apr 1, 2023 | Gezondheid | 0 Reacties

Trucjes om langer en gezonder te leven

De fontein der jeugd bestaat wel van naam, maar het is wat anders om te hopen op een miraculeus effect. Niemand gelooft er zogenaamd in, maar veel toeristen trekken er toch naartoe, zogenaamd uit nieuwsgierigheid, maar intussen hopen ze wel stiekem dat het helpt. En de vraag der vragen is dan: helpt het wel?

Rook niet, het verkort je leven. En eet tweemaal per week vis en mijd junkfood.

Natuurlijk niet, we zijn niet naïef. Maar wat wel helpt, is in de eerste plaats beschikken over de goede genen en vooral ook een goede, verstandige levenswijze. En dat laatste is wel het moeilijkste van al.

Want als je dingen die tegenwoordig als noodzakelijk en lekker beschouwd worden en verslavend zijn moet laten staan dan is het nog maar de vraag of het zal toegepast worden. De resultaten liegen er niet om: heel veel ziekten die vijftig jaar geleden nauwelijks voorkwamen, zijn tegenwoordig schering en inslag. Dan gaat het over zowel psychische problemen als over lichamelijke en vaak ongeneeslijke kwalen.

En daar kun je wel iets aan doen. Volgens wetenschappers wordt de lengte van je telomeren en dus ook je levensverwachting voor meer dan tachtig percent bepaald door je levenswijze.

Wie rookt, alcohol gebruikt, drugverslaafd is, geraffineerde voeding en junkfood gebruikt, mag er niet van uit gaan dat zijn genen daar wel tegen opgewassen zullen zijn. Daarom de raad: leef verstandig en je blijft jong, zelfs al word je ouder.

Hoelang gaan we mee?

Dat geheim schijnt niet meteen te zullen worden gevonden. Hoewel wetenschapslui beweren dat het lichaam gemaakt is om eeuwenlang mee te gaan, lukt het hen niet te verklaren welke stof nu precies ontbreekt om die beloften waar te maken. En toch zijn er lichtpuntjes aan die zwarte hemel. Want is het eeuwig leven nog niet voor morgen, toch kunnen we door een gezonde levenswijze, aangepast voedsel, voldoende vitamines en mineralen en die paar trucjes toch heel wat dagen of misschien zelfs jaren aan ons leven toevoegen, maar vooral ook veel kwaliteit aan onze jaren toevoegen en dat is toch niet onbelangrijk. Hoe moeten we nu te werk gaan om langer te leven, gezonder te leven en met meer plezier en minder ongemakken tot een hoge leeftijd op te klimmen? Misschien ligt in het volgende het geheim van de oude aartsvader Methusalem.

Je hebt het zelf in handen

Natuurlijk kent iedereen wel een paar foutjes die gemaakt worden tegen algemene hygiëne en gezondheidsprincipes. Maar als je ze zo op een rijtje ziet zoals wij gaan doen, lijkt het toch een heel programma. Ze volgen is echt de moeite waard.

Je kan natuurlijk beter van jongs af gezonde maatregelen nemen, dan hebben je lichaamscellen daar vanaf dat moment profijt van en wordt je levensverwachting duidelijk groter. Daarom volgende maatregelen.

– Dagelijks bewegen. Een grote fout van de moderne maatschappij is, dat het voor de mensen niet meer noodzakelijk is om hun brood door fysieke arbeid te verdienen. Velen doen dat vanop een stoel, en sommigen zelfs vanuit een luie stoel. Moderne machines hebben heel wat zwaar werk overgenomen en dat is natuurlijk een goede zaak. Maar wie dagelijks, of tenminste toch drie- tot viermaal per week goed traint, krijgt minder gemakkelijk kanker en ook andere tumoren krijgen minder vat op je.

Liever vis dan vlees

In de plaats van vlees, moet je meer vis op het menu zetten. Vis heeft een rechtstreekse invloed op de viscositeit van het bloed. Zelfs vette vis verbetert de vloeibaarheid van het bloed, waardeer de bloedplaatjes minder gauw aan elkaar klonteren en het dus evenmin snel tot een hartinfarct of beroerte zal komen. Vis bevat bovendien onverzadigde vetten en dat is gunstig ter voorkoming van hart- en vaatziekten. Bovendien heb je minder vervuilende stoffen binnen dan met vlees waarbij op de kweekmethodes nog een en ander te zeggen valt. Vis bevat ook meer vitamine A en D, houdt je huid, maar ook je binnenste langer jong.

Magnesium en vitamine A

Magnesium is een mineraal dat spierkrampen voorkomt, maar ook een gunstige uitwerking heeft op de hartspier. Het is ook gunstig tegen krampen bij zwangere vrouwen. Baby’s van moeders die voldoende magnesium hebben genomen zijn gezonder en zijn ook beter ontwikkeld. Daarover werd recent in The Lancet – een eerbiedwaardig en gezaghebbend internationaal vaktijdschrift – gepubliceerd. Magnesium in combinatie met vitamine E is een levensredder. Daarenboven vitamine A tegen infecties en tegen kanker, en… je wordt een eeuw oud.

Vitamine A is de vitamine die vooral helpt bij de preventie van kanker en aandoeningen van de slijmvliezen. Je vindt deze vitamine vooral in wortelen (onder vorm van provitamine A, bètacaroteen)), spinazie, koolsoorten en pompoen.

Als het ooit tot een beroerte mocht komen, dan zijn de overlevingskansen veel groter bij patiënten die voldoende vitamine A tot zich namen. Herstel is ook veel sneller en grondiger in geval van ziekte. Als je toch ziek zou worden dan is een glas versgeperst wortelsap voor elke maaltijd, of als tussendoortje een echt wondermiddel.

Mijd tabak en drugs

Als niet-roker weet je meteen hoe vervelend tabaksrook is, als je in de buurt van een roker “moet” vertoeven. Het pakt op de adem, zoals we zeggen. Het geeft een beklemmend gevoel. Maar rook hoeft niet in de longen te komen, van gelijk welke origine, geen tabak, maar ook geen wiet of andere drugs. Het is echt levensgevaarlijk.

Roken is een killer. Daarvan hoeft niemand met gezond verstand nog overtuigd te worden. Tabak bevat meer dan 2300 verschillende giftige stoffen, waarvan teer, en benzopyreen de bekendste en de gevaarlijkste zijn.

Tabaksrook vernauwt de bloedvaten, verhoogt kans op tumoren, veroudert de huid, veroorzaakt rimpels, verkleint het geheugen en de hersenfunctie, vermindert de vruchtbaarheid en de kans op zwangerschap en veroorzaakt blaaskanker en maag- darmkankers. Bovendien is het een vitaminerover.

Stop met roken en je hebt een ongelooflijke dienst bewezen aan jezelf en je nageslacht. Gebleken is ook dat foetussen van rokende vaders minder goed ontwikkelen. Niet enkel de moeder heeft er dus wat mee te maken.

Stress mijden

Wees niet te eerzuchtig. Prestatiedrang kan tot vernietiging leiden. De stress kan zo groot worden dat eerst allerlei functionele storingen en nadien echt organische problemen kunnen ontstaan. Probeer je grenzen goed te verkennen en ga daar beslist niet over. Op tijd werken en creatief bezig zijn is goed, maar op tijd rusten, ontspannen en slapen is even nuttig en belangrijk.

Overdaad schaadt, terwijl tekorten het lichaam tot een spaarprogramma dwingt. Je moet natuurlijk niet gaan leven zoals in de hongerlanden, maar het is toch nuttig af en toe eens een vastendag in te voeren. Drink dan enkel kruidenthee, desnoods vruchten of groentesappen (maar niet tegelijk) vooral ook veel water, om de stofwisselingsslakken af te voeren en beweeg dagelijks.

Tank zuurstof, en doe dat bij voorkeur in de open gezonde vrije natuur: de bossen, het park, aan zee, eventueel je tuin. Vlucht af en toe – als je dat kan – weg van de ongezonde stadslucht en de industrierook.

Als je daar allemaal rekening mee houdt, dan kan het niet anders of je wordt stukken gezonder, en je zal jaren aan je leven in kwaliteit en schoonheid kunnen toevoegen.

En omdat het allerslechtste tabak is, is de beste tip om ermee te breken.

Een tip om daarbij gezonde natuurlijke hulp te krijgen: Xantipex van Fytobell, een natuurlijk preparaat dat de rookhonger stilt.

Je vindt Xantipex van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 3271-459.

Of je kunt het ook bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Zo ga je een eeuweling worden!

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer