feb 12, 2024 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Vrouwen die slecht slapen: groter risico op borstkanker 

Slaap is essentieel voor de gezondheid. Zowel het zenuwstelsel, de spieren, het hart en de bloedvaten, de hersenen krijgen een echte rustkuur en sommige cellen zelfs een reset tijdens de slaap. Onnodig te zeggen dat wie te weinig of slecht slaapt en bovendien onregelmatig slaapt zijn of haar gezondheid schade berokkent. Dat kan gebeuren als gevolg van overmacht, maar het kan ook de eigen schuld zijn.

Niets is beter dan de natuurlijke slaap om gezond oud te worden en ernstige kwalen te slim af te zijn: hart- en vaatziekten en vooral ook borstkanker bij vrouwen.

Wie te laat naar bed gaat, te zwaar tafelt, te veel zoetigheid eet voor bedtijd of nog een spannende discussie voert of een hectisch debat volgt of gewoon naar een thriller kijkt, moet er niet over verwonderd zijn dat de slaap moeilijker volgt en de slaapduur wordt ingekort.

Elke fase is belangrijk

De slaap verloopt in verschillende fasen en ze hebben allemaal hun nut. Zowel de REM-slaap, het gedeelte van de slaap waarbij met de ogen wordt gerold, evenals de rustfase zijn van belang. Als de slaap wordt geïntroduceerd door een synthetische slaappil, dan is dat geen natuurlijke slaap, maar een narcotiserende toestand. Niet gezond en niet vergelijkbaar met de natuurlijke en normale slaap.

Daarom moet je er naar streven regelmaat in te bouwen: op hetzelfde tijdstip naar bed en op hetzelfde moment weer op. Ochtendmensen hebben het wat dat betreft veel gemakkelijker dan avondmensen. Ze leven gezonder!

Maar gebrek aan slaap heeft beslist zijn gevolgen voor de gezondheid: driemaal meer hartziekten bij slechte slapers. Ook beroerte mag daartoe gerekend worden. 

Maar ook ziekten zoals kanker hebben hun oorsprong o.m. in slecht of te weinig slapen.

Melatonine

Als je langer dan het normale dagritme in het licht vertoeft, vermindert automatisch de productie van melatonine, een hormoonachtige stof die de slaap regelt. Daardoor hebben mensen die in ploegendienst werken meer last van slaapproblemen. Maar ook voor bedtijd te lang naar tv, laptop, smartphone kijken heeft hetzelfde negatieve effect vanwege het blauwe licht. Het blokkeert de melatonine.

Melatonine is bovendien een krachtige antioxidant die de strijd aanbindt tegen vrije radicalen die veroudering van het organisme veroorzaken en ook genetische schade kunnen aanrichten: hart- en vaatziekten en kanker kunnen veroorzaken.

Melatonine heeft ook een sterk remmende werking op tumoren van het borstweefsel. Vrouwen die veel in ploegverband moeten werken of last hebben van normale doorslaapproblemen, lopen dus een groter risico op borstkanker, omdat hun melatoninegehalte verstoord is. Op doktersvoorschrift kan men eventueel melatonine innemen om op die manier gemakkelijker te kunnen slapen als men op ongewone uren in bed moet kruipen. Maar nog beter is maatregelen te nemen waardoor de natuurlijke melatonineproductie gestimuleerd wordt: op tijd naar bed, geen blauw licht en regelmaat inbouwen. Tegelijk is het een prima anti-verouderingsmiddel.

En wie toch een steuntje nodig heeft, kan beter kiezen voor een natuurlijk preparaat.

Een tip: Escholcin van Fytobell met CNK-bestelnummer: 2899-912.

Te verkrijgen in de apotheek.

Ook te bestellen via de website: www.fytobell.be of www.boverte.com.

Zo word je beslist weer de mooie slaapster.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer