jan 11, 2024 | Alle tips, Gezondheid, Voeding | 0 Reacties

Waarom is een “slaapmutsje” geen goed idee?

Onze menselijke natuur is zodanig geschapen dat we niet zonder regelmatige en voldoende slaap kunnen. Als je langere tijd zonder slaap doorbrengt, schaadt dat het lichaam, vooral de geest. Er zijn experimenten geweest waarbij mensen drie weken uit de slaap werden gehouden. Op het moment dat ze weer konden en mochten slapen, bleven ze 48 uur ononderbroken doorslapen. Daardoor werd aanvankelijk gedacht dat als je na een aantal slapeloze nachten weer langer slaapt, je de schade kunt herstellen. Dat is niet helemaal zo. De experimenten die werden uitgevoerd in de States bewijzen dat het plots fataal kan aflopen.

We hebben een gezonde slaap nodig en ook het doorslapen is van belang. Zoek het niet in synthetische slaappillen, niet in alcohol, het ruïneert je gezondheid en kunt niet meer zonder.

De proefpersoon die trouwens werkte voor een radiozender deed mee aan het experiment, sliep drie weken niet , nadien twee etmalen, maar pleegde een tijd later zelfmoord. De geest was vertroebeld, ziek en niet meer in staat om normaal te functioneren.

Dat bewijst de kracht van het natuurlijke patroon. We hebben namelijk allemaal slaap nodig om te hertstellen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Toch zijn er nooit zoveel mensen geweest die slaapmoeilijkheden ondervinden. Enerzijds om de bevolking veroudert, en men op oudere leeftijd meer hinder heeft van slapeloosheid. Dat kan door gepieker over de gezondheid, problemen in de emotionele sfeer, echtscheiding, verlies van partner, financiële moeilijkheden, dubben over de gezondheid van je partner, je kinderen of kleinkinderen, over financiële perikelen, over de angst die over de wereld raast met recente gebeurtenissen zoals natuurrampen, aardbevingen, oorlogen, gedrag van jongeren, corrupte regeringen, een onveilige buurt enzoverder, enzovoort.

Bovendien hebben jongeren een ander slaappatroon dan volwassenen. Volwassenen hebben tussen de 7 en 8 uur slaap nodig en adolescenten vaak tussen de 9 en 10 uur.

Om te piekeren zijn alle gelegenheden goed, maar ze zijn niet goed voor de gezondheid. Maar wat kun je eraan doen? Een beetje onverschillig worden, maar dat is niet altijd gemakkelijk, zelfs zeer moeilijk, want hoe pak je dat aan? Het is niet voldoende om te zeggen: ik trek het me niet aan, ik ben onverschillig, of ik nu goed of slecht slaap.

Geen slaappillen

Wat zeker door elke weldenkende arts wordt afgeraden, is om slaappillen te slikken. Deze synthetische drugs vertroebelen de geest, zijn zeer snel verslavend en absoluut geen oplossing. Want de gewenning ruïneert op den duur totaal een gezond en spontaan slaappatroon. Je kunt op een paar dagen tijd er niet meer van loskomen. Begin er dus niet aan.

Wat is dan de oplossing?

  • Probeer ’s avonds geen spannende dingen meer te doen: heftige discussies, moeilijke beslissingen.
  • Drink ‘s avonds geen koffie meer, dat hindert het in slaap geraken.
  • Drink ook geen alcohol. Je slaapt wel gemakkelijker in, maar het doorslapen is beslist gestoord.
  • Rook niet, want dan krijg je een gestoorde ademhaling.
  • Maak de slaapkamer niet te warm, maar zorg voor een comfortabel dekbed, zodat je het niet koud krijgt.
  • Volwassenen moeten minsten sen half uur voor, bedtijd stoppen met schermkijken: tv, computer laptop, smartphone.
  • Jongelui moeten die tijd minstens verdubbelen, want de melatonine (het slaaphormoon) wordt maar actief bij duisternis en het licht van een scherm verstoort dat.
  • Eet niet te zwaar ’s avonds en doe dat ten laatste drie uur voor bedtijd. Ideaal is na 19 uur niets meer te eten.
  • Lig niet te woelen en je zorgen te maken als je moeilijk in slaap, komt. Sta op, loop in het natte gras, of spuit de voeten en onderbenen af met ijskoud water onder de douche. Beweeg wat meer overdag, liefst in de natuur. Dat ontspant.
  • Zoek samen met uw arts naar de oorzaken van slecht slapen.

En heb je toch een middeltje nodig, zoek het dan in een natuurlijk preparaat, zoals op basis van Escholtzia.

Een tip: Escholcin van Fytobell.

Je vindt Escholcin van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer 2899-912.

Je kunt Escholcin van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Je slaapt gegarandeerd weer als een baby.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer