem dat zich manifesteert ter hoogte van de gewrichten waar het kraakbeen als een soort buffer tussen de verschillende onderdelen van het gewricht moet functioneren. Het kraakbeen kan ruw worden, verminderen, of zelfs helemaal verdwijnen, waardoor in het gewricht bot op bot ontstaat met serieuze pijnen tot gevolg. Stukjes kraakbeen kunnen ook loskomen en in het gewricht gaan zweven: ook een pijnlijke zaak. Alles moet erop gericht zijn het kraakbeen gezond te bewaren. Dat kan door voldoende beweging, overlast vermijden en gezonde voeding. Men heeft vastgesteld dat chondroïtine en glucosamine de “smering” van de gewrichten in stand houdt, waardoor minder slijtage en beschadiging ontstaat. Na langer gebruik kan dit kraakbeen wel verbeterd worden.

Maar men mag vooral niet vergeten dat de juiste oefeningen en bewegingen heel belangrijk zijn bij alle soorten van reumatische aandoeningen. Om beschadiging door verkeerde beweging te voorkomen is het goed hiervoor een fysiotherapeut of osteopaat te raadplegen die de juiste oefeningen kan aanleren.

Ook de natuur kan helpen

Zoals we al zegden is een alkalische voeding van belang. Verzuring leidt tot problemen. Je moet maar eens wat azijn op een kalksteen morsen, je merkt meteen wat er gebeurt. Dat geldt ook voor het bot.

Groenten, vruchten, beweging zijn ontzurend. Ook sauna is nuttig. Vermijd suiker onder al zijn vormen, evenals frisdrank. Niet te veel vlees, liever vis, en van zuivel kies je liefst de gefermenteerde vorm. Vermijd stress en oefen dagelijks. Warmte is gunstig: een warm bad, sauna, infrarood, een zonnige vakantie.

En gelukkig kun je ook gebruik maken van de helende en preventieve kracht van natuurlijke middelen: Fytobell heeft zich daarin gespecialiseerd om sterke natuurlijke preparaten te ontwikkelen.

Articulan: Beveiligt het kraakbeen, dankzij Harpago of duivelsklauw, Salix, Equisitum, Solidago en Ginkgo, stuk voor stuk kruiden en planten die goed zijn voor het bewegingsapparaat en pijn bestrijden. In de apotheek met CNK-bestelcode: 2899-862.

Glucobell: met Glucosamine en chondroïtine. Smeert de gewrichten, en bouwt het kraakbeen op. Gunstig voor de pezen en bindweefsel, versoepelt het gewricht. In de apotheek met CNK-bestelcode: 2248-803.

Curcuma Forte: Is een sterke antioxidant en ideaal bij onstekingen en pijn aan gewrichten en spieren. Kan op korte tijd de pijn bij beweging gevoelig verminderen. Vergroot de immuniteit en helpt problemen aan het bewegingsapparaat voorkomen. In de apotheek met CNK-bestelcode: 2963-700.

Vitamine K2: Ideaal om een gezonde bloedsomloop te behouden en te ontwikkelen, het botweefsel te versterken en osteoporose te behandelen en te voorkomen. In de apotheek met CNK-bestelcode: 2595-858.

Omega-3 vetzuren (visolie): voor soepele gewrichten en een gezonde bloedsomloop. In de apotheek CNK-bestelcode: 2751-485.

Liever online bestellen? Dan kan veilig en snel via: www.almed.be of www.boverte.com