jun 11, 2024 | Actueel, Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Minder stress en meer kans op slagen voor het examen

Je kunt je afvragen wie er meest bang is voor de examenperiode: de ouders of de kinderen. Eigenlijk allebei, maar de ouders schatten de gevolgen realistischer in dan de leerlingen. Ouders weten dat de tijd beperkt is, maar de gevolgen vaak onbeperkt. Studenten eisen zoveel van hun ouders, dat ze zelfs in een universiteitsstad ver van huis willen studeren omdat de opleiding daar zogenaamd beter zou zijn, of grondiger, of later meer toegang geeft tot een succesvolle loopbaan, terwijl de echte bedoeling vaak ingefluisterd wordt door vrienden of vriendinnen en een aantrekkelijk jaar van feesten, boemelen en een vrij bestaan voorspiegelen. Maar spiegels zijn maar een afbeelding en geen realistisch beeld.

Het geheugen is als een emmer. Die kun je niet in een seconde laten vollopen. Dat vergt tijd. Ook zo met het geheugen. Studeren is dus een kwestie van tijd nemen en methodisch tewerk gaan en… goed slapen.

De meeste ouders hebben dat wel door, vandaar dat ze vrezen dat de universitaire studietijd er vooral eentje was van vrijheid en blijheid. Daar zitten ze nu mee: stress, onzekerheid en in een aantal gevallen wanhoop, zowel bij ouders, maar ook bij de studenten.

Bovendien kosten de studies een hoop geld en vooral het verblijf, het zogenaamde “kot”. Het uitgangsleven lokt velen weg van de ouderlijke woning en de observatie, maar het kan noodlottige gevolgen hebben.

De stress ontvlamt zowel bij de studenten als bij de ouders. Wat, als het misgaat?

Emotionele kramp

Maar het zijn niet enkel studenten aan de hogescholen of universiteiten die in emotionele kramp kunnen geraken en het is niet altijd het gedrag dat aan de basis van de problemen ligt. Zo overkwam het recent een humaniorastudente die in de problemen kwam en daarbij ook haar ouders in de stresstoestand betrok. Ze fietste naar school en verloor onderweg haar boekentas zonder dat ze het opgemerkt had. Te laat tenminste. In die boekentas zaten leerboeken, schriften, maar ook samenvattingen voor de vakken Latijn, Nederlands en Duits. Het zal je maar overkomen, vlak voor de examens.

Graskanten uitkammen, grachten bekijken, vijfmaal de weg naar school afleggen, de politie waarschuwen en uiteraard de media. Hopelijk wordt de boekentas tijdig gevonden, want voor een student of leerling is dat de bagage met toegang tot een diploma.

Heel wat leraars toonden begrip en zochten naar alternatieve hulpmiddelen, terwijl er andere waren die minder geduld en empathie toonden. Er zijn zo van die mensen, een beetje overal.

Goed voorbereiden

Maar zo zie je maar dat een goede voorbereiding en vlijtig studeren zonder nachtbraken niet voldoende zijn om alle stress te vermijden en succesvol een examen af te leggen.

De vraag is wel: Hoe kun je met grote kans op succes je voorbereiden op de examentijd en hoe ga je daarvoor best tewerk?

Een examen afleggen is aantonen dat je de stof kent, beheerst en kunt gebruiken. Daar spelen zowel inzicht, maturiteit, intelligentie en een goed geheugen een rol in.

De methode om de stof in het geheugen op te nemen is van groot belang, naast belangstelling en vooral ook er op tijd aan beginnen.

Het is namelijk onbegonnen werk de laatste weken en zeker niet de laatste dagen alles door te nemen, te begrijpen en te memoriseren, waarvoor je eigenlijk maanden of misschien zelfs een heel studiejaar voor nodig zou moeten hebben gehad. Het geheugen en de capaciteit om de stof weer op te diepen zijn van een aantal essentiële elementen afhankelijk: inzicht, intelligentie, het kortetermijngeheugen en het permanent of lange termijn geheugen.

Om informatie uit het kortetermijngeheugen over te laten zetten in het lange termijn geheugen zijn langere periodes nodig en die periode moet ook ondersteund worden met herhalingen. 

Het kortetermijngeheugen of werkgeheugen zetelt in de hippocampus en het lange termijngeheugen in de hersenschors.

Iets kunnen onthouden in het werkgeheugen heeft zijn beperkingen. Je kunt niet zo heel veel daarin opslaan. Wel bijvoorbeeld het uur van vertrek van een trein, een telefoonnummer, een naam, een stad enz… Maar geen hele bladzijden, formules, verhalen, daarvoor dient het lange termijn geheugen.

Hoe krijg je het daar perfect in opgeborgen?

  • Begin met de stof te lezen en te begrijpen.
  • Maak structuren, dat onthoudt gemakkelijker.
  • Schrijf de essentie op met pen of potlood en papier.
  • Vermijd gele markers of veel kleurtjes, dat werkt niet.
  • Zeg luidop wat je leest en leert.
  • Herhaal, herhaal, herhaal.
  • Stel jezelf vragen alsof je de examens mag opstellen.
  • Vermijd stress.
  • Eet gezond, fruit, volkoren.
  • Gebruik geen alcohol en rook niet.
  • Slaap voldoende en beweeg.
  • Drink een koffietje om je alert te maken, maar niet om nachtenlang te studeren.
  • Blijf vooral kalm en zorg voor een herstellende slaap.

En om rustig te blijven en goed te slapen, een tip: Escholtzia.

Een prima middel om rustig te slapen: Escholcin van Fytobell.

Je vindt Escholcin van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2899-912.

Of je kunt Escholcin van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of www.boverte.com.

Studeren gaat nooit vanzelf, maar aan rustig blijven en goed slapen kun je wel iets doen.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Waarom krijgen zoveel mensen een depressie?

Het woord “depressie” alleen al zou je depressief kunnen maken. Het is geen leuke term, niet voor het weerbeeld, niet voor het gemoed en de levenskwaliteit van wie er mee te maken heeft. Bovendien heeft niet enkel invloed om het presteren, het werk en het geluk, maar...

Lees meer

Bloed is een persoonlijke vingerafdruk

De trieste gebeurtenissen in Parijs en Engeland hebben nog maar eens aangetoond dat je nooit zekerheid kan hebben over veiligheid in de geneeskunde. Meer dan 30.000 patiënten besmet met aids door besmet bloed en meer dan 1200 in Parijs. Bloed is de identiteitskaart...

Lees meer