feb 21, 2024 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Bang van beroerte en Alzheimer: eet meer vis

Vroeger was het de gewoonte dat in gezinnen op vrijdag vis gegeten werd. Vrijdag was dus visdag. Vlees mocht toen vanwege een verbod van de kerken geen vlees worden gegeten, dat was zonde. Nu weet men dat het vooral gezonder was en uit wetenschappelijke en geneeskundige hoek wordt iedereen de raad gegeven minstens tweemaal per week vis te eten vanwege de goede eigenschappen.

Eigenlijk is het eenvoudig om gezond te blijven: vis eten of visolie Omega-3 vetzuren gebruiken.

Omega-3

Vis en dan vooral vette vis, bevat Omega-3 vetzuren en daarvan hebben de meeste mensen in ons land en Nederland er veel te weinig van.

Nochtans zijn de voordelen duidelijk, dat heeft onderzoek aangetoond: minder kans op hoge bloeddruk, minder risico’s op hart- en vaatziekten, w.o. beroerte, minder problemen met de ogen en reuma maar ook minder premenstrueel syndroom, last van menopauzale klachten en wat blijkt nu ook: minder kans op depressie op zenuwaandoeningen, en Alzheimer.

De les van de Eskimo’s

Men heeft altijd beweerd dat vis gezond was vanwege de aanwezigheid van omega3-vetzuren, essentiële vetzuren die onverzadigd zijn en dus hart- en bloedvaatziekten konden voorkomen. Maar wat krijgen we nu? 

Bij Eskimo’s kwamen meer hersenbloedingen en beroertes voor dan bij Denen! Is er dan toch een keerzijde aan de medaille van een hoog visverbruik? Bij verder onderzoek naar de relatie tussen het gebruik van vis en deze aandoeningen werd in de Zutphen-Studie tegen alle verwachtingen in een beschermend effect gevonden van vis op hersenbloedingen en beroertes. Een mogelijke verklaring voor de verschillende resultaten bij de Eskimo’s en de mannen van Zutphen is dat deze laatsten veel minder vis gebruikten in vergelijking met de bijzonder hoge visconsumptie van de Eskimo’s.

Van visvetzuren is bekend dat zij de stollingstijd van het bloed verlengen. Het advies om 1 tot 2 maal per week vis te eten kan gunstig zijn in de preventie van beroertes. Te hoge concentraties kunnen daarentegen bloedingen bevorderen. En dit is dan weer nadelig, omdat een te hoog visverbruik hersenbloedingen in de hand werkt, omdat het bloed zijn stollingscapaciteit kwijt is. Geen hartinfarcten, maar wel hersenbloedingen dus…

Minder dementie

Uit de fameuze studie werden ook aanwijzingen verkregen dat het gebruik van vis een mogelijke achteruitgang in cognitieve functies kan voorkomen. Dat betekent dat vis eten dementie helpt voorkomen. Ongeveer 1 vismaaltijd per week leidde tot een risicoreductie van 60 % om in de volgende twee jaar dementie te ontwikkelen. Het verband was vooral duidelijk voor de ziekte van Alzheimer. Een mogelijke verklaring ligt enerzijds in het feit dat atherosclerose een risicofactor is voor het ontstaan van Alzheimer en anderzijds in het vermoeden dat ook het immuunsysteem een rol speelt. Op beide fenomenen hebben visvetzuren een gunstige invloed. Deze resultaten zijn dus veelbelovend.

En voor wie niet in de mogelijkheid verkeert om zich te voorzien van vismaaltijden, hier een tip:

Omega-3 vetzuren van Nutribell in capsulevorm.

Je vindt Omega-3 vetzuren van Nutribell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2751-485.

Je kunt Nutribell visolie ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Je wordt zo gezond als een vis.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer