Dit goede voornemen kan je leven redden

Hoewel elk moment geschikt is om de levensstijl te verbeteren en slechte gewoontes af te zweren waardoor de gezondheid kan verbeteren, zijn het vooral de scharniermomenten waarbij een deur kan geopend worden naar een betere toekomst. Die scharniermomenten zijn voor iedereen verschillend, al naargelang de leeftijd en de functie, maar toch zijn voor het begin van een nieuw jaar, de start van een schooljaar, het begin van de vakantie, of een nieuw werk comfortabele momenten om het roer om te gooien. Goede voornemens noemen we dat. Want zonder goede voornemens wordt er niets ondernomen.

Roken kan je leven ernstig in gevaar brengen en vroegtijdig bekorten. Begin er niet aan, of breek er zo spoedig mogelijk mee. Dit is het ideale moment om goede voornemens te maken met een langer en gezonder leven als beloning.

Het begint met informatie, nadien overtuiging en tenslotte een beslissing.

Een goed voornemen is vooral aan zijn gezondheid te werken en dat kan door verschillende belangrijke beslissingen te nemen. We geven een belangrijke hint.

Stop met roken. Nu een pakje sigaretten ook in ons land 2 Euro duurder wordt, is dat geen goedkope aangelegenheid meer. In Australië zou een pakje binnenkort 48 euro gaan kosten en ook Nederland denkt eraan de prijs van tabak op te schroeven. Bovendien kun je niet vroeg genoeg stoppen, want volgens onderzoekers in Medi Quality kan tabaksrook tot vijftien jaar na het stoppen nog altijd zijn gevolgen voor de gezondheid laten voelen. Ook slaapstoringen kunnen het gevolg zijn van roken. Die slaapstoringen kunnen dan ook een voorbode zijn van longkanker.

Jongeren die roken, slapen ook slechter en dat kan gecorreleerd zijn met slechte schoolresultaten.

Begin er niet aan, het is niet eenvoudig om te stoppen.

Hoe stoppen?

  • Zoek vrienden op die je kunt vertrouwen en die je zullen ondersteunen in je voornemen om te stoppen.
  • Trek elke dag de natuur in om een half uurtje te wandelen.
  • Drink veel water (2 liter) om het lichaam te helpen bij de detox.
  • Drink de maand dat je stopt zeker geen alcohol.
  • Eet minder pikant en liefst vers voedsel: fruit, groenten, rauwkost, vis, volkoren.
  • Vermijd ultrabewerkt voedsel.
  • Vermijd bijeenkomsten van vrienden, cafébezoek, collega’s die buiten het bedrijf staan te roken.
  • Slaap voldoende, want een slechte slaap vraagt om compensatie.
  • Doe minstens driemaal per dag een tiental diepe buikademhalingen.
  • Gooi al je tabaksresten en pakjes weg zodat je niet meer in de verleiding komt.
  • Doe meer aan sport.
  • Betrek je gezinsleden bij je voornemen om te stoppen en vraag hen om je aan te moedigen als je in een dipje zit.

En… laat je helpen door een natuurlijk preparaat dat je de goesting om te roken ontneemt.

Een tip: Xantipex van Fytobell, in een handige mondspray om even in de mond te sprayen als de goesting te groot zou worden.

Je vindt Xantipex van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 3271-459.

Of je kunt Xantipex van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com. Veel succes.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer