mei 24, 2023 | Gezondheid, Voeding | 0 Reacties

Broccoli: het natuurlijke anti-kankerwapen

We zijn een stuk van de natuur en dus moeten we ons in leven houden met elementen uit die natuur. Hoe meer je van de natuur en de oorspronkelijke samenstelling van de schepping afwijkt, des te groter wordt het risico op problemen. Een van de grote problemen van deze tijd is kanker. Toch biedt ook hier weer de natuur middelen en elementen om te ontsnappen aan de gevaren van vroegtijdig overlijden door kanker. Broccoli, spruitjes staan erom bekend sterk te zijn in de preventie van kanker en dat is niet zonder reden. Broccoli bevat glucosinolaten en die kunnen diverse soorten kankers voorkomen of verminderen. Daarom serveerde men vaak broccoli aan zowel de hooggeplaatsten als het personeel op het Witte Huis in de Verenigde Staten.

Die preventieve werking blijkt broccoli inderdaad te bezitten tegen maag- en darmkanker, borstkanker en zelfs botontkalking zou broccoli kunnen helpen voorkomen. Een heel bijzondere en gezonde groente, die je bovendien ook lekker kan klaarmaken.

De groene bloemkool

Men noemt broccoli wel eens de groene bloemkool, maar de introductie van de echte groenkleurige bloemkool zou alleen maar verwarring kunnen veroorzaken. De naam verraadt haar afkomst want broccoli werd uit het Italiaans overgenomen.

Je kunt van juni tot november inlandse broccoli krijgen, maar Zuid-Europa levert het hele jaar door broccoli aan. Ondanks de naam lijkt broccoli helemaal niet op onze bekende Brusselse spruitjes. Bij broccoli bestaat het eetbare gedeelte, zoals bij de bloemkool, uit de onvolgroeide bloeiwijze van de plant, wat bij spruitjes helemaal niet het geval is. Beide zijn wel verwant, zij behoren zelfs tot dezelfde plantensoort namelijk Brassica oleracea die heel wat variëteiten omvat. Maar de nauwste familieband heeft de broccoli wel met de bloemkool.

Rijk aan vitamines

Broccoli behoort samen met de bloemkool tot de allerfijnste koolsoorten. Broccoli heeft een pittige smaak en bevat veel vezels, is mineraalrijk (calcium, kalium en ijzer) en bevat heel wat vitamines, nl: vitamine C, vitamine A (in de vorm van bètacaroteen: 1,5 mg per 100 g), vitamine B (in de vorm van foliumzuur), vitamine K en vitamine E, naast bioflavonoïden en andere stoffen die preventief werken tegen kanker. Voedingswaarde per 100 gram broccoli: 20 calorieën, 0 gram vet, 3 gram eiwit, 2 gram koolhydraten.

Bij maag- en borstkanker en botontkalking

Volgens recent medisch onderzoek behoort broccoli tot de gezondste groenten. Broccoli is interessant in verband met de preventie van botontkalking bij vrouwen op leeftijd, dankzij de vitamine K. Onderzoekers aan de Universiteit van Berkeley (Californië, VS) hebben ontdekt, dat bepaalde bestanddelen in broccoli het lichaam verdedigen tegen kanker. Die bestanddelen, indolen genaamd, worden door het lichaam afgebroken in de maag en omgevormd tot een bestanddeel dat DIM genoemd wordt (3,3-diindolylmethaan). DIM veroorzaakt de apoptose oftewel de dood van kankercellen vanwege een eiwit dat de strijd aanbindt met deze kankercellen.

Men probeert deze elementaire kwaliteiten tegen kanker te winnen uit broccoli om er een medicijn van te maken. Maar intussen hebben we er alle belang bij broccoli op het menu te zetten, dan ben je goed bezig.

Broccoli bevat ook de stof sulforafaan die de bacterie Helicobacter pylori kan doden om zo maagzweren en maagkanker te voorkomen. Dat deze groente beschermt tegen maagkanker was al langer bekend, maar onderzoekers van de Johns Hopkins University School of Medicine in de Verenigde Staten hebben nu ontdekt hoe dit komt. Behalve dat sulforafaan bacteriedodend werkt, blijkt deze stof ook de groei van tumoren in darm en maag bij muizen te remmen.

Ook tegen borstkanker

Vrouwen vrezen borstkanker het meest, en terecht! Maar er is hoop. Amerikaanse onderzoekers uit Chicago hebben een stof geïsoleerd die gebaseerd is op een anti-kanker-stof die in de broccoli voorkomt. Dierproeven tonen goede resultaten aan. Als mensen dezelfde resultaten behalen, kan men een eenmaal daagse vitaminepil maken met de stof die mogelijk kan dienen als kankerpreventie. Er is onderzoek gedaan onder ratten. De kans op borstkanker bij ratten nam met 50% af. De chemische stof die ontwikkeld is staat bekend als oxomate.

De gezondste groenten

Op basis van een studie naar de voedingswaarde van groente heeft de universiteit van Harvard een top tien van gezonde groenten samengesteld. Er werd gekeken naar vitaminen als vitamines A, B en C en mineralen als kalium, calcium, ijzer en thiamine. Voor een gezond menu hieronder de gezondste groenten:

  1. broccoli
  2. spinazie
  3. spruiten
  4. bonen
  5. erwten
  6. asperge
  7. artisjok
  8. bloemkool
  9. zoete aardappel
  10. peen

Planten en oogsten

Het kweken van broccoli verschilt niet veel van die van bloemkool, aangezien het zusjes van elkaar zijn. Broccoli wordt evenals bloemkool gekweekt omwille van de onrijpe „bloem” die zich in de plant vormt. Men eet deze onrijpe bloem. Bloemkool evenals broccoli kan men vrijwel het hele jaar oogsten, hoewel het groeiproces eigenlijk wel kort is. Het is wel van belang dat op de juiste wijze wordt omgesprongen met het zaaien onder glas en dat men secuur is in het geven van water, anders krijgen we onbruikbare bloemen.

Zaaien

Je zaait het best op een licht verwarmde plaats bij 15°C. In de huiskamer is het meestal warm en te donker. Een serre kan een oplossing bieden. Wie over een platte bak beschikt wacht best tot half april om zaaien, terwijl voor de volle grondteelt gewacht wordt tot half mei. De jonge zaailingen worden spoedig verspeend in aparte potjes waar zij verblijven tot na de ijsheiligen, wat bij glasteelt natuurlijk niet hoeft. Men wacht een week of zes, soms acht, om de zaailingen te verspenen op een onderlinge afstand van 50 cm.

Je moet er wel voor zorgen de eerst scheuten diep terug te snijden zodat ze als groente kunnen worden gegeten. Meteen daarna duiken nieuwe scheuten op die weer worden geoogst als de bloemknoppen zich hebben ontwikkeld. Als het weer meevalt, groeien de scheuten zeer snel, zodat er twee- tot driemaal per week broccoli kan worden afgesneden. De smaak is best als de stengels ongeveer een lengte hebben van 15 cm. Op dat ogenblik zijn de stengels ook het zachtst zodat ze snel gaar zijn.

Stikstof toevoegen aan de grond bevordert een snelle groei.

Aangezien de bloeitijd van broccoli beperkt is en het toch een lekkere en gezonde groente is, hebben we er belang bij ze zo lang mogelijk te bewaren. Diepvriezen is daarvoor een goede oplossing.

Bewaren

  • Geef bij de aankoop de voorkeur aan broccoli met donkere, dichte knoppen. Als de kleur neigt naar geel, zullen de knoppen snel bloeien en bitter gaan smaken.
  • Broccoli bewaart 5 dagen in de koelkast (0-5 graden).
  • Bij te lange bewaarduur krijgt de broccoli een geel uitzicht (open bloemen).
  • Je mag broccoli absoluut niet bewaren bij vruchten die ethyleen afgeven (appels, bloemkool met loof)
  • Was de groente onder de kraan en snij de droge delen van de stronk weg. Schil de stengels tot onder de bloem.
  • Hou de broccoli in elk geval knapperig, lang stoven is uit den boze….

Gestoofde broccoli

Ingrediënten:

Broccoli, groentebouillon, knoflook, boter.

Bereiding:

  • Broccoli schoonmaken. (Stelen in kleine reepjes of blokjes)
  • Breng 1/8 liter met 1 tl. Groentebouillon en 1 tl. boter aan de kook.
  • Voeg broccoli toe, laat even aan de kook komen.
  • Voeg eventueel 1 gehakt knoflookteentje toe.
  • In goed afgesloten pan en op de kleinste pit in 10-15 min. gaar laten smoren.
  • Eventueel 20 g roomboter smelten, hierin 2-3 el. paneermeel roosteren. Hier de broccoli mee bestrooien. 

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Waarom krijgen zoveel mensen een depressie?

Het woord “depressie” alleen al zou je depressief kunnen maken. Het is geen leuke term, niet voor het weerbeeld, niet voor het gemoed en de levenskwaliteit van wie er mee te maken heeft. Bovendien heeft niet enkel invloed om het presteren, het werk en het geluk, maar...

Lees meer