De examentijd is zowel voor de ouders als voor studenten en leerlingen een heel moeilijke tijd. Niet enkel vanwege het slaagrisico, maar omdat het extra veel van de zenuwen van iedereen in het gezin vraagt. Ouders zijn bezorgd voor de gezondheid en voor de slaagkansen van hun kinderen, terwijl de leerlingen of studenten zelf erg gebukt gaan onder de spanning. Bij sommigen slaan de stoppen door. Ze kunnen niet meer eten, of slapen en nadien missen ze elke concentratie. Gevolg: zekerheid op een fiasco. Voor sommigen is dat zo dramatisch dat ze er ziek van worden, of zelfs helemaal door het lint gaan.

Maar ook werksituaties in een steeds moeilijker wordende maatschappij veroorzaken van langsom meer stress. Hoe ga je er mee om en wat doe je om er niet aan ten onder te gaan?

Planten kunnen helpen bij depressie, zenuwachtigheid, slapeloosheid. Ze zijn veilig en doeltreffend.

Om te beginnen is regelmaat gedurende het hele jaar van belang. Je kan niet in één of twee weken goed maken, wat je in de rest van het jaar hebt verwaarloosd.

Dus kan je maar beter bij de hoofdzaken blijven en versterken in de vakken waar je goed in bent.

– Zorg voor regelmaat en rust en een goede planning

– Hou het liever bij algemene kennis en overzicht dan veel details over weinig.

– Zorg dat je tot rust kan komen en slaap zeker voldoende.

– Rook niet en gebruik geen alcohol, maar zorg wel voor voedzame en licht verteerbare kost.

– Eet gezond en overdrijf niet met suikers.

– Ga elke dag minstens tweemaal een half uurtje wandelen of doe wat aan sport.

– Zoek gelijkgestemden op die werk maken van de studie.

– Neem om het uur vijf minuten pauze en adem diep.

– Maak van de nacht niet je dag en omgekeerd.

– Slik geen pillen

– Gebruik eventueel een zacht en ongevaarlijk natuurlijk middel om de zenuwen te bedaren

Passibell van Fytobell is daarvoor erg geschikt.

Je vindt Passibell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 1744-440.

Of je kan het ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.