jul 4, 2020 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Hoe krijg je een gezonde, herstellende, natuurlijke slaap?

De helft van de volwassenen in ons land heeft te maken met een min of meer ernstige vorm van slapeloosheid. Slaappillen zijn dan ook, één van de best verkochte middelen in de apotheek. Sommigen hebben last met inslapen en blijven uren liggen woelen alvorens ze in de armen van Morpheus terecht komen, anderen daarentegen kunnen wel gemakkelijk inslapen, maar worden dan weer vroeger wakker en weer een aantal wordt gedurende de nacht verschillende keren wakker.

In elk geval is slapen belangrijk en een goede herstellende slaap is zelfs vitaal voor de gezondheid. Daarbij hebben de verschillende slaapfasen hun eigen belang en betekenis. Zo wordt in het eerste gedeelte van de slaap vooral ingezet op het herstellen van fysieke aspecten van het lichaam: hart, lever, nieren, terwijl op het einde van de nacht en verschillende REM-fases de emoties en gedachten worden geordend en gestockeerd. Wie dus niet gemakkelijk kan inslapen voelt zich ’s anderendaags moe en geradbraakt en wie te vroeg wakker wordt, heeft het emotioneel lastig en kan zich moeilijker concentreren.

Goed slapen is niet alleen heerlijk, het is belangrijk voor de gezondheid van lichaam en geest. Je kan best een gezonde natuurlijke slaap vinden met natuurlijke middelen zoals Escholtzia. Dat veroorzaakt geen gewenning noch verslaving, maar laat je wel heerlijk slapen.

Hoe komt het toch dat de helft van de bevolking last heeft met de slaap? Wel het antwoord ligt voor de hand: de hoofdoorzaak is stress. Daar zijn tegenwoordig genoeg redenen voor: de isolatie tijdens de lockdownperiode, het moeten missen van kleinkinderen of kinderen, het niet kunnen zien van je geliefde, sociale contacten die ontbraken en de klassieke ontspanningsmogelijkheden die geschrapt moesten worden. Kortom het “was geen leven”. Vooral ook jongeren zagen het niet meer zitten. Sommigen braken het “kot” af en anderen gingen in depressie, want dat leren op afstand was ook maar een noodoplossing. Angst, negatieve gevoelens, eenzaamheid en verdriet kunnen leiden tot acute stress die kan overgaan in angststoornissen en chronische slapeloosheid.

Wat evenmin gunstig is voor een normale slaap: het gemis aan een vast patroon. Onze bioklok oftewel het circadiaans ritme is afgestemd op een vast patroon. Als daar van afgeweken wordt, komen er problemen. Wie bijvoorbeeld in ploegen moet werken, heeft daar zeker mee te maken. Tien percent meer hartinfarcten bij mensen die in ploegverband werken, omdat hun slaapritme gestoord is en de melatonineproductie, een slaaphormoon dat ook actief is tegen kanker, verstoord is.

Hormonale problemen kunnen ook een oorzaak zijn van gestoorde slaap. Zo is het bekend dat vrouwen in de menopauze, het lastig hebben met een herstellende slaap. Ze piekeren rond die periode ook meer: de kinderen zijn het huis uit, ze voelen lichamelijke veranderingen en zijn ongelukkig. Dat heeft beslist een invloed op het slaappatroon. Ook kunnen ernstige opvliegers, adrenalinestoten de temperatuur van het lichaam verhogen en de slaap beïnvloeden waardoor de vrouw badend in het zweet midden in de nacht wakker kan worden. Er zijn gelukkig goede natuurlijke middelen om de ongemakken te verhelpen. Denk aan producten die hop bevatten zoals Menobell van Fytobell.

Tenslotte kan snurken slaapapneu veroorzaken. Dat snurken komt meer voor bij mensen die te lijden hebben aan obesitas. Ook astma en allergie kunnen het normale slaappatroon hinderen. Eigenlijk moet eerst de grondoorzaak worden aangepakt vooraleer je de slaap kan herstellen.

Probeer niet meteen slaappillen te nemen, hoewel dit de meest voorgeschreven middelen zijn in ons land. Het probleem wordt veel te gauw gemedicaliseerd. Vergeet niet dat je op een tiental dagen afhankelijk en dus verslaafd bent. Nadien is het heel lastig om van de slaappillen af te komen.

Je kan het beter op een eenvoudige en natuurlijke manier:

  • niet piekeren
  • stress vermijden
  • gezond eten en vooral niet te laat op de avond eten
  • geen alcohol en tabak gebruiken
  • koffie en thee vermijden vanaf de late namiddag
  • meer bewegen: wandelen bijvoorbeeld.
  • problemen uitpraten

En je kan het best een goed natuurlijk middel gebruiken dat geen gewenning of verslaving veroorzaakt, maar je wel rustiger maakt en een herstellende slaap schenkt. Zo’n plant is Escholtzia.

Een tip: Escholcin van Fytobell, om weer als een roos te slapen zonder nadelen.

Je vindt Escholcin van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2899-912.

Je kan Escholcin ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.

En Menobell voor de vrouw in de menopauze heeft het CNK-bestelnummer: 2223-188.

Je kan Menobell ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Wat doet tabak met je lichaam?

Deel 1 De ruzie tussen rokers en niet-rokers is zo’n beetje geluwd, vooral omdat fervente rokers, met het ouder worden ook gaan inzien dat het hoe dan ook nadelig is te roken. Bovendien heeft de wetgever de jongste jaren een aantal beslissingen genomen waardoor...

Lees meer

Het beste medicijn: gezond voedsel

Goed voedsel is belangrijk en variatie is noodzakelijk. Elke soort voedsel heeft bijzondere eigenschappen en niet alle voedsel heeft dezelfde eigenschappen. De natuur bewijst het ook door ons op elk moment van een ander seizoen ons een verschillend soort voedsel aan...

Lees meer