Stel: je hebt een mooi hotel geboekt en je bereid je er al op voor om een schitterende vakantie tegemoet te gaan. De folder was veelbelovend, de tekst eveneens. Het aantal sterren dat werd opgegeven moest garant staan voor het niveau van de service en de netheid. Groot is dikwijls de verbazing als de toeristen ter plekke arriveren. Soms blijken er werken bezig te zijn in een deel van het hotel en daardoor zijn sommige kamers niet ter beschikking.

Vaak wordt men dan in een zijvleugel of op de bovenste verdieping gelogeerd, of gewoon in een hotel gelegd aan de overkant of een paar kilometer verder.

Als het hotel op vakantie tegenvalt en niet beantwoordt aan de verwachting kan je misschien schadevergoeding eisen.

Geen lift, of vuil en vies, of de tegels in de badkamer komen los, of er hangt een vieze lucht, of het zwembad is ijskoud enz. Herken je dit? Of het balkonnetje is amper beveiligd met een roestige balustrade en het dubbel bed staat met één kant tegen de muur, zodat een van beide personen over de andere moet klauteren. De kleerkast kan niet volledig open, omdat de deur telkens tegen het bed stoot. De douche is groezelig en het gordijn smerig.

Als je klacht indient bij de balie van het hotel, wordt die vaak weggelachen en zegt men dat er niets aan te doen is tijdens de verbouwing, dat er voldoende aanvragen zijn door andere gasten en als het je niet aanstaat kun je vertrekken.

Veel toeristen doen dat ook en boeken snel een ander hotel in een hogere prijsklasse, om zeker te zijn.
Terug thuis dienen ze dan klacht in bij het reisagentschap, maar die zeggen vaak dat ze niets meer kunnen doen, dat ze ter plekke hadden moeten gecontacteerd worden. Heeft men dan geen recht op een schadevergoeding?

Wel, dat ligt eraan… Als er klachten zijn over de kwaliteit van het hotel moet dit meteen aan de balie worden gemeld en moet de verantwoordelijke van de touroperator ter plaatse worden opgezocht en in kennis worden gesteld van het probleem. U moet als reiziger de schade zoveel mogelijk beperken. Op dat moment kan de touroperator ingrijpen. Als er niet aan wordt verholpen, dan heb je recht op schadevergoeding. Maar als je het hotel hebt verlaten en een ander hotelletje hebt opgezocht, ben je alle rechten kwijt.

Het hangt er natuurlijk ook van af hoe duur de reis was, want als je een goedkoop hotel hebt geboekt met gunstaanbiedingen is de kans uiterst klein dat een rechter je zal volgen in je eisen. Altijd meteen ter plekke reageren en als er dan nog niets gebeurt, dan heb je een grond voor een rechtsgeding en schadevergoeding!