apr 18, 2024 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Geen paniek: De truc tegen de hik

Je hebt het vast al meegemaakt: iemand krijgt tijden het eten een onbedaarlijke hik, waarbij telkens grote happen lucht worden ingeslikt. De goede raad van grootmoeder is nog altijd van kracht: drink een flinke slok koud water, of hou de adem in.

Maar de hik wat is dat in feite en is het gevaarlijk en hoe kom je er snel vanaf?

De hik is doorgaans het gevolg van te schrokkerig eten en onzorgvuldig kauwen.

Dus gemakkelijk te voorkomen en ook te behandelen.

Schrok niet zo erg

Eigenlijk is de hik doorgaans niets ernstigs. Een beetje te schrokkerig gegeten? Dan krijg je gemakkelijk last van de hik, en gewoonlijk duurt het niet te lang. Gelukkig maar, want niets is zo vervelend dan langdurig geplaagd te worden door de hik. De oorzaak ligt bij een spasme van het middenrif, dat zich willekeurig en krampachtig samentrekt.

Hierop volgt een geforceerde inademing, die door het dichtslaan van de stemspleet abrupt wordt gestopt. Op die manier ontstaat ook het typische hikgeluid. Uiterst ongemakkelijk. Sommigen kunnen er wel een uur en uitzonderingen zelfs dagen door geplaagd worden. Maar je kunt het zowel voorkomen als er snel komaf mee maken. Want het is bekend dat iemand die aan tafel een onbedaarlijke hik krijgt meteen door de rest van het gezelschap bekeken wordt en voorwerp wordt van amusement.

Oorzaken

De hik ontstaat door een spastische reflex van de middenrifspier, tussen de longen en de buikholte. Als je de hik hebt, voel je die spier spastisch reageren. Het is een reflex door te snel te eten, te schrokken, lucht te happen tijdens de maaltijd. Er is een aantal factoren die de hik kunnen bevorderen zoals:

  • Te snel eten en niet grondig kauwen.
  • Te veel alcohol gedronken bij het eten.
  • Spuitwater drinken, dus met koolzuurgas. 
  • Te veel praten en lachen tijdens het eten en dus niet met de volle aandacht bij de maaltijd.
  • Te sterk gekruid voedsel.
  • Rokers hebben meer last van de hik.
  • Ook eten tijdens stresstoestanden kan de hik opwekken.

Wat doe je eraan?

Geen zorgen, want doorgaans gaat de hik vanzelf weer over. Pas als het uren of in het ergste geval dagen blijft duren moet je best een arts consulteren.

Maar gewoonlijk hepen volgende maatregelen:

  • Natuurlijk moet je langzamer eten en beter kauwen.
  • Meestal helpt een glas koud water drinken.
  • Ook diep inademen, de neus dichtknijpen en de adem vast houden, is gewoonlijk doeltreffend.
  • Dat komt eigenlijk neer op de ontspannende ademhaling zoals in de yoga: diepe buikademhaloing.
  • Zo lang mogelijk de adem inhouden, terwijl je de buik uitzet en dus het middenrif naar beneden duwt.
  • Er zijn nog meer trucjes, zoals tot tien tellen, drie scheppen suiker eten, of een schep mosterd inslikken, een koude sleutel in de hals, of de steel van een lepel tegen de tong houden. Het ene trucje is al uitvoerbaarder dan het andere.

Een andere oorzaak van de hik is een tekort aan koolstofdioxide of koolzuurgas. In dat geval helpt het drinken van een glas koud spuitwater of een andere koolzuurhoudende drank.

Maar het omgekeerde kan ook: door koud spuitwater te drinken, kan de hik ontstaan.

Maar doorgaans is het gelinkt aan haast, onzorgvuldig kauwen en schrokkerig eten, wat de spijsvertering niet ten goede komt.

Daarom is alles wat de spijsvertering kan verbeteren, een nuttige maatregel.

En een tip: Nasturan van Fytobell op basis van Nasturtium.

Je vindt Nasturan van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2991-479.

Of je kunt Nasturan van Fytobell ook online bestellen via www.boverte.com of www.fytobell.be.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer