mei 14, 2024 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Met deze tips zul je beslist beter slapen

Wie slecht slaapt voelt dat meteen na het opstaan. Je functioneert niet goed, hebt moeite om je te concentreren, je hebt geen zin om aan het werk te gaan en je bent humeurig. Allemaal onmiddellijke gevolgen van slecht slapen, te weinig slaap, of een gestoorde nachtrust. Het is van belang de oorzaak te laten opsporen door een arts, hoewel je bij jezelf ook al kan nagaan wat je in de weg staat om goed en voldoende te slapen.

Goed slapen kan niet iedereen, maar je kunt het wel leren en wie een slaapmiddel verkiest kan best voor een natuurlijk middel kiezen.

Want slapen is niet enkel een zaligheid, het is ook een noodzaak om het lichaam te herstellen, de cellen te vernieuwen en ook belangrijk voor de hersenen en het zenuwstelsel om helemaal tot rust te komen en goed te kunnen functioneren. 

Wie langdurig slecht slaapt, berokkent zijn gezondheid schade en die kan blijvend zijn.

Daarom dat veel mensen geneigd zijn om van zodra ze één of een paar nachten slecht hebben geslapen meteen slaappillen willen slikken. Slapen doen ze dan wel, maar of de slaap even herstellend is? Daar kunnen we meteen duidelijk over zijn: absoluut niet.

Slaappillen zijn gevaarlijk. Ze brengen snelle gewenning mee zodanig dat je niet meer zonder kunt, afhankelijk bent en de slaap is absoluut niet zo herstellend als de natuurlijk slaap. Slaappillen leveren je een soort narcotiserende slaap en die is niet natuurlijk. Het herstelmechanisme van het lichaam is daar ook niet van gediend.

Heel nadelig

Slecht slapen is zowel op korte termijn, maar vooral op langere termijn nadelig voor het lichaam.

Het risico op hartziekte en beroerte vergroot, de kans op obesitas en diabetes neemt toe, de immuniteit wordt verstoord zodat ook het risico op kanker vergroot en bovendien ondergaan deze slechte slapers karakterveranderingen, zijn het slachtoffer van depressie en op latere leeftijd kandidaat voor dementie en Alzheimer.

Ook het geheugen lijdt eronder, er worden minder initiatieven genomen en op den duur bestaat de kans op werkverlies door minder goed functioneren.

Tips om beter te slapen

Miljoenen Belgen kampen met slaapproblemen. Wie daar het slachtoffer van is kan door het leefpatroon iets aan te passen proberen zelf iets aan het probleem te doen.

  • Gebruik geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.
  • Zorg voor een goede matras en een goed hoofdkussen dat nek en schouders ondersteunt.
  • Zorg voor voldoende stilte en duisternis.
  • Zorg voor een frisse slaapkamer.
  • Vermijd roken in de slaapkamer.
  • Probeer het slaap-waak-ritme zo regelmatig mogelijk te houden.
  • Lavendel, citroenmelisse en een beker warme melk zijn slaapmiddeltjes uit de oude doos, die het echter nog altijd goed doen.
  • Een vast ritueel voor het naar bed gaan, bevordert het inslapen.
  • Koffie ’s avonds kan de slaap verstoren.
  • Ook alcohol voor het slapengaan, verstoort de slaap.
  • Vermijd angsten, spanningen en emoties voor het slapen gaan (bijv. televisieprogramma’s).
  • Neem twee uur voor het slapen gaan een heet bad.
  • Beweeg overdag minstens een half uur.

En als je dan toch een middel wil gebruiken, kies dan voor een natuurlijk middel op basis van valeriaan, Escholtzia enz… Want natuurlijk slaapverwekkers brengen geen gewenning mee en beschadigen op die manier het lichaam en de geest niet.

Een tip: Escholcin van Fytobell.

Je vindt Escholcin van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2899-912.

Of je kunt Escholcin van Fytobell ook online bestellen via www.boverte.com of www.fytobell.be.

Je slaapt weer als een baby!

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Hou jonge kinderen van het scherm weg!

Jaren geleden werd ervoor gewaarschuwd niet te lang met de GSM te bellen. Dat bellen gebeurt nu veelal via afstandsluidsprekers, of met oortjes, zodat de iPhone of smartphone, vroeger GSM genoemd, niet tegen het hoofd moet worden gehouden. Een verkoper waarschuwde ons...

Lees meer