feb 3, 2024 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Goede slaap helpt Alzheimer voorkomen

Iedereen weet hoe belangrijk een goede nachtrust is. Je bent humeurig als je slecht geslapen hebt, je kunt je minder goed concentreren, het waarnemingsvermogen vermindert en zelfs de veiligheid op de weg, maar ook je geheugen, het beoordelen van situaties en het nemen van beslissingen heeft er invloed op. Iedereen heeft dat zelf al kunnen ondervinden als de nacht wat minder rustgevend of te kort was. Trouwens je merkt het beslist in je gezin: je partner, je kinderen… de eerste vraag na het opstaan: “iedereen goed geslapen”?

Goed slapen is een belangrijk element van fysiek en emotioneel herstel en dus ook belangrijk in de preventie van Alzheimer en dementie.

Slechte slaap correleert met allerlei fysieke en psychische ervaringen en gedragingen. En te weinig of slecht slapen wordt zowel in verband meebracht met welbevinden evenals met psychische, emotionele, maar ook fysieke storingen.

Hart- en vaatziekten, beroerte, bloeddruk, fitheid, maar ook humeurigheid zijn er het gevolg van en dat laatste is nog het minste.

Eén op de vijftig

In Frankrijk is wat onrust ontstaan als gevolg van een onderzoek waarbij ongeveer één miljoen inwoners te maken heeft met de ziekte van Alzheimer. Dat is niet hetzelfde als dementie en wordt er vaak mee verward. Maar het is wel een cognitief probleem waarbij zowel emoties, maar ook fysieke beperkingen optreden. Dat betekent dat in Frankrijk ongeveer één op de vijftig inwoners te maken heeft met de ziekte van Alzheimer. Beangstigend!

Het onderzoek heeft ook proberen na te gaan wat de oorzaak kan zijn. Er is niet één oorzaak, maar een veelvoud aan elementen die de ziekte in de hand kunnen werken. Zoals daarom ook niet één middel of methode kan worden aangeduid om het probleem terug te dringen, te behandelen of te genezen.

Het gaat wel degelijk om een fysieke verandering omdat na controle van een scan hersengedeelten duidelijk zijn veranderd. De laesies zijn aantoonbaar in het hersengebied dat ook de slaap controleert. Daaruit kan men concluderen dat de slaapstoringen die optreden typisch zijn voor Alzheimerpatiënten en het gevolg zijn van de aandoeningen in de hersenen. Men verklaart het doordat toxische eiwitten zich opstapelen en beschadiging veroorzaken.

Men weet nog niet of te laat naar bed gaan, moeilijk in slaap geraken, onderbroken slaap of te weinig slapen hetzelfde oorzakelijk effect hebben. Men weet wel al dat wie te weinig slaapt een verhoogde hoeveelheid bèta-amyloïde in de hersenen heeft. En precies dat correleert ook met Alzheimer. 

Niet enkel Alzheimer kan daar het gevolg van zijn, maar wie minder dan 6 uur per nacht slaapt, heeft ook een verhoogde kans op dementie vanaf de leeftijd van zestig jaar.

Wat kan er preventief gedaan worden?

Men is er nog niet helemaal uit en nog heel wat onderzoek zal nodig zijn om oorzaak en gevolg in kaart te brengen. Maar men weet wel al welke factoren zowel dementie als Alzheimer in de hand kunnen werken. Daarom:

  • Zorg voor voldoende slaap, acht uur is een mooi gemiddelde.
  • Eet voldoende antioxidanten zodat de hersenen de kans krijgen om zich te herstellen van schade.
  • Eet vooral groenten en fruit en veel minder ultrabewerkt voedsel zodat alle vitale organen er kunnen van profiteren.
  • Drink geen alcohol en rook niet en neem geen drugs.
  • Vooral fysieke beweging is van kapitaal belang: elke dag wandelen, een half uur op z’n minst.
  • Vermijd stress en maak de geest leeg van beslommeringen, zeker ’s avonds.
  • Leef in vrede met je gezin, je omgeving, je familie en de buren.
  • Zoek naar goede vooruitzichten voor nu en voor later, want zingeving is essentieel voor geluk.
  • Neem geen synthetische slaappillen, ze zijn verslavend en zijn eigenlijk narcotica, maar doe liever een beroep op de natuur.
  • Alles wat goed is voor de bloedsomloop, is ook goed voor de hersenen.
  • Escholtzia, melisse, valeriaan zijn natuurlijke rustverschaffers.

Een tip voor een gezonde natuurlijke slaap: Escholcin van Fytobell.

Je vindt Escholcin van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2899-912.

Of je kunt Escholcin van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Je slaapt weer als een roos en je blijft op die wijze langer jong en gezond.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer