Als je wat ouder bent, in het noorden leeft zoals hier of nog hoger en dus lange winters kent of als het gewoon winter wordt en je te weinig vitamine D op het menu krijgt, dan loop je tweemaal zoveel kans een gebroken heup te krijgen dan in andere omstandigheden. Zo hebben Britse onderzoekers twee groepen vrouwen vergeleken: een groep met heupfracturen, en een groep met een gaaf skelet. Beide groepen waren vrouwen van boven de 65 jaar. Er werd vastgesteld dat in de groep met botbreuken er ongeveer 40 percent minder vitamine D in het bloed aanwezig was, dan in de gezonde groep. Er werd ook vastgesteld dat de groep die gemakkelijk botbreuken had, dagelijks 25 Internationale Eenheden vitamine D minder naar binnen kreeg met het voedsel, dan de andere groep. De onderzoekers kwamen eveneens tot de vaststelling dat de groep met gebroken botten, zijn breuken met meer dan de helft verminderd had kunnen zien, als die dagelijks wat extra vitamine D had genomen, ofwel naar het solarium was gegaan.

Toedienen van vitamine D aan oudere mensen, heeft snel succes. Op een paar maanden tijd hebben die de tekorten bijgebeend en zijn de gevaren die aan tekorten verbonden zijn ook verdwenen. Op die manier kan osteomalacie, of gevaarlijke beenverweking bij bejaarden worden voorkomen. Hetzelfde kan worden gezegd bij osteoporose, een vermindering van de massa van botstructuur. Bij osteoporose zal de patiënt geleidelijk lager worden in gestalte, doordat de wervellichamen en de benen verminderen in omvang. Er zijn in de medische geschiedenis gevallen bekend waarbij patiënten op de leeftijd van vijfenzeventig jaar ruim 12 tot 15 centimeter kleiner waren geworden dan ze waren op middelbare leeftijd. Osteoporose komt meer voor dan osteomalacie, maar vaak komen beide problemen ook tegelijk voor. Ze kunnen trouwens vaak door dezelfde therapie worden verholpen: het toedienen van vitamine D.

Voldoende vitamine D en K2 zullen helpen om botbreuken te voorkomen. Ook bewegen is belangrijk. Een gezond skelet en sterke botten zijn de beste garantie om later veel pijn te voorkomen.

Als je botbreuken wil voorkomen, of als je al bepaalde waarschuwingen hebt gehad, dan is het nodig bepaalde richtlijnen in acht te nemen. Veel bejaarden, maar ook mensen van middelbare leeftijd hebben de neiging letterlijk bij de pakken te gaan zitten. Sommige jongeren hebben zelfs de slechte gewoonte te weinig te bewegen. Gebleken is dat wie te weinig beweegt, minder mineralen in de botten krijgt dan iemand die geregeld aan sport doet. Het syndroom van de astronauten bewijst zulks. Sport, lopen, stappen, huppelen, trappen lopen, het zijn zoveel mogelijkheden om de botstructuur te versterken en te maken dat meer mineralen uit het voedsel in de beenweefselstructuur worden opgenomen.

In de zomer moeten we geregeld profiteren van de zonnestralen en de huid bloot stellen aan het Uv-licht, omwille van de opbouw van vitamine D, waardoor de calciumabsorptie in de darmen mogelijk wordt gemaakt. In seizoenen met weinig zon reken dan op voedsel dat rijker is aan vitamine D: wat boter, een eitje of vis. Levertraan is een ouderwets maar uitstekend middel voor vitamine D. Een uitstekende combinatie is zowel vitamine D als vitamine K2 om de botten te versterken.

Minerabell van Fytobell zal helpen voldoende mineralen aan je lichaam aan te bieden.

Nog een tip: Vitamine D van Fytobell samen met vitamine K2 Forte. Je vindt deze natuurlijke preparaten in de apotheek met volgende CNK-bestelnummers:

Minerabell van Fytobell: CNK: 2954-279.

Vitamine D van Fytobell: CNK: 2963-726.

Vitamine K2 Forte van Fytobell met CNK: 2595-858.

Of je kan het ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.