Wie eet er nu aardappelschillen op, zou je kunnen denken? Toch zou dat niet onverstandig zijn. Als je aardappelen in de schil kookt en je eet de aardappel op zoals hij geschapen is, dan krijg je heel wat waardevolle voedingselementen naar binnen.

In de meeste gezinnen worden de aardappelen geschild alvorens ze worden gekookt en gebakken. Er zijn slechts weinig recepten die ook rekening houden met het bewaren van de schil tijdens het kookproces en toch zou dat heel redelijk zijn.

Aardappelen verbergen heel wat waardevolle voedingsstoffen in en vlak onder de schil. Het is dus beter voor je gezondheid om aardappelen niet te schillen, maar ze helemaal op te eten zoals ze zijn geschapen.

Een Amerikaanse diëtist heeft zich bezig gehouden met het becijferen van welke voedingswaarde per jaar en per gezin wordt weggegooid als de aardappelen worden geschild en niet worden meegekookt of opgegeten of gebruikt worden in het aardappelrecept.

Je gooit beslist een hoop waardevolle voedingsstoffen weg! De schatting is verbazingwekkend: per gemiddeld gezin worden volgende equivalente voedingsstoffen weggegooid met de schil: het ijzer dat wordt geleverd door ongeveer 450 eieren, het eiwit van 50 steaks en de vitamine C die je verkrijgt uit 100 glazen sinaasappelsap. Het is dus verbazend wat er allemaal in en onder de schil van de aardappel schuil gaat.

Wat kan je dan beter doen? In plaats van aardappelen te schillen, kan je ze beter afschuren met een metalen sponsje of met een hard borsteltje en nadien uiteraard goed afspoelen. Het is snel, gemakkelijk en bespaart waardevolle voedingsstoffen dicht onder de schil van de aardappel.

En wil je ondanks alles toch de aardappelen schillen alvorens ze te koken, dan kan je best volgend trucje toepassen: … Giet er kokend water over vlak voor het schillen op die manier kan je dun en gemakkelijk schillen of liever afpellen en gaan er ook minder voedende stoffen verloren.