jun 8, 2024 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Hoe kun je stoppen met roken voor het te laat is?

Hart- en vaatziekten zijn nog altijd de belangrijkste oorzaak van handicap en vroegtijdig overlijden. De levenswijze is van bijzonder groot belang in de preventie en de behandeling. Voeding, beweging, voldoende rust en stress vermijden, zijn daarbij een topprioriteit. Maar met stip op één is het van belang te stoppen met roken.

Een van de belangrijke oorzaken van hart- en vaatziekten is roken. Daarom: breek ermee voor het te laat is.

Dat het niet eenvoudig is, weet elke roker, maar er zijn gelukkig goede hulpmiddelen en dat is niet het bekende vapen. Want volksgezondheid waarschuwde er onlangs voor: het wordt een verslaving op zich, zelfs onder leerlingen vanaf elf jaar. Ze worden op die manier in contact gebracht met nicotine, wat verslavend werkt en de geconditioneerde reflex van inhaleren en rook uitblazen wordt een gewoonte. Een loense truc van de tabaksindustrie dus.

Op die manier wordt het tapijt uitgerold voor het echte roken, terwijl niet mag vergeten worden dat vapen op zich ook schadelijk is en door sommige studies in verband wordt gebracht met kanker.

Ouders doen er dus goed aan te letten op de gevaren en hun kinderen te ontraden om via vapen te leren roken. Het zijn allebei gevaarlijke gewoonten. Levensgevaarlijk zelfs.

Cumulatief effect

Een van de belangrijkste oorzaken van vaatdegeneratie is roken. Nicotine heeft een vaatvernauwende uitwerking die op de duur blijvende schade veroorzaakt aan de bloedsomloop. Er treedt een soort kramp verwekkende invloed op, zowel in de perifere slagaders als op de hart- kroonslagaders. Tabak verhoogt ook de kans op vaatverkalking, naast vaatvernauwing. Maar de combinatie van gevaarlijke elementen verhoogt het risico aanzienlijk.

Ook storingen in de vetstofwisseling zijn medeoorzaak van aderverkalking. Wie een hoog triglyceridengehalte in het bloed heeft, geldt als een risicopatiënt. Daarom is een gezond dieet van groot belang.

Patiënten die last hebben van suikerziekte, lopen eveneens een groter risico, terwijl in dat geval de ziekte op jongere leeftijd voorkomt.

Het is door wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat misbruik van alcohol, de kans op atherosclerose gevoelig verhoogt, terwijl het vroegere denkbeeld van een kleine hoeveelheid wijn waardoor het risico weer zou verkleinen, niet bewezen was en eigenlijk meer schade heeft toegebracht dan voordeel.

Hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk is een zeer grote risicofactor. Het leidt tot een slijtage of verharding en vernauwing van de vaatwanden.

Hoewel sommigen het tegendeel beweren, blijkt men bij patiënten die actief sport beoefenen minder atherosclerose aan te treffen. Gebrek aan lichaamsbeweging moet dus duidelijk als een zoveelste risico worden beschouwd.

Tenslotte zijn er ook de emotionele invloeden, die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van aderverkalking. Misschien is de invloed hiervan indirecter, maar er werd vastgesteld, dat langdurige vaatkrampen, veroorzaakt door psychische motieven, op de duur de bloedvaten kunnen beschadigen.

Beter voorkomen dan genezen

Voor wie de oorzaken aandachtig heeft gelezen, ligt het voor de hand wat er kan gedaan worden om hartinfarct en problemen met de bloedvaten te voorkomen: het bloed gezond houden!

  • Eet gezond. In het westen eten we te veel en te vet, te zout en te zoet. Voor wat de vetten betreft moet men transvet en gedenatureerd vet, dus fel bewerkt voedsel vermijden.
  • Gebruik wel vetten met poly onverzadigde vetzuren: Omega-3, dus vis. Visolie is daarom uitstekend. Bij Eskimo’s komen geen hartziekten voor.
  • Look is eveneens goed, omdat het de bloeddruk helpt verlagen. Beperk het zoutverbruik en schrap suiker uit alle producten.
  • Drink voldoende water of kruidenthee.
  • Eet meer fruit en groenten voor de vitamines en de vezels.

Het is niet verstandig enkel te vertrouwen op de mirakels van de medische wetenschap. Die kan weliswaar heel wat in elkaar knutselen en heel wat ongemakken verminderen; maar de natuur kan zij nog altijd niet veranderen.

En een tip om te stoppen met roken: Xantipex van Fytobell, met enkel natuurlijke ingrediënten.

Je vindt Xantipex mondspray van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 3271-459.

Of je kunt Xantipex van Fytobell online bestellen via www.fytobell.be of via www.boverte.com.

Je hart en bloedvaten zullen je dankbaar zijn.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Waarom krijgen zoveel mensen een depressie?

Het woord “depressie” alleen al zou je depressief kunnen maken. Het is geen leuke term, niet voor het weerbeeld, niet voor het gemoed en de levenskwaliteit van wie er mee te maken heeft. Bovendien heeft niet enkel invloed om het presteren, het werk en het geluk, maar...

Lees meer

Bloed is een persoonlijke vingerafdruk

De trieste gebeurtenissen in Parijs en Engeland hebben nog maar eens aangetoond dat je nooit zekerheid kan hebben over veiligheid in de geneeskunde. Meer dan 30.000 patiënten besmet met aids door besmet bloed en meer dan 1200 in Parijs. Bloed is de identiteitskaart...

Lees meer